HR-tech

Da kapitalmarkedet kollapset, kjøpte gründeren og kjæresten flax-lodd

Amin Fard og Preppio ble rammet av kapitalkrisen da de trengte penger som mest. Nå peker pilene opp igjen, og flere nye investorer med gründerbakgrunn er kommet inn på eiersiden.

Amin Fard, CEO i Prepp.io.
Publisert Sist oppdatert

Mot slutten av 2021 så det veldig bra ut for Preppio og deres plattform for onboarding av ansatte.

Amin Fard, en av gründerne i Preppio, hadde akkurat gjort seg ferdig med arbeidet av fagboken The Employee Onboarding Playbook, skrevet sammen med en av verdens ledende forskere på feltet.

Selskapets gjentakende inntekter (ARR) hadde vokst jevnt og trutt fra rundt 500.000 til 2 millioner kroner. En betydelig del av inntektene kom fra store internasjonale kunder.

– Ting gikk veldig bra. Det var bonanza i kapitalmarkedet og vi fikk flere tilbud fra investorer, sier Amin.

Hentet ikke penger da de kunne

I det som skulle vise seg å bli en skjebnesvanger avgjørelse, valgte han å drøye prosessen med å hente kapital. Teamet vurderte det som bedre å sikre en større runde til bedre prising.

Planen var en såkornsrunde på 15 millioner kroner. Både internasjonale og lokale VCer hadde vist interesse.

Men på slutten av vinteren 2022 falt markedet fullstendig sammen.

Ankerinvestorene trakk seg, og med dem forsvant de andre investorene også, selv om enkelte hadde gitt signaler både i møter og på epost at de var klare til å investere.

– Så lenge pengene ikke står på kontoen, kan ting endre seg fort. To måneder ble forskjellen på natt til dag.

I mai 2022 hadde Preppio penger igjen til drift ut august. Amin måtte gjøre noe drastisk.

– Jeg og kjæresten kjøpte flakslodd i håp om å få inn litt kapital, forteller han med et smil om munnen i dag om hvor desperat situasjonen føltes der og da.

En drastisk omstilling

Det ble ingen million-utbetaling på loddene, så Amin tok et kraftig grep om driften i selskapet og kuttet i alt av unødvendige kostnader og halve teamet.

– Vi kuttet helt til beinet. Det var en ekstremt vanskelig prosess, men det kjøpte oss noen ekstra måneder med tid til å hente kapital, sier han.

– Tenkte du noen gang på å gi opp?

– Du kan sette opp både plan B og C, men har du ikke innerst inne troen, så er det i slike situasjoner det er tid for å legge ned sjappa, sier han. – Vi hadde fornøyde kunder, og mange gode salgsprosesser på et skalerbart produkt, og da kan man ikke gi seg.

Eksisterende investorer kom til slutt inn med kapital nok til å berge driften i noen ekstra måneder. Så kom flere nye investorer på banen og selskapet sikret en brofinansiering på to millioner kroner i en SLIP, en form for konvertibelt lån.

Betryggende med gode investorer i ryggen

Amin berømmer investorene, og peker spesielt på engleinvestor Thomas Falck og VCen Skyfall som jobbet hardt for å hjelpe i en desperat tid med å gå til nettverket sitt og hanke inn folk som ble med i brorunden vår.

– Falck var den første investoren som investerte i Preppio, og den første som sa at han ville være med i denne runden også, det ga selvtillit. Når du ligger der med brukket rygg og ting ser bekmørkt ut, er det betryggende å vite at man har gode investorer i ryggen.

Flere nye investorer fra økosystemet

Amin har lagt ned mye arbeid i investorkontakten. Hver måned sender han ut detaljerte oppdateringer over den operasjonelle utviklingen i selskapet.

– Jeg tror det gav investorene våre tillit til oss. De visste hva som foregikk under panseret og og at ting var tøft, men de visste også hvorfor vi stod i situasjonen vi var i og fikk med seg lysglimtene som gjorde at de også hadde troen, sier han.

Til slutt var det en rekke folk fra startup-økosystemet som ble redningen, blant annet medgründer i Forgerock Jonathan Scudder, Nikolai Heum CTO og medgründer i Enode, Defero-gründer Eigil Arff Tarjem, Raja Skogland og investorfelleskapet i CTO Roundtable.

Kontrakt med Astrazeneca

Det skulle vise seg å være en riktig avgjørelse. Siden i fjor er utviklingen i Preppio snudd.

– Vi har funnet grooven vår nå, og vi har fått inn en haug med nye kunder, alt fra pharma-giganten Astrazeneca, Sykehjemsetaten i Oslo til oljeselskaper i Stavanger, sier Amin.

Vi har opplevd at det tar tid å selge til større selskaper, noe som er utfordrende i starten, men klarer man å ha en pipeline av potensielle kunder og får case studier fra de som har brukt løsningen så blir ting enklere og enklere.

Det gjenspeiles i de årlige gjentakende inntektene (ARR). Totalt ligger de nå på 350.000 dollar, eller 3,8 millioner kroner.

– Vi sitter på en fin pipeline i dag. Ved starten av året lå vi på rundt 200.000 dollar. Ved utgangen tror jeg på 150 til 200 prosent vekst fra det, sier han.

Vinner kunder internasjonalt gjennom inbound markedsføring

Preppios løsning er først og fremst rettet mot store virksomheter som ansetter over 20 personer i året. Da blir Norge et lite marked.

– Vår første betalende kunde var Lyse, som trodde vi var et selskap i USA når de tok kontakt med oss. Kunde nummer to var var Scoot Airlines fra Singapore, også fikk vi inn Dominos Pizza i Australia.

– Hvordan har dere funnet frem til disse kundene?

– Vi startet med en idé om å lage verdens beste produkt i en nisje. Så har vi truffet en nerve hos globale selskaper med behov for et onboardingssystem som sikrer at ansatte lykkes i jobben.

En døråpner har vært partnerskapet med Facebooks Workplace og Microsoft Teams. – Boken jeg har skrevet med ledende forskere på feltet har også fungert som markedsføringskanal. De som leser boken tar kontakt, og vi dukker øverst opp på Google når du søker etter forskningsbaserte metoder for å lykkes med onboarding.

Fortsatt har Preppio flest kunder i Norge hvor selskapet har brukt mesteparten av salgsressursene.

Preppios unike HR-plattform

Amin ser naturlig nok et stort behov for produktet sitt der ute.

– Problemet vi løser, og som er Preppios mest sentrale salgsargument, er at det er ofte ingen avdeling som «eier» onboarding i et selskap, og dårlig onboarding har ofte blitt kalt feilansettelser eller ledelsesutfordringer.

HR-systemer og læringssystemer gjør kun compliance-delen av onboarding bra. Preppio fokuserer på det mennesklige aspektet av å få nyansatte til å lykkes i ny jobb.

Forskningen på feltet viser til at ting som psykologisk trygghet, forventningsavklaring, kultur og det mennesklige er viktig, ikke papirarbeidet eller obligatoriske kurs.

– Det blir gjerne en ansettende leder som tar seg av onboarding, og da går det ofte galt. Det er her løsningen vår kommer inn som en assistent, i form av en chatbot. Den nudger ledere, gir muligheter for buddy-program, følger ansatte opp tett allerede fra de signerer og ut det første året.

Til HR gir vi innsikt i hvordan det går med de nyankomne. I tillegg sender løsningen vår informasjon på SMS og automatiserer mye av det praktiske slik at man ikke skal kaste bort tid de første dagene. Vi er integrert mot eksisterende HR-systemer, så det oppleveles ikke som en ny plattform som kompliserer, men en løsning som forenkler og automatiserer.

Som så ofte innen HR handler det om kultur.

– Selskapene som bruker Preppio, får gjerne en «ringer-i-vannet» effekt som til slutt slår ut i bedre employee branding og engasjement hos ansatte.

Innførte AI-løsning

Selskapene bak kundehjelp-chatboter som Boost.ai og Kindly har vært raske med å innføre teknologi fra store språkmodeller (LLM) slik som Chat-GPT i sine løsninger.

Nå har Preppio også innført AI-teknologi som vil fungere som en digital læringscoach for ansatte. Den skal få ansatte til å komme raskere opp i produktivtet ved å gjøre læringsreisen tilpasset hver enkelt ansatt.

– Dagens læringsplattformer sikrer at ny-ansatte kan tilegne seg kunnskap raskt og enkelt. Med vår AI-løsning vil kundene kunne laste opp ustrukturerte dokumenter og eksisterende læringsinnhold i i Preppio. Denne kunnskapen vil bli tilgjengelig via en læringschatbot som ansatte kan snakke med, sier Fard.

I motsenting til Chat-GPT, så tilbyr Preppio chatbot-løsninger for internt bruk som kun er trent på selskapets egne data som ansatthåndbøker, IT-sikkerhetsdokumenter og læringsinnhold. Alt dette på en måte som skal ivareta høye krav til sikkerhet og personvern.

– Stikker AI-leverandørene av med marginene deres?

– Nei, ikke så lenge vi selger til store virksomheter og så lenge vi klarer å bygge verdiøkende produkter på toppen av infrastrukturen til de store selskapene. La oss si at vi må betale 20.000 kroner til Azure per kunde per år, da funker det ikke med en gratis B2C-greie. Men for oss som kan selge en enterprise-plattform for mange hundre tusen per kunde, blir det fortsatt veldig lønnsomt å bruke Microsoft og Azure.

Nå skal det snart også være mulig å bruke Preppios chatbot til å arrangere mikrolæringskurs som sender læring til ansatte, i tillegg til å få ansatte til å få akkurat den læringen de ønsker når de trenger det.

– På dette området vil det komme mye spennende fremover, sier Amin. – Det vil bli mange muligheter for oss og andre startups.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.