kapitalkrise

Slik takler vekstselskapene krisen: – Kranen er fullstendig skrudd igjen

Noen rakk å fylle krigskassa i tide. Andre måtte bråbremse i full fart. Se hvordan 9 norske gründere rammes av det urolige markedet.

Shifter tar tempen på norske startups og vekstselskaper i krisetid. Foto: Illustrasjon
Publisert Sist oppdatert

Shifter tar tempen på norske startups og vekstselskaper i krisetid.

På hvilken måte påvirkes de av den urolige verdensøkonomien? Har selskapene vært nødt til å kutte kostnader, og hvilke tiltak er i så fall gjort? Se alle svarene under.

Onio - utsetter finansieringsrunde

Onio har de siste to årene fylt opp med et titalls millioner fra EU, og hentet sist i fjor et ukjent beløp fra også private investorer. Selskapet jobbet ifølge gründer Kjetil Meisal også med en ny og større finansieringsrunde da krisen i år traff som verst.

Gründer og daglig leder Kjetil Meisal i Onio sammen med medgründer og CMO Runar Finanger.

Den er nå utsatt til markedet stabiliserer seg, forteller han, men legger til at de tar imot mindre investeringer fra både eksisterende og nye investorer løpende, fram til det skjer.

– Usikkerheten er større, så et allerede risiko-redd investormiljø har skrudd fullstendig igjen kranen for nye investeringer. Spesielt om det er noe som helst risiko, som det gjerne er og skal være, i en venture-investering, sier Meisal.

Kutting av kostnader er for øvrig ikke et fokus, og selskapet setter heller ikke på pause rekruttering av nye ansatte, forteller Meisal.

Fundingpartner - rakk å fylle krigskassa

Fundingpartner hentet i februar 45 millioner kroner fra blant andre Schibsted. Gründer Geir Atle Bore er derfor optimistisk tross situasjonen, og viser til at plattformen for lånebasert folkefinansering ved utgangen av mai, hadde fylt 320 millioner kroner mot 145 millioner kroner i fjor. Selskapet har derfor ikke sett behov for å kutte kostnader.

Geir Atle Bore, gründer og daglig leder Fundingpartner.

– Vi fylte krigskassen i februar, så vi er klar over at vi har hatt veldig flaks sammenlignet med mange andre, sier Bore som i disse dager også jakter nye ansatte.

Likevel settes det i gang færre prosjekter akkurat nå enn før, forteller gründeren.

– Vi merker at etterspørselen etter lån har falt noe i takt med økte renter. Så fokuset vårt fremover er å jobbe beinhardt for å nå de målene vi satte oss før pilene i verdensøkonomien begynte å peke i feil retning.

Salesscreen - bremset allerede før jul

Salesscreen hentet kapital i fjor og har blant andre Spring Capital i ryggen. Nå er selskapet nødt til å kutte kostnader, forteller gründer og daglig leder Sindre Haaland.

– Men muligens mindre enn andre, da vi allerede før jul bremset nye ansettelser og la en plan for året om å bli "cash positive", sier han og legger til:

Sindre Haaland, gründer og daglig leder i Salesscreen

– Konsekvensen er at vekst i prosent blir lavere i tiden fremover, men til gjengjeld blir "ebitda margin"-prosenten bedre.

Gründeren mener trenden har vært tydelig i lang tid allerede, og at det har pushet investorer til å fokusere mer på kostnadseffektive selskaper.

Haaland viser også til «Rule of 40», som enkelt forklart er vekst i prosent pluss ebitda margin i prosent. Denne summen skal helst være over 40, og regelen er ifølge ham hyppig brukt blant investorer for å vurdere prosjekter i dette markedet.

"Churn" er også nå enda viktigere enn før, understreker gründeren og sier:

– Akkurat for Salesscreen er ikke dette helt krise, da vi som regel blir en godt integrert del av salgskulturen og et «need to have»-produkt for å opprettholde aktivitetsnivået og motivasjonen når verden butter mot. "Sales gamification" er en del av en større paraply innen "sales performance management", som er "top of mind" i nedgangstider, så foreløpig har vi ikke sett noen store konsekvenser på pipeline eller salg hos oss.

Firi - varsler store kutt i staben

Kryptobørsen Firi har varslet store kutt i staben på totalt 65 ansatte. Målet skal være lønnsom drift raskere og gjennomføring av en ny emisjon.

– Markedet endrer seg, og da må vi også endre oss for å stå rustet mot de store svingningene, sier gründer og daglig leder i Firi, Thuc Hoang.

Thuc, Mats, Christian og Marius fra Firi og Schibsted.

Firis inntekter avhenger av handelsvolumene på plattformen, og volumene øker når det er store endringer i kryptoprisene.

– Kryptomarkedet har falt mye den siste tiden, men vår forretningsmodell gjør at inntektene holder seg godt. I mai hadde vi over 300 millioner kroner i handelsvolum, og denne uken har vi sett en sterk økning både i handelsvolumer og antall nye kunder som følge av markedsuroen, sier Hoang.

I januar 2022 fikk Firi inn Schibsted Ventures på eiersiden. De er også med i emisjonen som nå pågår.

Aprila Bank - kjører på for fullt

Aprila Bank hentet på nyåret 33 millioner kroner, med et uttalt mål om å bli lønnsomme etter inneværende kvartal. Den planen er ikke endret, ifølge daglig leder Halvor Lande.

Halvor Lande, daglig leder i Aprila Bank.

– Vi kjører på for fullt, sier han, tross at en noe høyere andel av Aprila Banks kunder nå har fått likviditetsutfordringer.

– Det er som forventet ut ifra den økonomiske situasjonen i Norge og verden. Vi hadde også «budsjettert» med dette, så det medfører ingen endringer for oss.

Selskapet gjør heller ingen kostnadstiltak og planlegger tvert imot nyansettelser.

Atelie - må kutte kostnader

For knapt to måneder siden delte kunst-startupen Atelie strategien for å erobre et marked i omfattende endring. Saas-selskapet hadde fått på plass en ny teknologisjef, hentet fra Remarkable, og varslet samtidig en storsatsing på digital kunst og NFT.

Atelie-gründer Christian von Hanno.

I fjor gikk også flere kjente gründere inn på eiersiden i Atelie, gjennom en mindre emisjon, deriblant Christian Hager (Nabobil, Hjemmelegene, Fram Ventures), Murshid M. Ali (Huddlestock, Norsk Solar, Skyfri), David Baum (Monner, Signicat), Kimberly Larsen (Timetoriot, Indyriot) og Ida Faldbakken (Mashup, KatapultX).

Nå var planen å fylle opp pengakassa ytterligere, men prosessen ble ifølge gründer Christian von Hanno tungrodd.

– Selv om vi har opplevd god vekst det siste året, og det er bra med salg og aktivitet i Atelie om dagen, ser vi at det kan bli vanskelig å hente kapital fremover, sier von Hanno.

– Vi kommer derfor til å prioritere å kutte kostnader og fokusere mer på lønnsomhet, fremfor å kun være avhengig av å hente kapital i et usikkert finansmarked, sier han.

Bookis - må bli lønnsomme i rekordfart

Markedsplassen for bruktbøker varslet på tampen av mai at de måtte nedbemanne og bli lønnsomme i rekordfart.

Det gikk blant annet hardt utover Maiken Solberg Olsen, som hadde forlatt Finn etter 14 år, for å begynne som ny produktsjef i Bookis samme måned. Les hele saken.

Arne Morten Willumsen i Bookis.

Selskapet skulle egentlig hente 100 millioner kroner denne våren, men investorenes skepsis til å putte penger i ikke-lønnsomme vekstselskaper, bare økte.

– Vi har snudd hver stein de siste ukene, men det er ingen vei utenom drastiske tiltak. Vi må redusere selskapets driftskostnader så fort som mulig. Vi kutter i markedsføring, konsulenttjenester og administrative kostnader, uttalte gründer Arne-Morten Willumsen.

Planen er endret til å hente 20 millioner kroner fra eksisterende investorer.

Airthings - distributørene holder igjen

Airthings varslet i forrige uke at inntektene i andre kvartal kom til å bli lavere enn ventet.

– Som så mange andre, er vi påvirket av urolighetene i verdensøkonomien. Vi kom oss gjennom pandemien, og da slet vi med komponent-mangel, særlig andre halvår i fjor.

Øyvind Birkenes, gründer og daglig leder i Airthings.

– Likevel klarte vi å vokse bra, sier gründer og daglig leder Øyvind Birkenes.

Nå skaffer selskapet nok kompententer, men retail-partnerne holder igjen.

– Konsumentene er mer forsiktige, og det vil påvirke våre inntekter kortsiktig, sier han.

Hva gjelder konkrete tiltak for å kutte kostnader, viser Birkenes til en børsmelding sendt 8. juni. Der skriver selskapet at de nå må "optimalisere kostnadsbasen og arbeidskapitalen" for å akselerere veien til lønnsomhet - og for å være forberedt hvis etterspørselen blir ytterligere påvirket gjennom 2022, på bakgrunn av et urolig marked.

– Det er klart at når vi ikke øker inntektene våre like raskt som vi hadde håpet, fordi retail-partnere ikke bestiller, må også vi passe på utgiftene våre, sier Birkenes.

Han legger til:

– Nå er det mørke makro-skyer i verdensøkonomien, og folk er litt mer forsiktig med hva de bruker penger på. Det er vanskelig å si hvor lenge det vil vare, men vi er en liten fisk i et stort hav, og har mange muligheter foran oss, sier Birkenes.

Han peker blant annet på b2b-satsingen.

– Vi har kommet i mange skoler, kommuner og store selskaper, og stadig flere bruker Airthings i sine bygg. Der vokser vi raskt, sier gründeren.

Otovo - "Vår tur til å skinne"

Otovo hentet 300 millioner kroner i en rettet emisjon i februar for å akselerere inngangen i nye land. Selskaper er i dag til stede i syv europeiske land (Norge, Sverige, Frankrike, Spania, Polen, Italia og Tyskland) og er nå på vei inn i Portugal, Østerrike og Storbritannia, med ytterligere tre nye land planlagt for slutten av året.

Selskapet vokste omsetningen 260 prosent fra første kvartal 2021 til samme periode i 2022 og kom ut av årets første tre måneder med en "run rate" på inntekter på 550 millioner kroner årlig, opplyser toppsjef og gründer Andreas Thorsheim.

Otovo har også doblet antall ansatte i samme periode.

Gründer og daglig leder i Otovo, Andreas Thorsheim.

– Vi hentet penger for å satse i flere land i februar og jobber nå med å sette de planene ut i livet, sier han - og forteller at de kuttet kostnader og reduserte risiko vei inn i pandemien, noe som ifølge gründeren kostet vekst, men var nødvendig.

– Den situasjonen som er nå er annerledes, sier han og forklarer:

– Høye energipriser og et sterkt ønske fra forbrukere og politikere om å få mer ren og lokal kraft gjør at vårt marked eksploderer. Vi må må være smarte med kostnader, men også gripe den muligheten som er her nå.

Han understreker at mange de største tech-selskapene ble startet eller tok av i tidligere kriser.

– Kriser skiller de beste fra de andre, og tvinger frem konklusjonene på om selskaper er bra eller dårlige, tidligere. Vi har aldri hatt mer tro på egen modell, og selv om vi nå møter en haug med nye utfordringer, i verdikjeden og med inflasjon, så tenker at vi at det nå er vår tur til å skinne, sier Thorsheim.