-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
Product Manager | Hybel.no
-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Growth Specialist | Noteless
defencetech
EY-avhopper og kvanteforsker vil ta opp kampen mot GPS-sabotasje på havet: – Utrolig dyrt for shippingbransjen
Gründerne bak Aether vil gjøre navigasjon til sjøs uavhengig av satellitter for å unngå «jamming» og «spoofing».

Såkalt GPS-jamming og spoofing er kanskje ikke noe hvermannsen hittil har gått rundt og bekymret seg mye for i hverdagen. Men selv om navnene er litt underlige og ukjente, rapporteres det om stadig flere og alvorlige tilfeller av sabotasjefenomenene.
– Skip har gått på grunn, som er ekstremt dyrt, forteller Alpha Marie Storvik.
I mars i år slo hun seg sammen med kvantefysiker Therese Frostad for å etablere Aether, etter at de møttes gjennom Antler-programmet. Planen er å selge off-grid GPS-fri navigeringsteknologi til både shippingbransjen og forsvarsaktører.
I dag er det nemlig slik at GPS-navigasjon stort sett er avhengig av satellittsignaler, som er sårbare for angrep, forklarer Storvik:
– Signalene kan jammes, altså overdøves slik at man mister lokasjon, eller spoofes, slik at man får feil posisjon. Av og til er det så avansert at det er vanskelig å oppdage, sier hun.
– Dette skaper problemer for shippingbransjen, som mister navigasjon og kan påføres store kostnader. I tillegg er det problematisk for forsvaret som må kunne navigere i områder der GPS ikke er tilgjengelig, supplerer Frostad.
Gründerne har blitt inspirert av flere droneselskaper, som bruker «computer vision» (teknologi som ser og tolker omgivelsene).
Foreløpig er det få som har kommet med lignende off-grid-navigasjon til sjøs, mener de:
– Og vi tenkte: Hvis ikke vi gjør det, som har den perfekte bakgrunnen, hvem skal da gjøre det? sier Frostad.

Perfekt match
Både Frostad og Storvik etablerte Aether med tung teknisk og teoretisk bakgrunn i grunn.
Forstad er forsker med doktorgrad i teoretisk fysikk fra NTNU i Trondheim. Hun har blant annet forsket på avanserte områder innenfor kvantefysikk.
– Forskning er spennende, men det tar fryktelig lang tid, mens man i en oppstart heller kan gjøre ting utrolig fort, sier hun.
Storvik er utdannet informatiker og samfunnsøkonom, og har de siste tre årene jobbet som konsulent i EY. I januar sa hun opp jobben for å bli med i Antler-programmet, etter at hun lenge hadde ønsket å starte noe eget.
– Selv om jeg har jobbet mye med teknologi som strategikonsulent, savnet jeg å være mer hands-on og programmere, forteller Storvik.
Satellittnavigasjon i trøbbel
Etter at de ble kjent oppdaget de en felles interesse for GPS-sabotasje.
– Og vi har vært heldige med timingen, for vi begynte å jobbe med dette rett før presset og mediedekningen på temaet kom, påpeker Storvik.
I september meldte blant annet det danske nyhetsbyrået Ritzau at over 120.000 flygninger i Østersjøområdet ble påvirket av navigasjonsforstyrrelser fra Russland. Også Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har slått fast at GPS-forstyrrelser i Nord-Norge har blitt mer vanlig.
De siste årene har over 100 aktører fra hele verden deltatt på såkalt Jammertest ved Andøya, som blant annet arrangeres av Testnor.

Men problematikken er også relevant for fartøy til sjøs, mener gründerduoen:
– For eksempel var det et skip som gikk på grunn utenfor Jeddah i mai, som sannsynligvis var forårsaket av spoofing, sier Storvik og viser til et forlis i Rødehavet tidligere i år.
Også Nkom har undersøkt tegn på GPS-forstyrrelser i Barentshavet.
Aethers løsning på problemet er derfor å levere backupteknologi som skal gi nøyaktig posisjonering ved å samle informasjon fra alle andre sensorer (som kamera, radar, sonar osv.), som allerede er ombord på de fleste fartøy.
– Målet vårt er å kunne gi et godt posisjonsestimat til sjøs, og da samtidig detektere de nye sofistikerte GPS-angrepene, forklarer Frostad.
Shifter har tidligere skrevet om Sentisystems som har utviklet lignende teknologi til navigering, men da for operasjoner på land og innendørs.
God støtte
I første omgang er planen altså å rette seg mot den kommersielle Shippingbransjen, selv om de mener teknologien har mange flere aktuelle bruksområder.
Gründerne innrømmer at ikke alle helt ennå har sett problematikken, men at bransjen som helhet har begynt å ta den på alvor.
Som to kvinnelige gründere, i det som bør kunne sies å lenge ha vært en mannsdominert bransje, har de jobbet noe for å få innpass. Samtidig, har de fått mye god støtte fra flere kanter:
– Det er ikke mange damer i shipping, men de som finnes, finner vi overalt, sier Storvik.
– Vi får også mye god hjelp av mange maritime klynger som har gitt oss innpass hos flere, sier Frostad og legger til:
– Det sies ofte at det er vanskelig å starte selskap i Norge, og det er mye sant i det, men det finnes også utrolig mye støtte.
At Norge har en stor maritimbransje, er også en stor fordel.
– Det gir oss muligheten til å bli best på dette, sier Frostad.
Gründerduoen har nå nylig blitt til tre, med en mariningeniør fra Sintef som det nyeste tilskuddet til teamet. Selskapet er foreløpig fullfinansiert av gründerne.
