serie om startup-studioene del 4

Railway gir seg som startup-studio - går «all in» i ett av porteføljeselskapene

– Det er mulig jeg tråkker noen på tærne her, men selskapene fra studioene kommer ikke alltid fra et ønske om å starte noe nytt, sier Andreas Solbakken i Railway som legger ned bilappen Share More.

Andreas Solbakken i Railway og Newcycle.
Publisert Sist oppdatert

Som startup-bygger hadde Andreas Solbakken ved inngangen til 2023 allerede en lang merittliste. Siden 8. Klasse på ungdsomskolen hadde han og partner i Railway Sondre Selbæk laget nøkkelferdige oppstartsselskaper for næringslivet.

Oppskriften var enkel. Let bredt etter muligheter. Start med de grunnleggende byggeklossene, skaler videre med et minimumsprodukt og en etablert partner som besitter en «urettferdig fordel i markedet». Flikk, test og flikk igjen til produktet fester seg.

– Jeg har egentlig aldri gjort noe annet, sier han og forklarer at store selskapers manglende evne til å skape systematisk innovasjon gir rom for startup-studioene.

Mange av løsningene lever videre i beste velgående. For eksempel SpotOn, et installasjonsselskap med forhåndsavtalt pris som nå hører inn under paraplyen til Elektroimportøren. Løsningen økte omsetningen med 80 prosent i 2022. Railway stod også bak utviklingen av «Tibber-klonen» Vibb for Glitre Energi og Å Energi (tidligere Agder Energi) og kontordelingsplattformen Orbit som nå eies av Recreate Eiendom.

Serie om startup-studioene

Ser størst potensial i Newcycle

Det er blitt enda flere. Newcycle er en app som skal gi oversikt over kvittering, garantier, reparasjons- og vedlikeholdstjenester og reservedeler for tingene man eier. Løsningen er rett mot en verden som blir stadig mer opptatt av gjenbruk og sirkularitet.

Støvsugerposer er blitt en overraskende suksess i appen. De færreste vet hvilke poser som passer til støvsugeren sin, noe Newcycle kan hjelpe med. Appen testes av retail-giganter som Ikea, Jernia og Anton Sport.

Nylig kom prominente startup-investorer som Trond Riiber Knutsen og Birger Magnus inn på eiersiden i en runde som verdsatte selskapet til 63 millioner kroner.

Det siste selskapet er grunnen til at han nå varsler en dramatisk vending i selskapets årelange strategi. Railway skal ikke lenger være et startup-studio.

Gir opp startup-studio-modellen

– Det er en skrikende mangel på teknologi og løsninger som tar konsumentene forbi kjøpsøyeblikket. Denne muligheten er så stor at vi ikke vil spre risikoen på tvers lengre. Nå går vi all in og bruker alt vi har lært de siste femten årene, sier Solbakken.

Investorene har også påvirket avgjørelsen. Et problem for startup-fabrikkene som bare blir større og større med skala, er at insentivene til selskapsbyggerne og enkeltinvestorene ikke alltid lar seg kombinere på optimalt vis.

Et studio med mange selskaper i porteføljen har lettere for å nedprioritere et prosjekt enn det som er i investorens interesse. Mens studioet for eksempel taper 10 prosent av en portefølje på 10 selskaper, taper investoren hele innsatsen sin i enkeltprosjektet.

– Investorene er forståelig nok skeptiske til å investere i noen som ikke gir 100 prosent, sier han.

Legger ned Share More

Et ferskt eksempel er appen Share More som gjør det enklere å låne ut bilen til venner og kjente med en form for forsikring. Selskapet hadde IF Forsikring som hovedpartner fra starten og fikk inn NAF på eiersiden underveis. Nå er det lagt på is.

– Vi klarte ikke å komme dit vi og eierne ville, så til slutt valgte vi å legge ned satsingen, sier Solbakken.

– Vi har alltid vært mer opptatt av å bygge produkter enn selvstendige team. Vi innså at for å skalere studio-modellen er ikke produktet det viktigste, men evnen til å få på plass flere autonome team, noe Askeladden er veldig flinke til.

Store deler av metodikken tar de likevel med seg videre. Det handler om å ha enorm respekt for kundene og oppgaven man står overfor.

– Det å få noe til å fungere er mye viktigere enn at det oppleves kult. Ikke alle i startup-miljøet har tatt dette innover seg ennå. Det er lett å skape engasjement med kul markedsføring, men ekstremt vanskelig å lage detaljene og produktet godt.

Startup-studioene tar lavthengende frukter

Solbakken ser en tendens til at flere av idéene som meisles ut i startup-studioene, ikke er like ambisiøse som de gründere selv kommer med.

– Hvis idéen er for stor, så passer den ikke i studioenes strømlinjeformede modeller. Det skal gjerne være lave kostnader og positiv kontantstrøm så fort som mulig. Ingenting galt med det, men det er vanskelig å se det neste Remarkable komme fra et startup-studio.

– Det er mulig jeg tråkker noen på tærne her, men selskapene fra studioene kommer ikke alltid fra et ønske om å starte noe nytt. Det handler mye om å lage prosesser som kan repliseres for å sikre økonomien og utnyttelse av kompetanse. På den måten blir det en mer effektiv innovasjons-prosess enn hva de store selskapene får til, men kanskje uten originaliteten til de aller kuleste startupene.

– Hva tenker du om studio-modellens fremtid?

– Jeg håper det blir mer av det. Vi ser en vekst i både design- og produktstudioer. Selskaper som Iterate som skalerer gode startup-ideer med svettekapital, den tror jeg på. Det å komme på og teste ut egne gode ideer er vanskelig og kostbart, da er det kanskje bedre å løse det mer som en inkubator slik som Antler og Katapult.

– Nye selskaper burde komme fra skaperlyst, da blir resultatet morsommere og viktigere.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!