Markedssjef Alf Martin Kollen Evensen og daglig leder Ola Akselberg i Sponsor.me. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Sprer seg på folkemunne: Sponsor-startup runder en million brukere

Publisert Sist oppdatert

De hjelper unge idrettsutøvere å få økonomien til å gå rundt. De siste månedene har brukerne kommet stormende, for å folkefinansiere alt fra keeperhansker til treningsleirer. Og det nesten helt uten å bruke penger på markedsføring.

«Min store lidenskap i livet er turn. Jeg elsker turn og har store håp og drømmer om å nå langt en dag […] Med to foreldre som er uføretrygdet og en reisevei på 19.5 mil 5 dager i uken er det vanskelig for familien min å kunne finansiere min idrett.»

Dette skriver 12 år gamle Sebastian på sin innsamlingsside, der han fikk inn over 25.000 kroner for å kunne jobbe videre mot den store drømmen om en gang å bli landslagsturner for Norge.

Sponsor.me er han i godt selskap av blant andre Norges yngste Mount Everest-klatrer, en profesjonell spansk squash-spiller, en ledende svensk hekkeløper, en italiensk olympisk kortbane-skøyteløper og en 14 år gammel norsk verdensmester i thaiboksing -- som alle har hatt vellykkede innsamlingsaksjoner.

Millionmilepælen

Gründerne av den norske crowdfundig-tjenesten for idrettsutøvere når nå en million brukere, det vil si «unike besøkende som har gjort noe aktivt på tjenesten». Sponsor.me er representert i 21 land, med selskaper og kontorer i Oslo og Palo Alto. Veksten har vært sterk, og aller sterkest har den vært i USA, og nå senest Italia og Spania

Det har gått tre år siden Ola Akselberg og Otto Kalvø startet Sponsor.me. Etter en noe rolig start, har det virkelig tatt av det siste året. Siden september har antall aktive kampanjer doblet seg fra måned til måned. Fra februar til mars økte det med 400 prosent i USA. Til tross for økningen ligger tjenesten på samme nivå av antall vellykkede innsamlinger, ifølge Akselberg. Han vil ikke røpe akkurat hvor høye inntektene hittil i år har vært, men i de første fire månedene har omsetningen vært like høy som i hele fjor.

-- Det som har skjedd hittil, har vært hardt arbeid av hele teamet og mange sene kvelder - og litt flaks. Vi har ikke brukt mye penger for å nå disse brukerne, sier gründeren.

"Word of mouth"

Jungeltelegrafen har jobbet hardt for det norske oppstartsselskapet. Foruten USA har de også opplevd god respons i det sør-europeiske og australske markedet. Nå lanserer de snart i Asia.

Akselberg viser til at idrettsbevegelsen er internasjonalt orientert, og at det er én milliard mennesker i verden som driver organisert idrett. Utøvere i et land kjenner utøvere i andre land, på samme måte kan den finansielle støtten komme fra helt andre steder enn Norge.

Det er ofte ikke de store summene utøverne spør om, og Akselberg viser til at mange synes dette er en bedre måte å bidra på enn kakelotteri og salg av dopapir.

-- Det er gjerne litt nisje, og de som ikke får oppmerksomheten fra de store sponsorene. I utgangspunktet henvender vi oss til grasrota, men mange av kampanjene gjelder også eliteutøvere i mindre idretter, sier Akselberg, og viser til bueskyting fra hesterygg som en av de mer ukjente aktivitetene.

Investorjakt

Frem til nå har Sponsor.me hentet nærmere seks millioner kroner. Selskapet er nå i dialog med flere potensielle investorer, som de skal ha om bord før sommeren, for å øke satsingen i Europa og Nord-Amerika og etablering i Asia. Dette før en større runde til høsten og vinteren, hvor det skal hentes mellom 15 og 20 millioner kroner til etablering i en rekke nye markeder.

-- Hvordan skal dere klare å slå konkurrentene i crowdfunding-markedet?

-- Vi fokuserer kun på idrett. Vi har en unik plattform, utviklet «in-house», med en rekke unike funksjoner. Nisje og troverdighet.

-- Men hva er den største utfordringen dere har akkurat nå?

-- Å «lære opp» idretten å forstå og se mulighetene rundt crowdfunding.

I dag tar Sponsor Me en fast cut på fem prosent av det crowdfundende beløpet. Neste steg er å åpne opp for kommersielle partnere. Tanken er at givere for eksempel kan få et gavekort hos en sportskjede, mot å «sponse» en utøver.

Skyter målrettet

Sponsor.me styrket for øvrig nylig teamet, med Alf Martin Kollen Evensen som ny markedssjef. Han har tidligere jobbet i Aspiro og Wimp, som senere ble Tidal. Med seg inn i Sponsor.me tar han erfaringen og forståelsen fra et internasjonalt marked.

-- Man må skjønne hvorfor noe funker i et land, men ikke i et annet land. Man må tilpasse seg, og ikke skyte med den samme hagla alle steder, sier Kollen Evensen.

Til tross for fremgangen har gründerne selv holdt en forholdsvis lav profil i mediene, bortsett fra noen saker her og der, og der har målet vært å fronte utøverne, ikke seg selv.

-- Dette handler om å skape tillit, og da er det helt nødvendig at utøverne er i fokus. Det er ikke noe vits i å lage reklame for Sponsor.me. Vi må heller rette oppmerksomheten mot de som lager en bra innsamling.
Han presiserer at utøverne får det innsamlede beløpet, også hvis målet med kampanjen ikke nås.

-- De er ofte glade for det de får, sier Kollen Evensen.