salg

Favrit-gründer Edwin Fjeldtvedt henter millioner til nytt AI-selskap

Seriegründer Edwin Fjeldtvedt og Espen Sjaavik introduserer Alfred – får med seg et solid lag og henter investeringer fra blant annet SeaX Ventures, StartupLab og ByFounders.

Amr Abdelwahab, Edwin Fjeldtvedt, Alexandra Leisse og Espen Sjaavik.
Publisert

Edwin Fjeldtvedt er i gang med sitt nye eventyr. Etter å ha bygget opp betalingssystemet Favrit, som på det meste var verdsatt til rundt 300 millioner kroner, har han nå startet AI-selskapet Alfred sammen med tre medgründere: Espen Sjaavik, Alexandra Leisse og Amr Abdelwahab.

Selskapet har hentet en «pre-seed-runde» (det er en investeringsrunde før produktet er lansert), som er «høyere enn snittet i Norge», ifølge Fjeldtvedt selv. 

Edwin Fjeldtvedt er i gang med sitt nye eventyr. Etter å ha bygget opp betalingssystemet Favrit, som på det meste var verdsatt til rundt 300 millioner kroner, har han nå startet AI-selskapet Alfred sammen med tre medgründere: Espen Sjaavik, Alexandra Leisse og Amr Abdelwahab.

Selskapet har hentet en «pre-seed-runde» (det er en investeringsrunde før produktet er lansert), som er «høyere enn snittet i Norge», ifølge Fjeldtvedt selv. 

Selv om han ikke vil oppgi det eksakte beløpet, bekrefter han at det er nok til at de ikke trenger å hente penger igjen før siste halvdel av neste år.

Alfred skal hjelpe selskaper med å skalere enterprise-salg ved hjelp av AI-agenter. Produktet kan beskrives som en digital salgscoach og assistent som er trent i salgsprosessene til verdens beste selskaper.

– Se på det som en klone av det vi ville sagt er et all-star go-to-market team, som du kan ansette inn i selskapet ditt til å hjelpe deg med enterprise-salg, sier Fjeldtvedt.

– I min første startup erfarte jeg hvor vanskelig det er å skalere salg samtidig som man beholder gode unit-economics. Jeg sparret ofte med Espen som jeg mener er en av de skarpeste B2B-salgslederne Europa har. Med Alfred bygger vi plattformen jeg selv savnet – en løsning som kombinerer kunnskap og beste praksis innen enterprise-salg med kraften av AI for å automatisere med kvalitet. Slik vil enhver organisasjon og selger som ønsker, lære å prestere på toppnivå, sier Edwin Fjeldtvedt, medgründer og CEO i Alfred til Shifter.

Mangel på kunnskap er den virkelige flaskehalsen

Ifølge Edwin er den største utfordringen ikke lenger mangel på salgsverktøy og automatisering – men mangel på kunnskap og erfaring om hva man bør gjøre og ikke minst hvordan man gjør det. Det handler om strukturen, prosessen, forberedelsene, detaljene og hele måten å drive salgsteamet og dealene på.

– Dagens teknologi fokuserer på effektivitet. Problemet er at kunnskapen om hvordan man skalerer salg effektivt ikke er løst. Da risikerer økt effektivitet å bety flere brente leads og skalering av en ikke-fungerende prosess. Alfred adresserer nettopp dette gapet, sier Fjeldtvedt.

Fra venstre: Espen Sjaavik, Edwin Fjeldtvedt, Alexandra Leisse og Amr Abdelwahab.

Solid lag av investorer

Fjeldtvedt har klart å tiltrekke seg et anstendig lag av investorer. StartupLab og det Silicon Valley-baserte fondet SeaX Ventures går inn som co-leads i runden. Dette er SeaX sin første investering i Norden, og investeringen i Alfred er StartupLabs investering nummer 200.

I tillegg har han fått med seg kjente engleinvestorer som Henrik Lie-Nielsen, Trond Riiber Knudsen, CTO-Roundtable og Daniel Fossum som gjør sin første investering på vegne av ByFounders Angel Collective. 

– Verdien av mennesker som har lest bøkene om svømming, men som også har vært i vannet, er ekstremt stor, kontra de som bare har lest bøkene om svømming, og som da tror at de kan veldig mye om hva det vil si å stå i stormen, som for eksempel Henrik Lie-Nielsen som er en profilert selskapsbygger og investor med hovedbase i Bergen.

Fjeldtvedt forteller at de bevisst har holdt tilbake 150.000 kroner av runden for å kunne plukke med seg strategisk viktige investorer underveis.

Startet med rådgivning

Fjeldtvedt ble kjent med Espen Sjaavik i 2009 da han spilte håndball i Sandefjord, Espens hjemby. Siden den gang har de holdt dialogen og Fjeldtvedt har sparret mye med Espen i forbindelse med Favrit. Hele tiden har han hatt et ønske om å rekruttere ham.

– Espen er ganske ukjent i Norge, men kjent blant ledere og selgere i de fremste SaaS-selskapene i USA og Europa. Han har hatt fremtredende roller i flere store selskaper de siste 15 årene og ledet EMEA for Zscaler siste tiden sin der. Med ansvar for en organisasjon med over 200 selgere og hundrevis av millioner dollar i ARR, må du stole på prosessene du har bygget i organisasjonen for å lykkes. Espen har en kunnskap jeg ikke tror noen andre i Norge besitter, sier Fjeldtvedt.

I fjor sommer fikk begge mye tid for første gang på lenge. Edwin gikk av som daglig leder i Favrit og Espen gikk ut av Zscaler. Den plutselige fritiden brukte de til å hjelpe startups og scale-ups med rådgivning på hvordan skalere salg. De så raskt hvor repetitive utfordringene var og hvordan dette hindret gode produkter og selskaper i å ta ut potensialet. Et par av selskapene de jobbet med var AI-selskaper og det var her de fikk ideen om hvordan de kunne skalere seg selv uten å måtte jobbe som konsulenter til evig tid.

– Jeg har selv sett hvilken enorm skalering av inntekt som er mulig når du bygger prosessen rundt kjøperen, fokuserer på å hjelpe kjøperen å overbevise egen organisasjon og trener selgerne dine til en ekstremt høy standard i alle steg av prosessen, sier Sjaavik.

Det er nettopp denne playbooken de nå ønsker å bygge inn i plattformen.

Erfarent lag av gründere

Alfred har tre medgründere. Ved siden av Fjeldtvedt består teamet av Espen Sjaavik, som har hatt flere salgs- og lederroller i selskaper som AppDynamics, Cybereason, og som sjef for Europa, Midtøsten og Afrika for Zscaler, Alexandra Leisse som var Head of UX & Design i Ardoq og senere Head of Product for AI-suiten til legaltech-selskapet Bryter (støttet av Tiger Global), og Amr Abdelwahab som var Head of Technology for Bryters AI-suite og tidligere engineering manager i Tourlane (støttet av Sequoia).

– Teamet, sier Fjeldtvedt når han blir spurt om hva som var avgjørende for at investorene ville satse på dem.

Selskapet er organisert som et remote-selskap, noe alle fire gründerne har erfaring med fra tidligere.

Skarpt fokus på salg

Alfred skal lansere sin første versjon til nyttår. Produktet fokuserer først på å perfeksjonere det første salgsmøtet.

– Go slow to go fast er et slogan fra playbook-selskaper, og det handler om: Klarer du å identifisere og kvantifisere problemet, som selskapet og en potensiell champion (den interne forkjemperen) faktisk bryr seg om og prioriterer, så blir alt mye enklere etterpå, sier Fjeldtvedt.

Plattformen består av mange AI-agenter bygd helhetlig til å fungere som et “verdensklasse revenueteam” med en mentor som både gjør forberedelsene, samt hjelper selgeren å lære hva de skal gjøre i forkant og i mellom de viktige øyeblikkene. Resultatet håper de skal bli at teamet alltid ligger et steg foran.

Navnet Alfred er hentet fra Batman-universet, der Alfred er Batmans butler som sørger for at helten lykkes.

– Alfred er jo da i bakgrunnen, tenker helhetlig, har kunnskap, varme og empati, og det er akkurat det vi ønsker at Alfred skal være for selgere, forklarer Fjeldtvedt.