Serie om startup-studioene del 5

Tar gründere fra en Post-it-lapp til titalls millioner i verdsettelse på fire uker

Ymir Labs bygger samlebånd for startups - Nå inviteres investorene inn i modellen.

Lise Sværi og Jørgen Riiser i Ymir Labs.
Publisert

Da han ble interessert i aksjer, opprettet Obaid Saleem Facebook-gruppen Aksjeforum som siden 2015 har vokst til over 150.000 medlemmer.

Drømmen var hele tiden å bygge et selskap rundt forumene. I flere år testet han forskjellige muligheter for å skape en «bro» mellom børsnoterte selskaper og investorer.

Det er etter hvert blitt til Investorweb. Men Saleem hadde et typisk problem som gründer.

Obaid Saleem i Investorweb

– Siden jeg ikke har teknisk bakgrunn, har jeg de siste 2-3 årene vært i kontakt med opp mot 10 potensielle tekniske med-gründere. Enkelte av dem var jeg i dialog med i flere måneder, før vi skjønte at det likevel ikke var en god match. Med andre ord kastet jeg bort dyrebar tid.

Da han tok kontakt med Ymir Labs for noen måneder siden, hadde han en begrenset prototype, en liste med forhåndsregistrerte brukere i form av investorer og noen børsnoterte selskaper som pilotkunder.

Nå har han akkurat gjennomført Ymirs fire ukers intensivprogram og er klar til å hente kapital til en verdsettelse i mangemillioners-klassen.

– I løpet av noen få møter vet man om det er en god match, eller ikke. Jeg føler jeg har fått til mer de siste månedene, enn det jeg har gjort de siste 2-3 årene, sier Saleem.

Validerer på løpende bånd

Serie om startup-studioene

  • Shifter setter søkelyset på startup-studioene i en serie med artikler.
  • Her er del 1 (Intro m/ Askeladden)
  • Her er del 2 (Arta+)
  • Her er del 3 (Agens)
  • Her er del 4 (Railway)

– Du skal få realisert ideen din på en mer effektiv eller billigere måte enn du klarer selv, eller forstå om ideen din er god nok til å forfølge videre, sier daglig leder i Ymir Jørgen Riiser om modellen til Ymir Labs.

Han var i sin tid selv med å bygge Vipps-konkurrenten mCash som ble kjøpt opp og til slutt slått sammen med Vipps.

Riiser er overbevist om at Ymirs modell frigjør masser av potensial og kapasitet.

– Det er veldig mange som går rundt med gode idéer ganske lenge, og så bygger de videre på det i mange år, eller så kommer de aldri i gang, sier han.

Fant ikke riktig hjelp til å bygge selskapet

Det begynner å bli en kjent historie. To konsulenter møtes, det oppstår søt musikk, og noen år senere dukker det opp en startupfabrikk.

For Ymir Labs var det konsulentene Håvard Liltvedt Dalen og Jenil Malavia som møttes på et felles prosjekt i India. Senere dro Dalen dro tilbake til Norge og startet hudlegetjenesten Snapmed som ble kjøpt av Askeladdens Dr. Dropin i januar 2022. Det ble Ymirs første exit. Senere solgte de Caplist til Folkeinvest.

Dalen søkte hjelp med byggingen av selskapet i konsulentbransjen, men syntes ikke han fant den hjelpen han trengte og heller ikke folk som hadde den samme «driven» for å lykkes med prosjektet som han ønsket å se.

Han og Malavia ønsket å tilby gründere en annen forretningsmodell og «prising mer tilpasset startups». Svaret ble Ymir Labs i 2019.

Nå er målsetningen å ta ned terskelen for å starte opp og være et kollektiv av folk som skal løse «alt gründeren ikke kan eller bør gjøre selv».

Ikke alt passer inn

Ikke alle ideer passer inn i Ymirs modell. Gründere med et fysisk produkt passer ikke like godt inn som de som baserer seg på skytjenster for eksempel.

Ymir ser primært etter mennesker som har et kommersielt gen og kan selge ideene sine til både kunder og investorer. Man skal bygge et produkt raskt, teste det i markedet og generere nok inntekter til å dekke kostnadene i de tidligste fasene.

– Dette skiller oss litt fra de andre startup-studioene. Vi leter ikke bare etter erfarne gründere, men også etter drømmere og folk med lidenskap og drive som har et ønske om å dele sin visjon med omverdenen. Samtidig skal de ha dybdekunnskap om et felt, forklarer Riiser.

I starten dukket disse personene opp i nettverket. Etter hvert begynte de å finne frem til Ymir på egen kjøl.

Flikker på samlebånd-modell

I Ymir flikker de for tiden på en modell med de forskjellige fasene som deres startuper skal gjennomgå. Alt fra design, branding, teknologiutvikling, vekst og kapitalinnhenting ligger her strukturert, timet og tilrettelagt.

Først er det lagt opp til et fire ukers intensivt program hvor det bygges en prototype og gjøres en validering av idéen. Er idéen attraktiv nok for markedet og for investorer som eventuelt kommer inn i senere faser?

– Vi jobber intensivt med gründere for å forstå hva de egentlig vil, sier Riiser. – Ofte har de tenkt veldig stort, og da handler det gjerne om å ta ting ned til et mer håndterbart nivå.

Løsningen må være liten nok til at den kan bygges på tre-fire måneder. Så må produktet generere vekst før man bygger videre.

– Fart er ekstremt viktig for å holde kostnadene nede og for å forstå om dette er noe markedet vil ha.

For Ymir er fireukersprogrammet som koster rundt 100.000 kroner og opptar svært mange arbeidstimer, et tapsprosjekt.

– Vi går med kjempetap i denne fasen, men det er vår måte å validere om noe er verdt å bygge, sier Riiser. – Samtidig er vi motivert for å bygge mest mulig verdi inn i selskapet på kortest mulig tid.

Neste fase er å hente den første runden med kapital til selskapet. Flere av selskapene har lykkes med å få en verdsettelse på rundt 10 millioner kroner allerede her. Ifølge Riiser lykkes ni av ti selskaper med å hente penger etter første fase.

Spytter ut åtte selskaper hvert år

Alle prosjektene som tas inn nå, følger modellen. Det må de også ettersom Ymir tar inn to nye prosjektet til den første fasen hver måned. Med frafall er det ventet at det kommer ut åtte selskaper fra modellen hvert år.

– I dag har vi ikke båndbredde til mer. Dersom alle 24 selskaper står klare til å oppkapitalisere, så skal vi vel klare det også. Kanskje vi klarer ti i året.

– Hva skiller dere ut fra de andre startup-studioene?

– Det handler om å være god på salg og funding. Vi skiller oss ut med modellen vår og måten vi jobber med å effektivisere og digitalisere den, slik at vi får en skalerbar og så rask metode som mulig.

Dekonstruerer gründerreisen

Ved å bryte ned gründerreisen til de minste bestanddelene, er planen å hente ut enkeltkomponenter fra modellen.

Noen av selskapene i Ymir Labs

Dr.Dropin Hud AS

Aurora Health AS

Folkeinvest AS / Caplist AS

Remote Norge AS

Nabostylisten AS

LAL AS (Like a local)

Rock Book AS

Warm Systems AS (Sukker)

Leid AS

Gamerboard

Dribe AS

Dinosern AS (Bolink)

Aesthetics

Nordic Distribution Group AS (Hello Goodbuy)

Pitch40 AS

Smileworks AS

Nordic Ventures AS

Gamerboard

Smileworks AS

Iruption AS (InvestorWeb)

Intiri AS

– Det kan være maler for salg, booking, betalingsløsninger, design-systemer, eller andre metoder som gjør at vi kan sette sammen produkter mye raskere, sier Riiser. – Neste selskap som kommer inn vil kunne ta disse i bruk og komme gjennom prosessen enda raskere.

– Hvis vi klarer 24 selskaper i år, så kanskje vi klarer 48 neste år.

– Men hva hvis kapitalen tørker inn. Stopper det opp da?

– Ja, det er en utfordring som vi er nødt til å ta tak i, og det er derfor vi har bygget modellen slik at vi har nok selskaper her hele tiden for å sørge for at det komme nok kapital inn. Samtidig er vi engasjert i en veldig tidlig fase som er mindre påvirket av mangel på kapital enn senere faser.

– Hva med tilgang på råstoffet nye gründere? Merker dere en endring her.

Operasjonell leder Lise Sværi synes ikke det.

– Vi snakker med veldig mange spennende gründere som vi kanskje begynner å jobbe med fremover. Det er folk som sitter i godt betalte jobber som kanskje synes det er skummelt å måtte si farvel til det. Det er dem vi på en måte prøver å sikre, sier hun.

De fleste gründerne som banker på døren kommer via nettverket.

– Og så har vi jo en del som vi har snakket med tidligere som nå kommer tilbake og er mer klare for å realisere drømmen.

Oppretter investornettverk

Planen er å etablere en finansieringsordning i modellen med et fast korps av engleinvestorer. Ifølge Riiser har flere investorer allerede meldt interesse i å delta i en investeringskomité for å validere og investere i prosjekter.

– De får innblikk i veldig mye i den tidligste fasen, de får muligheten til å investere, og så kan de følge med på hvordan pengene blir brukt.

På sikt ønsker Ymir at nettverket utvikler seg til noe mer håndfast med et eget mandat for investeringer.

– Så et fond?

– Et fond vil medføre en del regulatoriske implikasjoner, vi er ikke der enda. Investeringsselskap er nok første stopp. Men med tid og stunder så kanskje.

Målsetningen er å ha en rigg klar til høsten.

Lanserer i Storbritannia

I disse dager åpner Ymir et kontor i London med to personer. Allerede sitter det folk i Sør-Afrika, India og USA i tillegg til i Norge.

Opprinnelig var tanken å ha startups i alle disse landene, men modellen har så langt ikke vist seg like attraktiv overalt.

– Det er andre dynamikker der, forklarer Riiser. – En indisk gründer tenker litt annerledes på ting enn en norsk gründer. De bygger for eksempel lenger på dugnad og har andre måter å hente kapital på.

Grunnen til at de lanserer i Storbritannia nå er at startup-miljøet der skal være rødglødende.

– Markedet i Norge er for lite for ambisjonsnivået vårt.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!