-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Chief Operating Officer (COO) | Finance Innovation
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
Product Manager | Hybel.no
-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
batterier
Evyon reddet av treg saksbehandling
Jørgen Erdal og batteristartupen Evyon unnslapp konkurs i siste liten.

Etter en fusjon mellom to profilerte strømstartups og raskt etterfølgende konkurs, sitter startupmiljøet igjen med ett spørsmål: «Hva skjer med Evyon nå?»
Nå kan Evyon-gründeren bekrefte overfor Shifter at Evyon ikke rammes av konkursen. Og årsaken er at fusjonen faktisk ikke ble gjennomført i tide.
– Det stemmer, sier Jørgen Erdal. – Konkursen av Elywhere påvirker ikke Evyon direkte siden vi ikke rakk å gjennomføre fusjonen. Vi fortsetter arbeidet med å dreie selskapet over fra hardware til software rettet mot orkestrering av ladere og batterier.
Hentet over 100 mill på to år
I 2022 var fortsatt grønne investeringer noe de mest skarpskodde investorene kastet seg inn i med entusiasme, og Evyon et av de heteste selskapene i det norske startupmiljøet.
Startupens løsning med å ta gamle bilbatterier, bygge dem i rigger, og så selge dem tilbake til næringslivet, ble ansatt som både sirkulært og potensielt veldig lønnsomt.
Investorer som Wiski Capital, Antler, Møller Mobility og Skagerak Energi kom inn med store millionbeløp i runde etter runde. På to år hadde gründer Jørgen Erdal hentet over 100 millioner kroner.
Den grønne boblen sprakk, så det sang, men Evyon fortsatte å vokse. I 2024 kunne selskapet vise til 28 millioner i omsetning. Riktignok var det 40 millioner i minus på bunnlinjen, men det var som planlagt for et selskap med store vekstambisjoner.
I mai kom nyheten om at Evyon skulle fusjonere med ladeselskapet Elywhere som hadde lagt ut på et nokså ekstremt skaleringsprosjekt med sine flyttbare ladestasjoner.
Fra en omsetning på 50 000 kroner i 2021 til 28 millioner kroner i første driftsår, 2022, var Elywheres plan å øke driftsinntektene til 250 millioner i 2023 og videre oppover derfra gjennom fusjoner og oppkjøp ved siden av organisk utrulling. Men fasit for 2024 var kun 63 millioner i omsetning for Elywhere, og et underskudd før skatt på 67 millioner.
Det var åpenbart at ting ikke hadde gått etter planen. Løsningen skulle ligge i å fusjonere med Evyon, en nyhet som ble annonsert i mai 2025. Erdal skulle tre inn i rollen som CEO og fusjonen innbar betaling med aksjer i det nye selskapet.
Men allerede i slutten av august kom meldingen om at Elywhere ble slått konkurs. Da Shifter tok kontakt den gangen, var tilbakemeldingen at ansatte i Evyon jobbet på som før, uavhenging av konkursmeldingen.