Benedicte Grytte Dahl, daglig leder i Kry Norge, Nicolai Skarsgård, daglig leder i Hjemmelegene og Karl Martin Lind, daglig leder i Eyr.

Digitale legetjenester vokser i turbofart: «Vi er skjøvet tre til fem år frem i tid»

Corona-selvsjekk, nye startup-samarbeid og gratis legechat. Grepene for å avlaste helsevesenet gir vekstboom hos Kry, Eyr og Hjemmelegene.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken ble det enklere for fastleger, avtalespesialister og legevakt å gjennomføre konsultasjoner uten fysisk kontakt med pasienter. Nye endringer åpnet ifølge Helsedirektoratet opp for utvidet bruk av takster for blant annet telefon- og e-konsultasjon.

Legeforeningen hadde i forkant, blant annet via Dagens Medisin, oppfordret fastleger som ikke har det, om å skaffe seg videoutstyr snarest. Allerede uken i forveien hadde fastleger hatt rundt 20.000 samtalerConfrere, et videoverktøy for blant annet leger, ifølge det norske selskapet bak.

Tross tiltak i det offentlige, opplever nå også de private digitale aktørene en enorm pågang av pasienter, deriblant Hjemmelegene, Eyr og Kry.

Fakta:

  • Hjemmelegene tilbyr hjemmebesøk av lege og legechat.
  • Eyr tilbyr videosamtale med lege via app.
  • Kry tilbyr også legetime på mobil.

Hjemmelegene ser ifølge daglig leder Nicolai Skarsgård mer enn 400 prosent vekst fra fjorårets mars. Eyr har ifølge daglig leder Karl Martin Lind nesten doblet antall henvendelser i appen. Kry melder via Benedicte Grytte Dahl, daglig leder i Kry Norge, om en vekst på 100 - 200 prosent vekst sammenlignet med normale dager.

– Det er selvfølgelig mange henvendelser om corona, cirka 30 prosent, men dette betyr også at det er mange andre henvendelser. Folk får fortsatt for eksempel øyebetennelse eller utslett, sier Grytte Dahl og understreker:

Benedicte Grytte Dahl, daglig leder i Kry Norge.

– Vi ser på oppdraget vårt som en del av dugnaden; å avlaste fastlegene og legevakten.

Denne uken lanserer Kry en «corona-selvsjekker» der pasienter svarer på spørsmål om symptomer og deretter får infomasjon basert på svarene som er oppgitt. Ved behov, er det da mulig å bestille en legetime.

– Dette kan kanskje forhindre en del i å bestille legetime. Ellers øker vi nå kapasiteten gradvis, for å møte pågangen, sier Grytte Dahl.

Utvikling i turbofart

Også Hjemmelegene jobber nå på spreng med å bemanne opp. Tjenesten som har blant andre Schibsted i ryggen, tilbyr primært hjemmebesøk, men også en legechat, nå gratis.

Hjemmelegene har per i dag 30 leger om bord og har den siste tiden også inkludert leger som enten er permitterte fra annet arbeid eller som sitter i karantene, til å jobbe digitalt.

– Vi opplever en enorm pågang. Gjennom de siste ukene har vi jobbet på spreng med å hjelpe alle, både hjemme og over mobil. Folk vegrer seg for å dra ut og prøver å løse mest mulig hjemmefra, sier Skarsgård.

Nicolai Skarsgård, lege og daglig leder i Hjemmelegene.

Denne uken lanserte tjenesten også et samarbeid med nett-apoteket Farmasiet om gratis reseptfornyelse samt hjemlevering av medisiner i Oslo.

Les også: Farmasiet kvittet seg med kjent merkenavn og kjøpte seg inn i distribusjonen: Nå har de satt salgsrekord fire måneder på rad

– På den måten kan vi kanskje spare en tur med buss, et legebesøk eller en tur på apoteket. Vi avlaster et presset helsevesen og får redusert smitterisikoen, sier han.

Skarsgård opplever også at situasjonen landet nå står i, har endret folks forbruksvaner over natten. Pasienter de antar ikke ville brukt en digital legetjeneste i utgangspunktet, er nå blant brukergruppen.

– De var ikke der for to måneder siden, så hele den endringen i bruken av helsetjenester som vi har sett pågå lenge, har nå fått turbofart. Jeg tror vi er skjøvet tre til fem år frem i tid, sier han.

– Hva skjer når krisen stilner?

– Som med de fleste nye ting vi prøver, handler det om å overkomme over den første barrieren. Vi tror dette vil bli en varig endring for folk flest, sier Skarsgård.

Fra nisje til redning

Eyr planlegger også å ansatte ytterligere ti leger på plattformen, flere av dem i karantene, utelukkende som en følge av den pågående viruskrisen. Via forsikringssamarbeid, hjelper de også mange nordmenn i utlandet.

– Det er voldsomt mye som skjer nå. Vi hadde tenkt på liknende scenario i lang tid og hadde i forkant sørget for at både teknologien kunne skalere godt og at vi kunne onboarde leger raskt og dermed øke kapasiteten, sier Lind.

Daglig leder og gründer i Eyr, Karl Martin Lind.

Også Eyr opplever en stor pågang av nye pasienter.

– Det er en del flere eldre som benytter seg av oss nå enn tidligere, og det er bra. De er jo mest utsatt i denne perioden.

– Hva betyr pågangen for dere?

– Det er fantastisk gøy å ha gått fra å være en nisjetjeneste, til nær sagt være redningen for mange, og bidra til å minimere smittespredning.

– Hva gjør situasjonen krevende?

– Vår største utfordring er å bemanne opp fort nok. Leger har normalt en annen jobb, og selv om det er mange som nå er tilgjengelige, er det mennesker involvert. Da tar det fort et par dager før alt er på plass, sier Lind og legger til at de har leger i både Longyearbyen og Lofoten - som hjelper pasienter i hele Norge eller på reise i utlandet.

– Jeg tror vi etter denne krisen vil se hvor stor verdi det er å kunne tilby telemedisinske løsninger. Dette er for oss et "proof of concept" og den største operasjonelle testen vi kunne håpt på, sier han.