fornybar energi

Vind feier videre: Gründerne kaprer nye kunder og tredobler teamet

Nå brukes verktøyet til å vurdere vindprosjekter på andre siden av kloden, og selskapet rekrutterer fra Cognite.

De tidligere Spacemaker-kollegaene Hilde Kristin Njøten, Helene Margrethe Bøhler og Jan-Tore Horn står bak Vind.
Hilde Kristin Njøten (fra venstre), Helene Margrethe Bøhler og Jan-Tore Horn i Vind AI.
Publisert Sist oppdatert

Det har gått noen måneder siden Shifter sist fortalte om det fortsatt svært ferske oppstartsselskapet Vind AI som har blitt tatt imot med åpne armer hos både investorer og kunder.

Nå har selskapet som ble startet av Spacemaker-avhopperne Hilde Kristin Njøten, Helene Margrethe Bøhler og Jan-Tore Horn, vokst til 14 ansatte. Blant de nysignerte navnene er flere fra Spacemaker, men nå også fra Cognite. Blant annet går Pauline Øien inn som salgssjef. Hun er sivilingeniør i marinteknikk, men har også vært en av lederne for forretningsutvikling hos techselskapet Aker startet sammen med seriegründer John Markus Lervik..

Raskere enn antatt

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Gründerne ,mener de nå har fått inn en god mix - på den ene siden dyktige designere som kan gjøre verktøyet intuitivt, på den andre siden folk med erfaring fra vindkraftbransjen. Alle nyansatte har blitt medeiere, som en del av selskapets aksjeprogram, noe gründerne har tatt med seg fra Spacemaker. Ikke bare de som startet selskapet, men også mange av de senere ansatte kom svært godt ut da selskapet ble solgt til Autodesk.

Utviklingen for Vind AI har gått raskere enn de kunne ane på forhånd.

– Vi hadde ikke trodd vi skulle bli så mange mennesker på så kort tid. I tillegg jobber vi med flere av de største vindselskapene i Europa, sier administrerende direktør Helene Margrethe Bøhler.

Vind-teamet hadde opprinnelig tenkt å ta land for land, begynne i Norge, så gå inn i Sverige. Slik ble det ikke.

– Havvindmarkedet er globalt av natur. Flere selskaper jobber på tvers av land, sier Bøhler som forteller at de stadig lar seg overraske over hvilke deler av verden verktøyet er i bruk.

– Det er morsomt å høre når vi får vite at vi er brukt til å vurdere vindprosjekter på helt andre siden av kloden, forteller Njøten.

Lett innsalg

Vind har vært inspirert av Spacemaker på flere områder. Der sistnevnte selskap matet inn et bredt spekter av relevant data for å vurdere et eiendomsprosjekt, gjør disse gründerne det samme for vindprosjekter. Vindforhold er naturlig en del av det, men også havbunnens beskaffenhet, beliggenhet i forhold til kraftnettet, fiskeressurser i området, synlighet fra land, og flere andre faktorer.

Vind ser ut til å ha truffet «product market fit» på kort tid, og gründerne beskriver produktet som «ekstremt lett å pitche inn». I det globale kappløpet om å finne nye områder for utbygging er vindaktørene nødt til å gjøre raske vurderinger av hvor det kan lønne seg å bygge ut nye anlegg. I stedet for å gjøre dette manuelt kan selskapene bruke Vind-vertkøyet til å automatisere prosessen med å skaffe seg den nødvendige første innsikten.

– Det er mange komplekse forhold som må vurderes. Nå kan det gjøres raskere, og verktøyet er med på å redusere risiko og kostnader, mener Njøten.

Salgstrikset

I første omgang lar Vind kundene bruke verktøyet gratis, mot at de er med å gi tilbakemeldinger og forslag til videreutvikling av produktet i et ukentlig møte med produktteamet. Nå har flere av kundene gått over til å betale for abonnementet, ifølge Vind.

– Det er kanskje det aller lureste vi har gjort. De aller fleste blir med videre som betalende kunder. Mange av de vil gjerne fortsette med de ukentlige møtene fordi de har lyst til å være med å utvikle produktet. Det hjelper oss å prioritere, sier Njøten.

Samtidig som vindindustrien er en innovativ industri i seg selv, er mye av programvaren arvet fra olje- og gassektoren der mange av de samme aktørene er aktive.

– De har lyst på moderne verktøy, men ser at det er dyrt og ineffektivt å lage noe eget inhouse.

Kundetekken

Vindutvikler Source Galileo er et av selskapene som tidlig ble gratiskunder, men som nå har gått over til å betale for seg. Toppsjef Gunnar Birkeland er også styreformann i Norwegian Offshore Wind Cluster.

– De traff oss i hjerterota med en lettbent IT-plattform som var lett å bygge videre på. De er unge, smarte, sultne og fremoverlente, og tikker av i alle boksene hos oss, sier Birkeland.

Han viser spesielt til brukervennligheten i plattformen og at det er enkelt å hente inn data fra ulike kilder inn i verktøyet. Dessuten har teamet vekket tillit fra første møte – blant annet med tanke på trygg behandling av data og konfidensialitet rundt dette.

– Det er noe vi er veldig opptatt. Vi gjorde grundige undersøkelser. De hadde gode referanser og spilte med åpne kort om hva de ville gjøre.

Han forteller at de som et stort selskap blir kontaktet av «kreti og pleti» av folk med ideer, og at de stort sett ikke har anledning til å gå inn i et samarbeid.

– I slike prosjekter må vi være sikre på at vi kan jobbe sammen. Dette er en kul gjeng og gøy å samarbeide med. Våre ingeniører er travle, så for å overtale dem til å bruke tid på noe nytt, må de bli hørt og se resultater. Det får de her.

Reisende i konferanser

Blant de andre kundene som har kommet inn er Corio Generation, RWE, Vårgrønn, Deep Wind Offshore, Fred. Olsen Seawind, Seagust, Kontiki Winds, OX2 og Å Energi.

– Hvordan kom den første kontakten med så store navn?

– Vi har vært på veldig mange vindkonferanser rundt om kring i Europa, der de store selskapene har stands. Vi går rett og slett bort og viser frem softwaren, og da sier de «wow, dette vil vi høre mer om». Så tar vi et møte etter, forteller Njøten.

For Vind har det vært billigere og mer effektivt enn å ha egne stands.

– Da kan vi bestemme hvem vi snakker med, i stedet for å håpe at noen kommer innom oss, sier Jan-Tore Horn.