NETTHANDEL

Nå skal Askeladden og tidligere Spacemaker-gründer kjøpe opp hurtigvoksende nettbutikker

Selskapsfabrikken forener krefter med Anders Kvåle, og jakter på gründere som allerede har lykkes. Det nye konseptet Kin Group har på kort tid kjøpt opp fem nettbutikker og hentet inn 72 millioner kroner.

Per Skøien og Anders Kvåle er begge sentrale i Kin, som nå skal kjøpe opp Norges raskest voksende nettbutikker.
Publisert Sist oppdatert

Det shoppes som aldri før på nett, og stadig flere nettbutikker etableres.

Det har oppstartsfabrikken Askeladden tenkt å profitere på. Selskapet er mest kjent for fysiske forbrukerkonsepter som frisørkjeden Cutters og massasjestudioet Squeeze.

Mens det heftigste netthandelsrushet sto på under koronapandemien, lanserte de imidlertid konseptet Kin Group i det stille, sammen med tidligere Spacemaker-gründer Anders Kvåle.

Det nye selskapet spesialiserer seg på å finne, kjøpe opp og videreutvikle lønnsomme nettbutikker. Allerede har de slukt flere av de raskest voksende konseptene i landet.

– Det skjer et teknisk taktskifte i netthandelen nå. Det kommer nye verktøy, nye systemer, økt bruk av kunstig intelligens og det er en stadig økende kompleksitet innen markedsføring, kommunikasjon, og logistikk. Dette gjør at mange av selskapene vi vil samarbeide med, trenger støtte og tilførsel av ny kompetanse for å vokse videre, sier daglig leder for det hele, Per Skøien.

Ekspertlaget

Han er tidligere strategidirektør for det børsnoterte netthandelskonsernet Komplett, og inngår i en stab som er satt sammen av tidligere ledere fra ulike deler av bransjen.

Teknologidirektør Øystein Sandnes har for eksempel lang fartstid i oppkjøpsfondet Verdane, mens finansdirektør Jonas Borge har bekledd ulike roller i Aker Solutions og Ferd. Leder for oppkjøp og forretningsutvikling, Gustav Tøstie, kommer fra konsulenthuset Boston Consulting Group (BCG), mens kommersiell sjef (CCO) Jan Hagen tidligere ledet markedsføringen i Miinto Group.

– Gründerne vi går sammen med, får gjennom Kin tilgang til ny spesialistkompetanse og støtte, et nettverk av likesinnede som bruker hverandre som sparringspartnere, og tilgang til skalaeffekter gjennom felles innkjøp av tjenester på tvers av gruppen, lyder innsalget til Skøien.

Han spår et tøffere marked i årene som kommer, og mener at dette vil stille ekstra store krav til de som vil overleve og vokse.

– For mindre aktører vil det være særlig verdifullt å bli en del av en større familie i møte med disse utfordringene, og det er dette Kin skal være. Vi mener derfor at timingen er veldig god for Kin nå.

Skreddersydde utviklingsplaner

Norsk netthandel økte kraftig under korona-pandemien, og selv om tallene nå har flatet ut, ligger nivået langt over 2019. Gjennom hele fjoråret ble det handlet mellom 50 og 100 prosent mer i norske nettbutikker enn før pandemien brøt ut, viser ferske tall fra bransjeorganisasjonen NHO Service og Handel.

I samme periode satset stadig flere på nettopp netthandel som levebrød, og flere hundre nye nettbutikker ble etablert, ifølge en kartlegging gjennomført av Proff.no og Prisjakt. Sistnevnte inngikk avtaler med 155 nye nettbutikker i fjor.

– Hva tilsier at en nettbutikk som har god flyt, vil vokse fortere når de plasseres inn i et system sammen med andre?

– Teamet vårt har spisskompetanse innen teknologi, markedsføring, kommersiell utvikling, forsyningskjeder og strategi. Vi har førstehåndserfaring fra drift av netthandel i Norden, og vil jobbe aktivt både for og med selskapene.

– Typisk sitter vi sammen med hvert enkelt selskap og lager skreddersydde utviklingsplaner, hvor vi hensyntar selskapets utgangspunkt når vi blir enige om prioritetene fremover. Mange av tiltakene vi bidrar med, er standardiserte og skalerbare, som muliggjør at vi kan håndtere mange partnere samtidig, sier Skøien.

Har kjøpt noen av landets raskest voksende

Siden etableringen har Kin kjøpt fire selskaper (se faktaboks), mens ytterligere ett fullføres i mars.

– De selskapene vi ser etter, har typisk mellom 10 og 100 millioner i lønnsom omsetning innenfor tydelig definerte nisjer av markedet, der vi opplever at dagens ledelse har en ambisjon om videre vekst og at kjemien stemmer, forteller Skøien.

Blant oppkjøpene er ølbryggeutstyr-leverandøren Brewshop. Selskapet fra Trøndelag ble etablert i 2015 og har siden opplevd rakettvekst. I 2019 ble de kåret til Gasellebedrift av DN. I 2021 havnet de på 382. plass på Financial Times’ liste over de raskest voksende selskapene i Europa.

Shifter har vært i kontakt med gründer og daglig leder Manfred Skårsmoen. Han vil ikke kommentere saken, og viser videre til Skøien.

Plukkselv er et annet eksempel. Nettbutikken som drives fra Holmestrand selger frø, løk og knoller til den store gullmedalje. Bedriften ble gründet av kokken Trond Svendgård i 2015, og har levert positive resultater siden dag én.

I 2021 omsatte sistnevnte for 29 millioner kroner og leverte en bunnlinje på 1,8 millioner kroner - noe som kvalifiserte til Gaselle-status i DN. Til avisen fortalte gründeren at planen var å utfordre de store hagesentrene.

Kin-porteføljen

Brewshop (Ølbryggingsutstyr)

Plukkselv (Løk og knoller)

Luftig (Luftfilter)

Metallsøker (Metallsøkere og tilbehør)

Ukjent (offentliggjøres mars 2023)

«Fair pris»

Nå har altså Kin tatt over. Skøien vil heller ikke si hvor mye de har betalt for selskapene, annet enn at det i transaksjonene alltid vil være et element av kontanter.

– Vi betaler en fair pris. Noe av det som skal gjøre det attraktivt å gå sammen med oss er at gründeren kan få en betaling for strevet som er lagt ned, men også får bli med på det neste steget. Vi foretrekker en modell hvor gründere blir med videre på eiersiden gjennom en minoritetspost. Vi skal få skitt under neglene, men det er også viktig at de som er primus motor i den daglige driften får være med på reisen.

Skøien vil ikke tallfeste verken størrelse eller antall samarbeidspartnere nå, ei heller målsetningene.

– Istedenfor at jeg skal fortelle om hvor store Kin skal bli, vil jeg heller si at vårt fokus er på å bevise modellen vår gjennom å skape gode resultater sammen med selskapene vi investerer i.

Bikket 100 millioner kroner

Tallene for 2022 er ikke ferdig revidert, men ifølge selskapet var omsetningen på omtrent 125 millioner kroner. Tallene inkluderer oppkjøpet som annonseres i mars.

– Vekst er prioritet for oss, men ikke for enhver pris. Selskapene vi tar inn i familien skal være lønnsomme og utvikle seg lønnsomt. De skal være best og raskest til å utvikle seg, sier Skøien.

Driftsresultatet før rentekostnader og skatt skal ha landet på omtrent 14 millioner kroner.

Justert for Kins eierandel, er tallene henholdsvis 80 millioner kroner og 9 millioner kroner.

Mer enn 100 aksjonærer

Siden oppstarten i 2021 har det blitt hentet inn 72 millioner kroner i investorkapital, sist gjennom en emisjon på 37,5 millioner kroner rett før jul.

Selskapet har ifølge Skøien over 100 aksjonærer, hvorav de to største er Askeladden & Co og Spacemaker-gründer Anders Kvåle, gjennom selskapet Steelbird AS. De to har henholdsvis 30 og 15 prosents eierandel.

– Det er en solid gruppering av aksjonærer. Anders Kvåle har allerede bidratt enormt, og vi ser på det som viktig å ha kompetent kapital når vi ser etter investorer, sier Skøien.

Kvåle fortalte nylig Shifter om sin nye tilværelse som investor på heltid. Han skal blant annet bruke deler av tiden sin på å utvikle ett eller to nye selskaper hvert år. Kin er stjerneeksempelet på hvordan det skal fungere: han vil bidra med idéutvikling, kapital og rådgivning i den aller tidligste fasen.

– Jeg har brukt ekstremt mye tid på det. Tanken er å jobbe ut en del forskjellige ideer, sier Kvåle.

Skøien vil ikke avsløre hvor stor verdsettelsene har vært i emisjonene hittil, men hevder det har vært «betydelig interesse» fra kapitalmarkedet.

Kapitalbehovet fremover vil avhenge av nye partnerskap og eventuelt om oppkjøpene skal finansieres med gjeld - og i så fall hvor mye, forteller Skøien.

RETTELSE: I en tidligere utgave av denne saken sto det i ingressen at Kin har hentet 125 millioner kroner. Det stemmer ikke. Selskapet omsatte for 125 millioner kroner i 2022, og har totalt hentet inn 72 millioner kroner i investorkapital, som det fremgår av brødteksten.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!