serie om startup-studioene del 8

CoFounder har pumpet ut selskaper av fersk forskning - nå går de i en ny retning

Spinner ut teknologi fra etablerte industrimiljøer.

Jan Biti I CoFounder.
Publisert Sist oppdatert

Jan Biti og parternes industrielle venture-studio, Cofounder, som ble etablert i 2010, er sammen med Askeladden & Co det startupstudioet som har skapt flest nye selskaper. Til nå er det blitt 21 stykk.

Cofounder er også blant studioene som har holdt på lenge nok til å ha gjort 13 exits.

Samarbeid med Equinor

Tidligere har selskapet vært svært tunge på kommersialisering av forskning, men nå beveger det seg mer i retning industri og samarbeid med større selskaper, blant annet Equinor.

Høsten 2021 ble oppstartsstudioet og investeringsselskapet Cofounder engasjert av energigiganten, for å spinne ut et forskningssamarbeid med tyske Fraunhofer til et selvstendig kommersielt produkt og selskap.

Sommeren 2022 ble Nicoustic etablert, og daglig leder i Cofounder, Jan Biti, gikk inn som midlertidig sjef for selskapet, inntil en permanent løsning kommer på plass i løpet av året.

Nylig skrev Shifter at Nicoustic har hentet 25 millioner kroner i frisk finansiering.Biti mener dette er et godt eksempel på hvordan Cofounder vil jobbe fremover.

– Hvilke spesielle utfordringer møter dere når dere bygger selskaper så tett på forskningen?

– Forskningsbaserte ideer eller spin-offs har ofte lang vei til markedet. Den teknologiske kompleksiteten er ofte stor og dette krever mye erfaring for å forstå risikobildet og bidra til forenkling.

– En annen stor utfordring for oss er å forstå hvilket problem disse løser hos kundene og hva som er betalingsviljen. Videre ser vi at teamene ofte er teknisk orienterte og må derfor tidlig balanseres med kommersiell tyngde og erfaring. CoFounder sin rolle er ofte å ta lead på den kommersielle utviklingen i startfasen og sørge for å få inn permanente ressurser som kan jobbe sammen med teknologene som ofte har bakgrunn fra forskningen, sier Biti.

Trykktanken

  • Trykktanken er et akselerator-konsept i regi av CoFounder der et tverrfaglig team med teknisk, kommersiell og finansiell kompetanse arbeider intensivt sammen i ca. 1 måned, for å videreutvikle en forretningsmulighet.
  • Resultatet er en forretningsplan som presenteres for et panel på avslutningsdagen.
  • Kilde: CoFounder

– Hvordan jobber dere med investormiljøet for å få dem inn i selskapene? Møter dere skepsis fra investormiljøet?

– CoFounder har tradisjonelt investert sammen med mange såkorn-og venturemiljøer i Norge. I de tilfellene vi går tidlig inn, har vi en tydelig kommersialiseringsplan som viser hvordan selskapet ønsker å være om 3-5 år og hvordan selskapet skal finansieres gjennom de ulike fasene.

– Vi opplever skepsis til å investere i forskningsbaserte spin-offs i tidlig fase. Likevel har vi evnet å få med anerkjente investeringsmiljøer fordi vi har en «track record» på å få selskapene over i scalefasen. Vi har som team operativ erfaring som CEO eller CFO i over 20 tidligfase selskaper og dette er viktig for de som investerer med oss.

– Hva tenker dere om fremtiden til startup-studio-modellen? Vil det bli mer eller mindre av dette fremover?

– Det vil alltid finnes startup-studioer som vil forsøke å utvikle selskaper som utfordrer det kjente. En av de største utfordringene til startup-studioer er å finne kompetente ressurser som kan inngå i prestasjonsteam og trekke casene videre, og generell tilgang til privat kapital i markedet.

– Skal det vokse frem flere startup-studioer, tror vi nok at nøkkelen ligger i å etablere gode modeller for å tiltrekke seg kompetent kapital, sier den erfarne selskapsbyggeren.

Serie om startup-studioene

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!