-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Chief Operating Officer (COO) | Finance Innovation
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
Product Manager | Hybel.no
-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
nytt om navn
Fra Facebook, Hjem.no og Spond - til Kleins nye AI-prosjekt
Rune Paulseth skal som ny kommersiell leder i Klein Group få AI-prosjektene opp av startgropa og ut i verden. – Fra dag én, sier han.

– Du må ha en startup-mentalitet. Det hjelper ikke å sitte og lage Powerpoints. Du må få produktet ut, teste, hente feedback og justere, sier Rune Paulseth.
Shifter møter ham i spillmilliardær Morten Kleins lokaler på Aker Brygge, fire måneder etter at den tidligere Spond-sjefen fortalte om uenigheter med styret, noe som førte til at han forlot selskapet etter knapt ett år.
– Vi ble enige om at vi var uenige, sier han nå.
Paulseth har også vært Facebook Norge-sjef og ledet oppstarten av Finn-konkurrenten Hjem.no.
– Da jeg gikk ut av Spond, hadde jeg ingen ferdig plan. Når jeg jobber et sted, så jobber jeg der - jeg sitter ikke og planlegger hva jeg skal gjøre videre.
Kort tid etter å ha «ryddet hodet og tatt imot innspill» gjennom sommeren, ringte Martin Bentzen, daglig leder i Klein Group, investeringsselskapet til ovennevnte.
– Jeg har kjent Martin i rundt 25 år. Vi har vært både bransjekolleger og kompiser, men nå klaffet det endelig, sier Paulseth.
Klein Group hadde over tid identifisert flere sterke AI-initiativer med gode produkter, men med behov for et ytterligere kommersielt fokus, forteller Bentzen.
– Da var det naturlig å få inn noen som kunne løfte disse konseptuelt, strategisk og kommersielt. Rune er riktig for oss, både som person og med erfaringen han har.

AI-basert produksjon - fra ende til ende
Paulseth skal i stillingen som kommersiell leder bygge opp selskaper og produkter som faktisk kan skaleres internasjonalt.
– Og Rewrk er det første prosjektet jeg tar tak i, sier han.
Det norske oppstartsselskapet, som også jobber fra Klein Groups lokaler, utvikler en plattform for AI-basert innholdsproduksjon fra ende til ende, herunder lyd, bilde og tekst.
– Du kan i prinsippet drive en hel livesending bare med AI, sier Paulseth.
Bak Rewrk står blant andre Ola Akselberg, også gründeren bak crowdfunding-plattformen Sponsor.me.
Kjernen av teknologien er en research-robot som overvåker titusenvis av kilder, fra nyhetssider og sosiale medier til klubber og resultatlister - som brukes til å generere egne artikler.
Selskapets første kunde er Viasport, en ny sportsside som publiserer rundt 350 saker om dagen på flere språk, kun produsert med kunstig intelligens.
– Rewrk er ikke et lag oppå et eksisterende system. Vi bygger en plattform som er AI fra start til slutt, sier Paulseth og fortsetter:
– Det er et fullverdig produkt som kan brukes frittstående eller som SaaS-løsning. I en tradisjonell verden ville man kalt det et CMS, men vi går dypere. Fra research og produksjon til publisering, sier han.
– Behovet i bransjen er stort
Paulseth bruker nå 80 prosent av tiden sin på kundemøter og salg, og han er dialog med flere store aktører i mediebransjen.
– Behovet i bransjen er stort. Mange ser etter måter å levere bedre kvalitet og jobbe mer effektivt på. Vi ønsker å bidra til optimalisering - ikke bare effektivisering, sier han.
De resterende 20 prosentene bruker Paulseth på å tenke fremover.
– Rewrk er bygget for å kunne levere hele innholdsprosessen, men kan også skreddersys, sier han.
– Mange kunder ønsker å bruke teknologien som støtteverktøy, for eksempel til enklere nyheter, sportsresultater eller kunngjøringer - slik at mennesker kan bruke tiden på de sakene som krever kontakt med folk, vinklinger og dybde.
Bentzen viser videre til at 90 prosent av selskapene i Klein-porteføljen er utenfor Norge, blant annet i Sveits, Storbritannia og Malta.
– For oss er det naturlig å tenke internasjonalt fra dag én, sier han og mener Rewrk er et tydelig eksempel på den retningen.
– Kompetansen vi har i noen få AI-selskaper, kan brukes i hele porteføljen vår på rundt 40 selskaper. Vi bygger økosystemer - ikke siloer. Aktivt eierskap og tett involvering i selskapene er avgjørende, sier Bentzen.
Ukritisk bruk av AI-tjenester
Paulseth mener også kunstig intelligens i dag ofte brukes på et overfladisk nivå - og understreker at Klein Group ønsker å bygge plattformer som varer og som faktisk integreres i arbeidsflyten og tilfører verdi.
– Samtidig som vi bidrar til at vi bruker teknologien på en ansvarlig måte, sier Paulseth - og hevder mange bruker tjenester som OpenAI og Google helt ukritisk.
– De laster opp årsrapporter, strategier og interne dokumenter, og gir fra seg data de ikke vet hvor havner. Vi ønsker å være et alternativ - et norsk, lukket system der kundene selv eier dataene, styrer hvordan de brukes og kan ivareta personvern og compliance-krav, sier han.
I fjor uttalte Paulseth til Shifter at han «tråkket litt forsiktig» som ny Spond-sjef i det som lenge hadde vært et gründerdrevet selskap.
– Hva nå?
– Kulturen her passer meg veldig godt. Vi er få, men entreprenørielle. Alle utfordrer hverandre, og det er sånn man bygger noe nytt, sier han og legger til:
– Jeg blir fort engasjert, men prøver å utfordre uten å tråkke på tær. Jeg har det veldig gøy nå, og jeg tror vi står foran en utrolig spennende tid - både for oss og for hele teknologibransjen.