helse

Opplevde et veksteventyr under pandemien: Slik går det med helsetjeneste-utfordrerne idag

Pandemien skapte et ekstraordinært behov for digitale helsetjenester, som videre førte til en bølge av nye selskaper. Nå, fire år senere, er det flere som sliter eller har lagt om forretningsmodellen helt. 

Publisert Sist oppdatert

– I og med at veksten var så rask hadde vi allerede nådd toppen i juli 2020, sier seriegründer Svein Willassen. 

Han sto bak helse-oppstarten Confrere som i 2022 ble slått sammen med den amerikanske konkurrenten Daily gjennom et oppkjøp. 

Confrere var blant de mange helse-oppstartutfordrerne – i likhet med Kry, Legevisitt og Hjemmelegene – som opplevde et veksteventyr på rekordkort tid under pandemien. 

Nå, snart fire år etter første nedstenging er ståa en litt annen for flere av dem. Shifter har blant annet nylig skrevet om store endringer hos Legevisitt og Hjemmelegene etter kraftig omsetningsnedgang for begge de siste årene (Se full oversikt nederst!). 

Mye tyder også på at ting har vært beintøft for flere andre etter at corona-monsteret slapp tak. 

Beinhard konkurranse

I mange land, deriblant i Norge, oppsto det altså en bølge av nye selskaper som rettet seg mot å tilby digitale helsetjenester da et ekstraordinært behov oppsto under pandemien. 

– Før pandemien var det egentlig bare oss som prøvde å få aktørene i helse-sektoren til å prøve digitale konsultasjoner, sier Williassen

Han har tidligere forklart at bakgrunnen for sammenslåingen med den amerikanske konkurrenten var nettopp den beinharde konkurransen de møtte i utlandet.

– Det som skjedde var at vi tok hele bakkenivået i Norge i 2020. Så merket vi at aktører i utlandet allerede hadde tatt hele markedet i andre land, forklarer han. 

Svein Willassen, tidligere Appear.in, nå Confrere, ombord på Christian Radich i forbindelse med xVoyage. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Selv om omsetningen til Confrere, som var en videokonsultasjon-plattform for fastleger, holdt seg stabil i årene etter pandemien, falt trafikken betraktelig. Selskapets driftsinntekter økte fra 16 millioner i 2020 til 17 millioner i 2021.

LES OGSÅ: De klarer aldri gå fra hverandre – nå har seriegründerne en «Draum»

Naturlig nok hardnet konkurransen videre da behovet for digitale helse-plattformer også senere begynte å dale. 

– Man må jo spørre seg hvorfor mange begynte i første omgang. Under pandemien var det et enormt behov og en ekstraordinær situasjon der man måtte finne et alternativ til å møte opp på legekontorene rask. Da pandemien var over begynte mange å gå til vanlige legekontorer igjen, sier han. 

    I ettertid har flere aktører, deriblant Hjemmelegene og Legevisitt, valgt å rette seg mer mot bedriftsmarkedet. Willassen tror ikke det er en dum idé: 

    – Det å drive helsetjenester rettet mot privatmarkedet er veldig uforutsigbart. Så det er nok mer forutsigbart å rette seg mot bedriftsmarkedet der pasientene er de ansatte i de ulike bedriftene. 

    – Bedriftenes incentiv for å benytte slike tjenester er forhåpentligvis å ha de ansatte mer på jobb. I tillegg er det et marked for privat helseforsikring. 

Slapp unna

Eyr er også en digital lege og psykolog-tjeneste som har holdt på siden 2015.

Selskapet har i flere omganger rapportert om god vekst. I fjor hentet de 22 millioner i frisk kapital og siktet videre mot økonomisk lønnsomhet. 

I følge gründer Karl Martin Lind har veksten for deres del fortsatt å holde seg god også etter pandemien. 

– Eyr holdt fast på sin strategi på å være best på det digitale, og lanserte et bredere spekter av digitale tjenester under pandemien, sier han. 

Eyr-gründer: Karl Martin Lind rapporterer om god omsetningsvekst i 2023

En viktig fordel han mener selskapet har hatt er at de har relativt lave kostnader sammenlignet med de som kombinerer digitale og fysiske konsepter. 

– Vi unngikk dermed å falle i fellen som noen konkurrenter gjorde, der de dramatisk oppskalerte faste kostnader ved å etablere mange fysiske klinikker basert på kortvarige offentlige kontrakter for covid-testing.

Han oppgir at de behandler rundt 8.000 pasienter i måneden i hele norden og er på god vei mot lønnsomhet ved slutten av året. 

Omsetningen i 2023 havnet på 37 millioner kroner – en oppgang på elleve millioner fra året før. 

– Cash burn er nå nede på 600.000 kr per måned, og med betydelige kontantreserver holder vi fast på målet om å bli lønnsomme i 2024 og deretter nå vårt mellom-langsiktige mål om 100 millioner kroner i årlig gjentakende inntekt.

I 2021 lanserte de tjenester innenfor psykisk helse, et område de har opplevd en stor vekst. I tillegg har lange ventelister hos fastleger trolig også bidratt, sier Lind. 

Oversikt: 

Eyr

Mobil-legen Eyr meldte etter første halvdel av 2021 at veksten i antall konsultasjoner hadde vært på 87 prosent. 

Året før, midt under pandemien, hentet selskapet 50 millioner i en storemisjon. 

I mai 2023 hentet selskapet igjen frisk kapital på 22 millioner, der omtrent halvparten kom fra Investinor. Også den gang kunne mobil-legen melde om jevn vekst i konsultasjoner. 

Gründer Karl Martin Lind rapporterer om videre god vekst i 2023, med en omsetning på 37 millioner kroner for virksomheten i Norden – elleve millioner opp fra året før. De økonomiske resultatene for virksomheten i Norge, viser også en jevn inntektsvekst både før og etter pandemien. 

I 2019 dro Eyr inn 13,7 millioner i inntekter med et resultat før skatt på -6.5 millioner, viser regnskapet for den norske virksomheten. Eyr har imidlertid utvidet virksomheten til resten av norden de siste årene. 

Året etter var det en liten nedgang til 13,2 millioner og et betydelig mer negativt resultat på -25,4 millioner. 

I 2021 vokste inntektene igjen til 15,9 millioner, med et resultat på -25,5 mill. I 2022 var det samme 18,1 i inntekter og -24 millioner i resultat. 

Confrere

Confrere hadde også en god vekst i starten av pandemien. 

Videre utover i 2020 og 2021 ble det imidlertid tydelig at videre internasjonal vekst ville kreve for mye. 

I 2022 slo Confrere seg derfor sammen med den amerikanske konkurrenten Daily gjennom et oppkjøp. 

Mens omsetningen holdt seg stabil, falt trafikken betydelig tilbake i 2021 og 2022, har gründer Svein Willassen tidligere fortalt. 

Selskapets driftsinntekter økte fra 16 millioner i 2020 til 17 millioner i 2021. Ordinært resultat før skatt lå på omtrent det samme begge årene, på -25 millioner i minus. 

Legevisitt

Shifter skrev nylig om den heftige utvanningen av aksjonærene i Legevisitt – etter at gründer Harald Dobloug overtok 76 prosent av eierskapet som følge av store endringer i selskapet. 

Harald Dobloug la ned alle tjenestene til Legevisitt for å satse på Maja i 2020.

Dobloug forklarte bakgrunnen for transaksjonen var at selskapet hadde tatt en annen retning etter å ha vurdert markedet for private helsetjenester i Norge, og at de ikke «ser attraktive vekstmuligheter innenfor B2C-helse i Norge». 

Legevisitt har derfor begynt på et nytt prosjekt ved navn «Maia MD» som er en B2B-plattform for AI-drevne legekonsultasjoner. 

Legevisitt startet i 2016 med hjemmebesøk, deretter testet selskapet ut videokonsultasjon og hurtigklinikker, før de la ned alt og lanserte Maja i 2020.

Før utvanningen hadde Legevisitt i flere omganger vært igjennom inntektsfall i årene etter 2020– da inntektene toppet seg på 20 millioner kroner og resultatet var på minus én million. 

2020 ble dermed preget av en kraftig oppgang, fra 6,3 millioner i inntekter. 

I 2022 fikk selskapet 14,8 millioner i omsetning og et negativt resultat på 11,2 millioner. 

Kry

Selv om nettlege-tjenesten Kry er svensk, har selskapet aktivitet i Norge og har blitt omtalt av Shifter i flere omganger. 

I 2022 ble ti prosent av arbeidstaben, tilsvarende 300 personer, sagt opp – ett år etter at selskapet hentet et svimlende beløp på 2,6 milliarder kroner. 

Også verdsettelsen har vært i hardt vær, og nylig skrev Breakit om at det svenske fondet Fidelity skrev ned sin eierandel i selskapet til 1,9 milliarder svenske kroner – en nedgang på 90 prosent sammenlignet med 2021. 

Den svenske avisen har også meldt at selskapet før jul la ut aksjer for 120 millioner kroner på salg, med et betydelig verdifall på 65 prosent siden siste finansierings-runde i 2022. 

Til tross for verdifallet skal Kry ha oppnådd lønnsomhet i det nordiske markedet i flere år og operativ leder i Kry Kalle Conneryd Lundgren omtalte at ting går bedre enn på lenge for selskapet. 

Nylig fortalte selskapet også til Sifted at det tvert imot har klart å snu åtte års tap til lønnsomhet ved å implementere generativ-AI. 

Hjemmelegene 

I januar gikk daglig leder i Hjemmelegene, Nicolai Skarsgård, av etter syv år. 

Selskapet var blant dem som opplevde å gå fra et omsetnings-eventyr under pandemien til et stort omsetnings-fall på 59 prosent i 2022. 

Knut Johan Arnholdt, som overtok sjefs-rollen i januar, fortalte at selskapet hadde vendt seg mer mot bedriftskundene det siste året og kom til å jobbe mer med å levere bedriftshelsetjenester i tiden fremover. 

– Det er klart at en sånn prosentvis vekst som var under pandemien var ekstraordinær. Fremover skal vi få en sunn og god vekst når vi jobber videre inn mot B2B-markedet og spiller videre på forsikringsmarkedet, sa han til Shifter den gang.

 Til opplysning: Shifters majoritetseier Schibsted eier aksjer i Hjemmelegene. 

Dr. Dropin

Dr. Dropin, et av de store flaggskipene til Askeladden & Co, gjorde det også godt under pandemiåret 2021 da moderselskapet omsatte for 385 millioner kroner, med et resultat på 93 millioner kroner. 

I 2022 solgte den private legeklinikken en andel av aksjene i en transaksjon som verdsatte selskapet til 850 millioner kroner.

Onsdag forteller selskapet til Shifter at de nå sikter mot dobling av omsetningen på bedrifthelsetjenestene i løpet av året – gjennom Dr. Dropin Bedrift. 

Dr. Dropin Bedrift omsatte for 19,5 millioner kroner i 2023. Tallet på omsetningen for Dr. Dropin-konsernet i 2022 lå på 300 millioner kroner. 

Noen som mangler?

Tips oss gjerne via mia@shifter.no.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.