robotikk

Kahoot-gründeren om 1X-kritikken: – Mye å glede seg over og mye å utfordre 

Johan Brand mener Neo både fortjener kritiske spørsmål, men også støtte. 

Kahoot-gründer Johan Brand og Neo.
Publisert

1X Technologies lansering av hushjelp-roboten Neo har både skapt jubel, men også møtt skepsis. 

I et Linkedin-innlegg fredag stiller teknologikommentator Hans-Petter Nygaard-Hansen, i likhet med Youtube-influenser Marques Brownlee, spørsmål om hvorvidt Neo kan være nok en teknologi-hype: 

– 1X Technologies sin nye humanoide robot Neo, lover å ta seg av klesvask, oppvask og annet husarbeid, kanskje til og med være selskap i stuen. Men bak futuristiske løfter skjuler det seg et produkt som ikke er så autonomt som det gir seg ut for, skriver Nygaard-Hansen. 

Innlegget blir besvart av Kahoot-gründer Johan Brand, som er blant dem som har sikret seg early access til Neo i 2026. 

Han mener debatten bør romme både kritikk og nysgjerrighet: 

– Jeg sier at her er det mye å glede seg over og mye å utfordre, og jeg velger å engasjere meg for å lære, forstå og bidra til hvordan denne typen teknologi kan brukes til faktisk nytte, skriver Brand.

Han påpeker videre at det er upresist å si at mange betalt 20.000 dollar for en robot levert i morgen. 

– Dette handler ikke om å betale 20.000 dollar for en robot levert i morgen, men om et refunderbart depositum på 200 dollar, et symbolsk bidrag og klapp til en visjon og norsk selskap, skriver han og fortsetter: 

– Jeg har ingen illusjon om at en teleopperert treningsrobot leveres til en barnefamilie i Norge i nærmeste fremtid, men jeg håper å komme nærmere produktet og utviklingen.

Brand roser selskapets åpenhet om produktets nåværende begrensninger, som 1X-gründer Bernt Børnich svarte på i en video med The Wall Street Journal tidligere denne uken. 

– Jeg synes 1X er helt åpne og ærlige på hvor produktet er i dag og hvor de ønsker komme. At autonome AI systemer må trenes opp med «human in the loop» er kjent og helt ærlig en riktig måte, skriver Brand.