karriere

Eks-gründer snudde etter to dager på startup-program: «Brent barn skyr ilden» 

Ida Aalen om hvorfor hun valgte Nav fremfor et nytt startup-eventyr etter Confrere-exiten.

– Er det verdt all den tiden, gjerne flere år, hvis det bare er for å gjøre livet litt "smoothere" for noen i middelklassen, spør Ida Aalen.
Publisert Sist oppdatert

Norske Confrere ble i 2022 kjøpt opp av amerikanske Daily, og Ida Aalen, en av tre gründere bak tjenesten, sluttet i selskapet samme høst. 

Aalen har tidligere fortalt at hun sommeren i forkant hadde blitt utbrent, for andre gang på kort tid. Hun bestemte seg etter hvert for å bli selvstendig produktcoach og skrive fagbok i stedet, men annonserer nå, først i sitt eget nyhetsbrev, overgang til ny jobb i Nav. 

– Å bli produktcoach var helt riktig for meg da jeg begynte, sier Aalen til Shifter. 

– Jeg trengte å være mindre "hands on" og ikke være den med for mye ansvar. For det har gjort meg utbrent tidligere. Det fantes jo ikke et problem der jeg kunne si at "dette ikke er mitt problem", og jeg er ikke en person som klarer å legge ting vekk, sier hun - og viser til rollen som både medgründer og produktsjef i Confrere, i tillegg til eier og styremedlem.

– Som frilans hadde jeg bare meg selv å være bekymret for, og det passer meg bra i 2022. 

Droppet ut etter to dager

Etter et halvannet år som formidler og teoretiker, ønsket hun seg likevel tilbake i manesjen, og den umiddelbare tanken var å begynne jakten på en startup-jobb igjen. 

Aalen meldte seg derfor på et Antler-program, men droppet ut etter bare to dager. 

"Jeg hadde samtaler med flere sympatiske startups i tidlig fase. Men brent barn skyr ilden. Jeg merket at tanken på å gå inn i en startup trigget all noiaen som sitter igjen fra utbrentheten. Alt som kan gå skeis (og mest sannsynlig går skeis, sånn er jo startups), og alt ansvaret", skriver hun i nyhetsbrevet sitt.

– Det var flere ting som trigget det, utdyper Aalen overfor Shifter. 

"Dette kommer aldri til å gå"

– I tidlig fase bruker man mye tid på å lete etter problemer som er verdt å løse. Samtidig er mange store problemer allerede løst, og noen av de viktigste problemene er vanskelig å løse. Etter å ha vært med på dette før, hadde jeg litt for mye av det pessimistiske i meg. Litt sånn; "dette kommer aldri til å gå", og som gründer må du jo være litt over-optimistisk. 

– Enkelt å lytte til magefølelsen?

– Ja. Antler er et kjempebra tilbud, men du skal samtidig bruke mye av tiden din der, og som et minimum må du synes at det er gøy eller lærerikt. Jeg var ikke inspirert, og da ville det vært dårlig stil hvis jeg fortsatte likevel, fordi de andre var så motiverte.

Aalen advarer om neste utsagn: Det kan oppfattes som en "diss", men det er det altså ikke, understreker hun. 

– Det er mange startups som leter etter et problem å løse. Samtidig krever en startup utrolig mye jobb, men hvilket problem er det verdt å bruke så mye tid på? Hvor viktig er det, sånn egentlig? Er det verdt all den tiden, gjerne flere år, hvis det bare er for å gjøre livet litt "smoothere" for noen i middelklassen? 

– Skjønner du hva jeg mener? 

– Ja. 

– Og da tenker jeg Nav i hvert fall ikke trenger å lete etter problemer verdt å løse. De har "99 problems", nok å by på for en som kan finne mye glede i å gjøre ting litt bedre. 

– Aldri igjen?

– Det kan godt hende jeg vil jobbe i en startup senere, men jeg er ikke en klassisk gründer med hårete visjoner. Det er ikke jeg som bestemmer at vi skal til månen, men hvis noen andre har bestemt det, så kan jeg godt finne ut av steg en, to og tre for å komme dit, sier Aalen som denne uken hadde sin første arbeidsdag som "Product Lead" i Nav. 

– Akkurat nå er det veldig verdifullt å se hvordan en stor teknologi-organisasjon som Nav faktisk fungerer, og skulle det skje noe, er det ikke lenger verdens undergang.