kunstig intelligens
Om nytt Google-verktøy: – Google just killed thousands of startups
Techgiganten har lansert et nytt AI-verktøy som kan lage markedsføring på få minutter.
 
        – Google just killed thousands of startups, skrev The Hub-gründer Thomas Sveum i et Linkedin-innlegg tidligere denne uken.
Han refererte til Googles nye lansering av AI-verktøyet Pompelli, som visstnok skal kunne lage profesjonell markedsføring på få minutter.
I en Youtube-video blir Pompelli presentert som et verktøy som kan analysere bedrifters nettsider for så å lage automatisk merkevareidentitet, kampanjeideer og annonser.
Sveum har selv rukket å teste verktøyet, som foreløpig ikke er tilgjengelig i Norge, ved bruk av en såkalt VPN.
– Så man kan lage sinnssykt bra annonser med et tastetrykk. Selvfølgelig ikke helt perfekt, men jeg er sykt imponert, sier han til Shifter.
Pomelli fungerer i tre steg: Først analyserer den bedriftens nettside og lager en «Business DNA»-profil. Deretter genererer den skreddersydde kampanjeideer. Til slutt lager den høykvalitets markedsføringsmateriell som kan brukes på sosiale medier, nettsider og annonser.
 
            – Google er en stor aktør. Tenker du at selskapene som driver med dette fra før kan være litt stressa nå?
– Det tror jeg absolutt, svarer Sveum og poengterer at det er mange selskaper som jobber med å tilby AI-generert markedsføringsinnhold.
Han mener særlig de aller yngste startupsene som har satset på AI-generert markedsføring, kan få problemer. Enda mer stresset er nok tradisjonelle byråer, som tar mye mer betalt for samme type innhold, tror han.
Sveum likevel store muligheter i det nye verktøyet.
– Hvis jeg hadde vært 17 år i dag, så tror jeg at jeg hadde startet en marketing agency, for å si det sånn. Du kan jo bare ta nettsiden til kunden, lage masse sexy ads på et par tasteklikk, så kan du gå til kunden og si «Hei, har du lyst på disse adsene?», sier han.
På den måten kan man fremstå som unike byråer med ekstremt høy kvalitet i en begrenset periode.
– Vi får jo henvendelser fra selskaper som har lyst til å kjøpe employer branding assets til sosiale medier, for å promotere jobber. Det er jo ikke noe vi tilbyr, men med dette kunne vi jo sikkert ta på tilbudt det i går, sier han.
 
     
         
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
         
        