femtech

Norsk kvinnehelse-startup havnet på bransjetung «shoppingliste» i Las Vegas

Kampen om kvinnelige talenter hardner til, erfarer Hvild - og skriver ventelister for første gang.

Etter mange års erfaring fra finansbransjen satte ekteparet Anita og Petter Berge seg et mål om å hjelpe bedrifter med å redusere sykefravær - med særlig fokus på kvinnehelse. Nå vokser interessen for løsningene selskapet tilbyr bedrifter.
Publisert

« ... et banebrytende femtech-selskap dedikert til å tette kjønnsgapet i helse på arbeidsplassen», innleder beskrivelsen av norske Hvild i Signal50 - en rapport som samler «verdens 50 viktigste insurtech-startups», nylig presentert under den internasjonale bransjekonferansen ITC Vegas.

– Vi synes det er veldig stas å komme på en slik liste, som ifølge en VC vi snakket med i Las Vegas, blir lest som en slags shoppingliste over «soonicorns», sier Petter Berge - og oversetter ordet til sannsynlige fremtidige «unicorns».

« ... et banebrytende femtech-selskap dedikert til å tette kjønnsgapet i helse på arbeidsplassen», innleder beskrivelsen av norske Hvild i Signal50 - en rapport som samler «verdens 50 viktigste insurtech-startups», nylig presentert under den internasjonale bransjekonferansen ITC Vegas.

– Vi synes det er veldig stas å komme på en slik liste, som ifølge en VC vi snakket med i Las Vegas, blir lest som en slags shoppingliste over «soonicorns», sier Petter Berge - og oversetter ordet til sannsynlige fremtidige «unicorns».

Gründeren står bak det norske selskapet sammen med Anita Hegge. 

Etter mange års erfaring fra finansbransjen satte ekteparet seg i 2022 et mål om å hjelpe bedrifter med å redusere sykefravær - med særlig fokus på kvinnehelse. 

I dag tilbyr Hvild både rådgivning og en digital plattform med verktøy som skal støtte kvinnelige ansatte i spørsmål om for eksempel syklisk helse og overgangsalder. 

– Her har vi nå cirka 40 betalende kunder, stort sett store arbeidsgivere, både private og offentlige, og de har til sammen mer enn hundre tusen ansatte, sier Berge - som nå erfarer at stadig flere norske bedrifter tar kvinnehelse på alvor. 

– Vi merker det i antall oppdrag og henvendelser, men også gjennom bruken av våre digitale tjenester. I tillegg til betalte foredrag og seminarer, kjører vi også noe rent «pro bono» mot arbeidsgivere, og der har vi nå for første gang ventelister. 

Høyt sykefravær hos kvinner

Gründerne har via sitt søsterselskap også utviklet det de omtaler som verdens første forsikring rettet mot kvinner i overgangsalderen, betalt av arbeidsgiver. 

Denne er tilgjengelig i Norge, og nå øker interessen også her, forteller Berge. 

Anita Hegge er medgründer og CEO i Hvild.

– Den utløsende effekten er vanligvis at man har høyt sykefravær hos kvinner, og hvor standardløsningene, som er laget for menn, ikke hjelper mye, sier Berge - og peker videre på en etterspørsel etter løsninger for «alle» kvinne-spesifikke lidelser og tilstander. 

– Men også etter behandlingstilbud og behandlingstrygghet der tilstander rammer kvinner på en annen måte enn menn. Et kvinnelig hjerteinfarkt arter seg på en annen måte - og det må også helseforsikringen ta høyde for. 

I tillegg til dekningen på overgangsalder, jobber selskapet nå med løsninger for PMS og PCOS, forteller gründeren, i tillegg til endometriose og forsikringsordninger som kan gjøre fertilitetsbehandling mer tilgjengelig.

– Det siste er gjerne et ønske fra «high end»-virksomheter innen teknologi, hvor slikt er vanlig i noen ikke-norske markeder, særlig i Silicon Valley, sier Berge. 

– Alle steder hvor det er tøff konkurranse om de beste kvinnelige talentene, legger han til. 

– Da våkner internasjonale VC-fond

Finansieringen har så langt kommet fra gründerne selv, inkludert Christian Moxon, i tillegg til Glastad Capital. Etter gjentatte avslag fra Innovasjon Norge fikk også Hvild nylig innvilget et oppstartstilskudd på én million kroner. 

Planen var å hente ytterligere kapital etter hvert, men prosessen skjøt ifølge Berge fart etter den internasjonale anerkjennelsen. 

– Det har ikke vært mange norske selskaper på den listen før - eller helt presist ingen i det hele tatt. Da våkner internasjonale VC-fond, sier Berge. 

– Vi fikk flere inngående investorhenvendelser på 24 timer enn gjennom de foregående 24 månedene. 

Det var ifølge ham flere amerikanske VC-fond, i tillegg til europeiske, som tok kontakt. 

– Det kommer jo også en del pussigheter i en slik situasjon, men som gamle «investment bankers» har både Christian Moxon og jeg selv ganske gode forutsetninger for å skille gull fra kråkesølv, sier Berge.

Han forteller videre om flere konkrete dialoger - og et gjennomgående tema: Om ikke gründerne snart skal flytte fra Norge. 

– Det har åpenbart spredt seg en oppfatning hos en del internasjonale VC-er, særlig hos dem som også er til stede i London eller Stockholm, om at Norge er et håpløst land for teknologi-vekstselskaper, sier Berge, men avviser flytting. 

– Vi har en ambisjon om å vise at det faktisk går an å gjøre dette fra Norge. Da faller en del fra, men det er slik det er.

– Det har åpenbart spredt seg en oppfatning hos en del internasjonale VC-er, særlig hos dem som også er til stede i London eller Stockholm, om at Norge er et håpløst land for teknologi-vekstselskaper, sier Petter Berge (i bildet).

Stille fra norske VC-er

Det har imidlertid vært stille fra norske VC-er, forteller femtech-gründeren - og lanserer en teori på hvorfor: 

Bak forsikringene Hvild tilbyr, ligger nemlig en modell som mange norske investorer fortsatt må få forklart, ifølge Berge. 

Selskapet opererer som en såkalt MGA (Managing General Agent), som betyr at selskapet kan opptre som et forsikringsselskap, men uten å ta den økonomiske risikoen selv. 

Risikoen bæres i stedet av såkalte reassurandører - store internasjonale selskaper som forsikrer forsikringsselskapene. 

De tar altså på seg den økonomiske risikoen, mens Hvild står for produktutvikling, distribusjon og kundeoppfølging.

– Det er pluss-minus ingen som starter nytt forsikringsselskap på gamlemåten lenger. Det er kun MGA som gjelder, sier Berge og legger til:

– Vi hadde allerede en god tilstedeværelse i det markedet fra tidligere liv, men Signal50 har åpnet en del nye dører. Det gir oss mulighet til å utvikle enda flere og bedre forsikrede løsninger for kvinner, og der har vi det veldig travelt.