robotikk
Gigainfluenser kritisk til 1X-robot: – Dette er ikke ekte
Marques Brownlee mener det norsk-amerikanske robotselskapet selger drømmen før produktet faktisk er ferdig, med lanseringen av Neo.
 
        Tirsdag kveld åpnet robotselskapet 1X for at kunder kan bestille early access av hushjelproboten Neo, for å sikre seg at den allerede kan ta oppvasken i 2026.
Flere i det norske startupmiljøet kastet seg umiddelbart over muligheten, og bestilte roboten, som selges for 20.000 dollar (tilsvarende 200.000 norske kroner).
I en ny Youtube-video er en av verdens største tech-influensere, Marques Brownlee, noe skeptisk til den nye hushjelpen.
– Dette føles som det kunne vært den beste teknologilanseringen noensinne, i 2025 – bortsett fra at dette ikke er ekte. Og jeg mener det helt bokstavelig, sier han (oversatt fra engelsk) i en 16 minutter lang YouTube-video som ble lastet opp få dager etter 1X-lanseringen.
Brownlee har over 20 millioner følgere på Youtube. Videoen er i skrivende stund sett av rundt tre millioner seere.
Influenseren poengterer at det ikke er prisen på 20.000 dollar han har et problem med.
– Mitt problem med dette produktet er gapet mellom hva det faktisk er i stand til i dag, og hva de lover mens de tar imot pengene dine, sier han.
 
            Styres med VR-briller
Brownlee viser til en video fra Wall Street Journal der 1X-grunnlegger Bernt Børnich demonstrerer roboten. Det som får influenseren til å reagere, er at det meste roboten gjør faktisk styres av et menneske.
– Og det viste seg at 100 % av tingene de viste henne, ble fjernstyrt av et menneske i et annet rom som hadde på seg et VR-headset med kontrollere, sier Brownlee.
Han viser videre et klipp der Neo bruker fem minutter på å sette inn tre ting i oppvaskemaskinen for så å lukke døra.
– Hundre prosent av det de viste henne – det å bære ting rundt, sette inn i oppvaskmaskinen … jeg mener, se på dette, sier han videre.
 
            Trenger treningsdata
Brownlee mener det har utviklet seg en trend der selskaper først selger drømmen, før de faktisk selger det virkelige produktet.
– Løftet om kunstig intelligens er så stort, så massivt, storslått og fantastisk – men det er også så åpenbart ikke ferdig ennå, sier han.
Han sammenligner 1X med Tesla, som bruker sine millioner av biler på veiene til å samle treningsdata for selvkjørende teknologi.
– Med millioner av biler allerede på veien har de sakte, veldig sakte, latt folk slå på denne beta-funksjonen for selvkjøring i små trinn i bilene sine, samtidig som de selvfølgelig instruerer folk om å ha hendene på rattet – slik at de gradvis kan begynne å samle informasjon fra folk som er villige til å teste beta-versjonen, forklarer Brownlee.
De som har sikret seg 1X-roboten i 2026 vil kunne bruke noe som heter Expert Mode, der man planlegger at en ekstern person til å styre roboten slik at den kan gjøre og lære seg ulike oppgaver.
Brownlee stiller spørsmål ved om nok mennesker vil være villige til å være beta-testere som gir opp potensielt en del av privatlivet sitt for å hjelpe roboten med å lære.
1X-gründeren: Forsvarer strategien
I Wall Street Journal-videoen, som er sett av rundt 1,3 millioner mennesker, stiller journalist Joanna Stern spørsmål ved strategien.
– For mange mennesker er dette galskap, påpeker journalisten overfor Bernt Børnich.
– Du må være komfortabel med dette for at produktet skal være nyttig, svarer Børnich rolig.
Han forklarer videre at folk som kjøper produktet må være innforstått med denne «sosiale kontrakten».
– Hvis du kjøper dette produktet, er du innforstått med den sosiale kontrakten, sier Børnich.
På spørsmål om hva maskinen vil kunne gjøre på egen hånd i 2026, svarer han:
– Når du får din Neo i 2026, vil den kunne gjøre det meste i hjemmet ditt autonomt. Kvaliteten på arbeidet vil variere, men den vil forbedres dramatisk og ganske raskt etter hvert som vi får mer data.
 
     
         
         
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
         
        