Shifters Investorundersøkelse del 2

53 startup-investorer spår Norges neste enhjørning

Her er hele listen med selskaper som investorene med flere titalls milliarder i forvaltning tror blir de neste til å ta spranget.

Jonas Helmikstøl er gründer og sjef i Easee.
Publisert

Norge fikk sine første «enhjørninger» i 2021. Tittelen er forbehold selskaper verdsatt til en milliard dollar før de går på børs (en tittel som forøvrig henger stadig høyere for norske selskaper som skal verdsettes med en galopperende dollarkurs).

Så langt i år er det kryptoanalyseselskapet Dune Analytics og skrivebrettet Remarkable som har sparket fra med hovene.

Men etter et brutalt år for tech-selskapers verdsettelser, kommer vi til å få flere? Og i så fall hvem blir det?

Selv ikke skarpskodde venturekapitalister sitter på fasiten over hvilke selskaper som vokser seg store nok til å få den litt meningsløse, men akk så høythengende tittelen. Det var derfor med et lite glimt i øyet at Shifter la ved et spørsmål i den nylige undersøkelsen blant startup-investorer om hvem som blir Norges neste enhjørning. Sporty startupinvestorer var med på notene og gjettet villig vekk.

Det ble etter hvert klart at ikke alle holdt seg til de strenge reglene for hva som faktisk er en enhjørning. Otovo kom med på listen selv om selskapet er børsnotert (riktignok på Euronext Growth inntil videre og med en markedsverdi på rundt tre milliarder kroner).

Dessuten må flere av kandidatene sies å være mer amerikanske med norske aner enn faktisk norske selskaper. For eksempel er Sanity i en gråsone ved at det er kontrollert av et norsk holdingselskap, mens mesteparten av aktiviteten er etablert i et amerikansk selskap, samtidig som det er aktivitet i kontorer både i Norge og i San Francisco.

Strøm-utforderen Tibber

Tibbers forrretningsmodell går ut på å hjelpe brukerne med å spare på strømmen gjennom abonnement. Selv kaller de det markedsplass for strøm og smart strømstyring, hvor det også er mulig å selge utstyr for styring av strøm.

Med krisen i energimarkedet er det ikke rart at selskapet har vokst kraftig i det siste. Da Tibber hentet 900 millioner kroner tidligere i år, ble selskapet verdsatt til noe mellom fem og syv milliarder. Gründer og sjef i selskapet, Edgeir Vårdal Aksnes, har uttalt at han ser for seg en omsetning på mellom syv og ti milliarder kroner i 2022.

Marginene er lave, Tibber tar kun prosenter av omsetningen, så det er fortsatt et stykke igjen til selskapet kan gi tall på bunnlinjen med like mange nuller.

I det siste har det stormet rundt Tibber som har sett seg nødt til å fakturere kunder for estimert fremtidig forbruk. Årsaken er at de trenger penger for å kjøpe strøm, og dermed låner dette av kundene.

Laderaketten Easee

Billader-produsenten Easee har også vokst kraftig på ryggen av omstillingen til mer bruk av elektrisitet. Omsetningen økte fra 377 millioner kroner i 2020 til 1,4 milliarder i 2021, med en halv milliard i pluss. For 2022 har selskapet guidet en omsetning på rundt to milliarder kroner.

Med standard verdsettelsesmodeller som man bruker for børsnoterte selskaper, for eksempel en P/E (markedsverdi delt på resultat) på 20, kunne Easee vært en enhjørning på 2021-tallene, men så lenge gründer og sjef Jonas Helmiksstøl klarer seg uten frisk kapital og i hvert fall ikke har planer om å gå på børs med det første, må vi holde tilbake den offisielle tituleringen enda litt.

Nylig satser Easee «et middels stort markedsføringsbudsjett» på en kaffe med Elon Musk. Det ble ikke noe av den kaffen i første omgang, men selskapet mener de satt igjen med PR for rundt 50 millioner kroner etter stuntet.

Teknologilederen Ardoq

SaaS-selskapet Ardoq utvikler styringsverktøy for virksomheter. Veksten har vært sterk siden starten, med det som styreleder selv uttalte var de peneste vekstkurvene han hadde sett, og teknologien anses av analysehuset Gartner som ledende.

Selskapet gjennomførte en kapitalrunde klokkerent på toppen av det som i ettertid har vist seg å være en boble i tech-verdsettelsene. Under runden ble Ardoq verdsatt til tre milliarder kroner da det svenske Wallenberg-tilknyttede fondet EQT Growth kjøpte seg inn til 27 ganger årlige gjentakende inntekter.

Utflytteren Sanity

Sanity trengte egentlig ikke penger, men da en av verdens største plattformer for ehandel, nettbutikken Shopify, ville inn på eiersiden, ble det umulig å si nei. Sanity ble startet i Norge som en spinout av IT-konsulentselskapet Bengler. Daglig leder og medgründer er Magnus Hillestad som har bakgrunn fra EQT.

I dag er produktet en plattform for distribusjon av innhold på tvers av digitale flater, såkalt headless content management system (CMS) som kan være spesielt interessant for nettopp en plattform som Shopify.

Spillportalen PortalOne

Hybridspill-selskapet til Kasin-brødrene, PortalOne, har hovedkontor i Oslo, men det norske selskapet er eid av Portalone Inc i USA.

Tidlig i år ble det kjent at fondet Tiger Global hadde kommet inn på eiersiden i en 800 millioners runde hvor prisingen med vilje ble lagt rett under enhjørning-nivå.

Drømmen er at PortalOne skal bli stedet man går til for hybridspill, som med Spotify for musikk.

Staten eier en liten del av PortalOne via Investinors eierskap i fondet til Snö Ventures.

Designplattformen Superside

Superside kobler oppdragsgivere med frilansere innen design. Selskapet ble startet av blant andre Fredrik Thomassen.

Da Thomassen ble spurt i 2019 av Shifter om han ville bygge selskapet sitt til å bli en enhjørning, var svaret:

– Vi aspirerer til det, har ikke en konkret plan, men vi aspirerer åpenbart. Vi ønsker å gjøre en forskjell i verden, ved å bygge det globale onlinemarkedet. Vi tror på det arbeidsmarkedet, vi tror det gir bedre rettigheter. Det hadde vært jævlig kult å være med å lage en unicorn i Oslo. Det er på høy tid, og nyttig for Norge å ha en unicorn som drar i gang. Nettverkseffekt.

I dag består selskapet Superside av 750 ansatte i mange land. I en nylig innspilt podcast med Antler tegner en oppriktig Thomassen et forsiktig bilde av selskapets nærmeste fremtid.

Er det en enhjørning blant dem?

Følgende selskaper fikk en stemme hver i undersøkelsen.

  • Aize
  • Alma Clean Power
  • Antec
  • Askeladden og Co
  • Dr. Dropin
  • Aviant
  • Beyonder
  • Breyta
  • Elekt
  • Halodi Robotics
  • No Fence
  • Salesscreen
  • Tise
  • Wheel me
  • Xeris

– Når folk nå spør meg hvordan det går med driften, mener jeg man skal si det som det er, at det er tøft og at de kommende to kvartalene ser tøffe ut, for det er sannheten.

Proptech-byggeren Marketer Technologies

Marketer utvikler digitale løsnigner for markedsføring av boliger. Løsningene er rettet mot eiendomsmeglere. Målet er å revolusjonere eiendomstransaksjoner globalt ved å gjøre det mulig for eiendomsutviklere og eiendomsmeglere å selge eiendom raskere og smartere.

Da Marketer sist hentet penger i sommer, ble selskapet verdsatt til 1,3 milliarder kroner. Det var 300 millioner mer enn ved forrige kapitalrunde i vår, og nesten en dobling fra runden i oktober 2021. Gründer og sjef Amir Folkestad Habhab spår at den organiske omsetningen dobles i år sammenlignet med de 126 millionene i salg i 2021.

Når oppkjøp inkluderes, er det snakk om tredobling. Marketer er nå den største proptech-startupen i Norge og har gjennomført flere oppkjøp og gjort strategiske investeringer i andre proptech-selskaper. Tirsdag ble det klart at Marketer-eide Homefair AS endrer navn til Plot.ai AS og lanserer et analyseverktøy rettet mot utviklere av boligprosjekter.

Habhab har uttalt at han vil på børs, så dersom det skal bli enhjørningstittel på Marketer, begynner det å haste.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*