-
Startup Manager | Framdrift Innovasjon AS
-
Head of Community | Framdrift Innovasjon AS
-
Utvikler | Blank
-
Forretningsutvikler | NAF
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
Apputvikler | Frend
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
Helseteknologi
Retter seg mot 400-milliarders-marked: Skal hjelpe kvinner med menssmerter
Katerina Rydlova i Body Moody har laget en løsning for å erstatte smertestillende med varme.
– Altfor mange kvinner bruker altfor mye smertestillende for å håndtere menssmerter, sier Katerina Rydlova.
Hun har brukt store deler av sitt voksne liv på å utvikle en oppvarmet «bodysuit» som skal hjelpe mot smerter hos kvinner. Det er godt kjent at varme kan lindre både menssmerter, ryggproblemer og såre muskler.
Hun var en av gründerne på scenen under Demo Day Vestlandet nylig. Da beskrev hun menssmerter på denne måten for at menn skulle forstå:
– Det er som å bli sparket i magen. Eller et sted enda lenger ned.
Gjennom varemerket Body Moody markedsfører og selger hun «bodysuit»-løsningen internasjonalt.
Raskt voksende bransje
Amerikanske undersøkelser viser at femtech er i kraftig vekst.
I 2023 var det globale femtech-markedet verdt mellom 35-55 milliarder dollar, tilsvarende 350-440 milliarder kroner.
Økt bevissthet om kvinnehelse og bedre teknologi gjør at dette markedet er spådd å øke med 16 prosent de neste fem årene.
Markedet for Body Moody er potensielt stort. Norske undersøkelser viser at hele ni av ti kvinner sliter med menssmerter. For halvparten av befolkningen er det altså en regelmessig plage, som også bidrar til høyt sykefravær.
Rydlova mener dette har fått altfor lite oppmerksomhet.
– I ungdommen slet jeg selv med store menssmerter. Men jeg oppdaget tidlig at varmebehandling var en god løsning.
Transportabel lindring
Som student i Praha brukte hun en 1,5 liters brusflaske med varmt vann mot magen for å lindre smertene.
Etter hvert skjønte hun at dette kunne utvikles til en forretningsidé.
Riktignok fantes det allerede varmetepper og varmeplaster for menstruasjonssmerter. Men det var ingen remedier kvinner kunne ta med seg på jobb og fritidsaktiviteter.
– Så jeg måtte lage noe som var mobilt og diskret, og som kunne fungere i hverdagen.
Rydlovas oppfinnelse er rett og slett en «body», en drakt i viskose, med innsydde varmeelementer og -tråder nederst på magen og ryggen.
Selve «bodyen» lages i Tsjekkia, mens varmeelementene produseres i Göteborg i Sverige.
– Det har vært en lang prosess så langt, forteller Rydlova.
Mensen som tabu
Rydlova har jobbet med konseptet siden hun var student ved universitetet i Praha.
Hun tok en master i industriell design, der hun fikk midler til å forske på et bærbart system for varming av kroppen, som kunne bidra til å lindre ubehag hos kvinner.
Det å snakke om menstruasjon og smerter var tabubelagt, forteller hun.
– Så jeg brukte mye av mastergrad-arbeidet på å forstå hvordan smerter påvirker kvinner, og hva som kan hjelpe.
Hun gjennomførte en spørreundersøkelse med ca. 1000 kvinner, i tillegg til brukerundersøkelser og intervjuer. De viste utstrakt bruk av smertestillende, og at varmebehandling kan fungere.
Droppet doktorgrad
Rydlovas funn har støtte i internasjonal forskning. Her i Norge viser undersøkelser gjengitt i Tidsskriftet for Norsk legeforening samme resultat.
Hjemmesidene til Helsenorge slår fast at varme demper smerter ved menstruasjon og andre mage- og rygglidelser.
Etter mastergraden valgte Rydlova vekk et tilbud om å ta doktorgrad.
Hun fikk jobb i en startup-bedrift i Praha, men fortsatte å jobbe med Body Moody på fritiden. Etter en stund opprettet hun sin egen bedrift.
For Rydlova har Body Moody blitt et svært personlig prosjekt, som hun har investert mye i selv, blant annet ved å kjøpe lisenser og ordne patenter.
Hjemme i Tsjekkia har også familien deltatt i prosjektet. I dag foregår salg og markedsføring via bedriftens hjemmeside og via sosiale medier.
Vil bygge fellesskap
Rydlovas produkt og forretningsidé fikk raskt oppmerksomhet. Som 24-årig gründer ble hun intervjuet av magasiner som Forbes og Cosmopolitan.
Det har likevel ikke vært enkelt å lansere et helt nytt produkt for kvinners velvære, i en bransje der svære internasjonale aktører dominerer.
Selskapet har vokst organisk, forteller hun. Til nå har bedriften solgt ca. 150 enheter, og har samtidig en låneordning for kunder som vil teste produktet.
– Jeg håper å bygge opp et slags fellesskap rundt produktet, der folk kan dele erfaringer og innspill, sier Rydlova.
Det var tilfeldigheter som dro Rydlova til Norge, etter rettere sagt, en kjæreste. Han bor og jobber i Bergen.
I januar i år flyttet hun nordover, og tok med seg ansvaret for bedriften samme vei.
– Jeg trives her. Og selv om gründerbransjen fremdeles er svært mannsdominert, merker jeg at det er mye interesse for femtech her.
Funnet godt utviklingsmiljø
30-åringen fikk raskt plass hos Eitri ved Haukeland Universitetssykehus.
Eitri er en gründer-inkubator, et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Helse Bergen, Vestlandets Innovasjonsselskap VIS og det statlig eide Selskapet for industrivekst (SIVA).
Her kan gründere få hjelp til å løfte frem bedre løsninger for helsesektoren. Målet er å løfte gode ideer frem til industriell produksjon.
Rydlova mener hun har funnet et godt utviklingsmiljø for «plagget» sitt. Målet er å gjøre Body Moody til et internasjonalt produkt.
Hun vurderer å opprette en norsk avdeling av selskapet, hvis det finnes potensielle investorer her.
– Menssmerter er et globalt problem, og vårt produkt har ingen lignende konkurrenter. Så det er på tide å satse større.