nytt om navn

Fra Facebook, Hjem.no og Spond - til Kleins nye AI-prosjekt

Rune Paulseth skal som ny kommersiell leder i Klein Group få AI-prosjektene opp av startgropa og ut i verden. – Fra dag én, sier han.

– Jeg har det veldig gøy nå, og jeg tror vi står foran en utrolig spennende tid - både for oss og for hele teknologibransjen, sier Rune Paulseth, nyansatt kommersiell leder, med særlig ansvar for AI-prosjektene i Klein Group.
Publisert

– Du må ha en startup-mentalitet. Det hjelper ikke å sitte og lage Powerpoints. Du må få produktet ut, teste, hente feedback og justere, sier Rune Paulseth.

Shifter møter ham i spillmilliardær Morten Kleins lokaler på Aker Brygge, fire måneder etter at den tidligere Spond-sjefen fortalte om uenigheter med styret, noe som førte til at han forlot selskapet etter knapt ett år. 

– Du må ha en startup-mentalitet. Det hjelper ikke å sitte og lage Powerpoints. Du må få produktet ut, teste, hente feedback og justere, sier Rune Paulseth.

Shifter møter ham i spillmilliardær Morten Kleins lokaler på Aker Brygge, fire måneder etter at den tidligere Spond-sjefen fortalte om uenigheter med styret, noe som førte til at han forlot selskapet etter knapt ett år. 

– Vi ble enige om at vi var uenige, sier han nå. 

Paulseth har også vært Facebook Norge-sjef og ledet oppstarten av Finn-konkurrenten Hjem.no. 

– Da jeg gikk ut av Spond, hadde jeg ingen ferdig plan. Når jeg jobber et sted, så jobber jeg der - jeg sitter ikke og planlegger hva jeg skal gjøre videre.

Kort tid etter å ha «ryddet hodet og tatt imot innspill» gjennom sommeren, ringte Martin Bentzen, daglig leder i Klein Group, investeringsselskapet til ovennevnte.

– Jeg har kjent Martin i rundt 25 år. Vi har vært både bransjekolleger og kompiser, men nå klaffet det endelig, sier Paulseth.

Klein Group hadde over tid identifisert flere sterke AI-initiativer med gode produkter, men med behov for et ytterligere kommersielt fokus, forteller Bentzen.   

– Da var det naturlig å få inn noen som kunne løfte disse konseptuelt, strategisk og kommersielt. Rune er riktig for oss, både som person og med erfaringen han har. 

– Kompetansen vi har i noen få AI-selskaper, kan brukes i hele porteføljen vår på rundt 40 selskaper, sier Martin Bentzen, daglig leder i Klein Grop. Her sammen med Rune Paulseth, ny kommersiell leder i Klein Group.

AI-basert produksjon - fra ende til ende

Paulseth skal i stillingen som kommersiell leder bygge opp selskaper og produkter som faktisk kan skaleres internasjonalt.

– Og Rewrk er det første prosjektet jeg tar tak i, sier han. 

Det norske oppstartsselskapet, som også jobber fra Klein Groups lokaler, utvikler en plattform for AI-basert innholdsproduksjon fra ende til ende, herunder lyd, bilde og tekst. 

– Du kan i prinsippet drive en hel livesending bare med AI, sier Paulseth. 

Bak Rewrk står blant andre Ola Akselberg, også gründeren bak crowdfunding-plattformen Sponsor.me. 

Kjernen av teknologien er en research-robot som overvåker titusenvis av kilder, fra nyhetssider og sosiale medier til klubber og resultatlister - som brukes til å generere egne artikler. 

Selskapets første kunde er Viasport, en ny sportsside som publiserer rundt 350 saker om dagen på flere språk, kun produsert med kunstig intelligens. 

– Rewrk er ikke et lag oppå et eksisterende system. Vi bygger en plattform som er AI fra start til slutt, sier Paulseth og fortsetter: 

– Det er et fullverdig produkt som kan brukes frittstående eller som SaaS-løsning. I en tradisjonell verden ville man kalt det et CMS, men vi går dypere. Fra research og produksjon til publisering, sier han. 

– Behovet i bransjen er stort

Paulseth bruker nå 80 prosent av tiden sin på kundemøter og salg, og han er dialog med flere store aktører i mediebransjen. 

– Behovet i bransjen er stort. Mange ser etter måter å levere bedre kvalitet og jobbe mer effektivt på. Vi ønsker å bidra til optimalisering - ikke bare effektivisering, sier han.

De resterende 20 prosentene bruker Paulseth på å tenke fremover. 

– Rewrk er bygget for å kunne levere hele innholdsprosessen, men kan også skreddersys, sier han. 

– Mange kunder ønsker å bruke teknologien som støtteverktøy, for eksempel til enklere nyheter, sportsresultater eller kunngjøringer - slik at mennesker kan bruke tiden på de sakene som krever kontakt med folk, vinklinger og dybde. 

Bentzen viser videre til at 90 prosent av selskapene i Klein-porteføljen er utenfor Norge, blant annet i Sveits, Storbritannia og Malta. 

– For oss er det naturlig å tenke internasjonalt fra dag én, sier han og mener Rewrk er et tydelig eksempel på den retningen. 

– Kompetansen vi har i noen få AI-selskaper, kan brukes i hele porteføljen vår på rundt 40 selskaper. Vi bygger økosystemer - ikke siloer. Aktivt eierskap og tett involvering i selskapene er avgjørende, sier Bentzen. 

Ukritisk bruk av AI-tjenester

Paulseth mener også kunstig intelligens i dag ofte brukes på et overfladisk nivå - og understreker at Klein Group ønsker å bygge plattformer som varer og som faktisk integreres i arbeidsflyten og tilfører verdi. 

– Samtidig som vi bidrar til at vi bruker teknologien på en ansvarlig måte, sier Paulseth - og hevder mange bruker tjenester som OpenAI og Google helt ukritisk.

– De laster opp årsrapporter, strategier og interne dokumenter, og gir fra seg data de ikke vet hvor havner. Vi ønsker å være et alternativ - et norsk, lukket system der kundene selv eier dataene, styrer hvordan de brukes og kan ivareta personvern og compliance-krav, sier han. 

I fjor uttalte Paulseth til Shifter at han «tråkket litt forsiktig» som ny Spond-sjef i det som lenge hadde vært et gründerdrevet selskap. 

– Hva nå?

– Kulturen her passer meg veldig godt. Vi er få, men entreprenørielle. Alle utfordrer hverandre, og det er sånn man bygger noe nytt, sier han og legger til: 

– Jeg blir fort engasjert, men prøver å utfordre uten å tråkke på tær. Jeg har det veldig gøy nå, og jeg tror vi står foran en utrolig spennende tid - både for oss og for hele teknologibransjen.