Serie om startup-studioene del 6

Da odelsguttene ville ha grønn omstilling i turbofart, falt valget på startup-studio

– Hvis ingen andre ville gjøre det, så kunne vi jo begynne å jobbe med løsningene selv, sier Jakob Retvedt Bakkerud i Våren.

Jakob Retvedt Bakkerud i Våren
Publisert

Mens de fleste startup-studioene i Norge har valgt en nokså bred tilnærming til selskapene de startet, er det noen som også forsøker å bygge startups i det som fortsatt er mindre nisjer.

Startup-studioet Våren stammer fra konsulenthuset Greenhouse som er rådgiver for kommuner, regioner og selskaper om sirkulære løsninger innenfor primærnæringer som landbruk og skogdrift.

Med en landbrukstilnærming og et brennende engasjement for klimaet, skiller Våren seg litt ut fra de litt mer «tradisjonelle» startup-studioene.

Opplevde ikke reell endring - ville gjøre noe selv

Serie om startup-studioene

Ifølge medgrunnlegger og daglig leder i Våren, Jakob Retvedt Bakkerud, gikk konsulentvirkesomheten fint, men eierne ønsket å jobbe enda mer direkte med omstilling. Nå er Våren en av eierne i Greenhouse.

– Vi opplevde at mange av våre anbefalinger ikke nødvendigvis førte til reell implementering og iverksetting av endring. Da landet vi på at hvis ingen andre ville gjøre det, så kunne vi jo begynne å jobbe med løsningene selv.

VC-en Sandwater og startup-studioet New&Company er blant investorene i Våren ved siden av gründerne.

Odelsgutter med omstillingsvyer

Totalt er de fem stykker, og har seks selskaper i porteføljen. Bakkerud har bakgrunn fra politikk og kommunikasjon og har tidligere arbeidet i alt fra utenrikstjenesten til bistands- og PR-bransjen der han blant annet arbeidet med selskaper i Askeladden-sfæren.

Alle fire i teamet har bakgrunn fra gård, tre som odelsgutter.

Dette mener Våren at bidrar til at de har en annen tilnærming til selskapsutvikling enn hva som er typisk for tradisjonelle VC-miljøer – praktiske og jordnære løsninger står i fokus.

– Det ligger mye potensiell endrings kraft i det å jobbe med tidligfase; man får testet mange ideer og kan jobbe fort. Det er her enkeltmennesker kan få til mye på kort tid. Vi tror på effekten ved å bygge kommersielle ledestjerner som viser potensialet i grønn omstilling.

Selskaper utviklet i Våren

  • Resourcer – En muliggjører av økt utnyttelse av biologiske råstoff og restråstoff. Et digitalt dokumentrammeverk for skape omsetning av råvarer som i dag ses på som avfall..
  • Vandre - En tjenesteleverandør som leverer en gjenbrukstjeneste i samarbeid med merkevarene/produsentene innenfor tekstil.
  • Grøntkollektivet - Grøntkollektivet utvikler produksjonsmetoder og løsninger for moderne grønnsaksproduksjon med mål om å bedre ressursutnyttelsen.
  • Norsk Karbonlagring - Kortreist karbonøytralisering til forbruker ved bruk av biokull.
  • Re:textile – Automatisk sorteringsanlegg for textilavfall.
  • Landbruksformidling - En digital delingsplattform for maskiner og utstyr i landbruket.
  • Beholde.no – En koblingstjeneste for reparatører og aktører som trenger reparasjon.

I Våren klekker de ut egne ideer og bygger team, men de har også tatt inn gründere med gode ideer som skal bygges ut videre. Til nå er fordelingen rundt 50-50.

Studioet har fire kriterier.

– Vi skal tro på menneskene, at prosjektet er kommersielt spennende, og det skal ha positivt effekt på klimaet. I tillegg må vi i Våren være trygge på at være bidrag er viktige.

Det dreier seg om kompetanse på tradisjonell selskapsbygging, klima- og endringskompetanse og dybdekunnskap om regulatoriske endringer innen den grønne omstillingen. Nye EU-regler har potensial til å skape nye markedet, men også å svekke markeder hele tiden, og det kan være krevende å henge med på endringene.

Tar helst 20 prosent fra start

Som medgründer tar Våren rundt 20 prosent fra start. For den inngangsprisen blir Våren en del av teamet. Dette er hovedstrategien, men selskapet kan også investere kontater, og går i så fall inn med opp til 500.000 kroner.

–Vi ønsker å være mer aktive enn den typiske inkubatoren. Vi skal virkelig ned i grøten og gjøre arbeidet som er nyttig der i de første årene.

– Hvilke tidsperspektiver har dere på prosjektene?

– Det er jo upløyd mark dette. Ambisjonen er at selskapene skal stå på egne bein i løpet av to til fire år. Så har vi et 10-årsperspektiv på selskapsreisene totalt sett.

– Vi har jobbet en del med å tilgjengeliggjøre reprasjoner for folk, og hvilke utfordringer folk har med det. Hva er det som gjør at ikke blir mer brukt?

Svaret ligger et sted mellom pris, logistikk og tilgjengelighet.

Også Våren har lagt ned prosjekter.

– Landbruksformidling var en ide som kom fra en plattform Greenhouse utviklet for deling av fôrressurser under tørkekrisen i 2018. Fôr var et engangstilfellet, men vi hadde håpet at det var et potensial for å dele maskinpark i landbruket. Men etter et par år med arbeid, måtte vi legge dette intiativet bak oss. Det er jo også en del av gamet, å feile fort, og gå videre når ikke markedet og omlandet responderer.

Vandre skal gjøre reparasjoner til statussymbol

Da ser det lysere ut for Vandre som har fått med seg merkevarer som Db, Active Brand, Fleischer Couture, Kjus, Alfa Sko og Swims på å lansere gjenbrukskonsepter.

En annen startup med luft under vingene er Norsk Karbonlagring som selger karbonnøytralisering via biokull og har begynt fått betalende kunder.

Bergen Carbon Solutions-gründer Jan Børge Sagmo er blant investorene.

Naturlov krever nye løsninger

På sikt er det megatrenden det grønne skiftet som skal sikre avkastningen for Våren og startupene

– Befolkningen, næringslivet og politikerne har begynt å ta innover seg at dette kommer uansett. Det er naturlov at vi må finne løsninger som fører til at ressursene er der om 100 år og 1000 år.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!