FINTECH

Konkurrentene henter milliarder – for Two-sjefen er samarbeid mer verdt enn kapital

– Vi kan gå etter kunder som ingen annen kan per i dag, mener Andreas Mjelde

Two-sjef Andreas Mjelde frykter ikke konkurransen i gigantisk marked.
Publisert Sist oppdatert

Det å bli best på å gjøre netthandel like enkelt for bedrifter som for forbrukere, er en noe veldig mange selskaper higer etter.

Antallet selskaper som driver med B2B BNPL - altså å kunne gi bedrifter muligheter til utsatt betaling på samme måte som de alltid har hatt med en faktura - har vokst raskt. Da Two startet virksomheten i 2021 var det tre, nå er det over ti.

Det er kanskje ikke så rart når det globale e-handelsmarkedet for bedrifter er tre-fem ganger så stort som for forbrukermarkedet, avhengig av hvem du spør. Ifølge analysebyrået Statista var det totale B2B-markedet i 2021 verdt ufattelige 17.900 milliarder dollar. Omtrent fire femtedeler av dette kommer fra Asia.

I Europa og USA er netthandel derimot fortsatt en liten del av den totale handelen mellom bedrifter. Det er i rask endring. I år spår Statista at e-handelsandelen vil nå 17 prosent i USA, men den fortsatt på under ti prosent i mange land.

For å sette markedet i perspektiv pleier Two-sjefen Andreas Mjelde å si at hvis man samler all kapital som små og mellomstore bedrifter gir i kreditt når de sender ut en faktura, vil det være et beløp som er seks ganger større enn den samlede kapitalen under forvaltning hos JP Morgan.

Dette har ikke gått investorene upåaktet hen. I løpet av drøyt to år er det investert flere milliarder i disse selskapene.

Derfor er Twos emisjon på 184 millioner, selv om den er kjempestor med norske fintech-øyne, ikke noe som stikker seg ut i en internasjonal kontekst.

Da Two-satsingen tok fart våren 2021, var det ifølge Andreas Mjelde bare dem selv, den tyske Klarna-partneren Billie og et israelsk-amerikansk selskap kalt Balance, som var dedikert til å løse B2B-betalinger på nett.

– Nå er det minst ti selskaper i USA og rundt om i Europa, som satser på dette, hevder Mjelde.

LES MER: Two tar sikte på de aller største bedriftene

Konkurrentene har hentet tre milliarder

Mange av dem har hentet vesentlig større beløp enn Two.

► Tyske Billie har over fire runder (fra seed til Serie C) hentet 130 millioner euro, nesten 1,5 milliarder kroner i dagens kurs. I tillegg tok selskapet opp et lån på 200 millioner euro i oktober 2021.

Balance, som ble startet av to tidligere Pay Pal-ansatte, hentet 56 millioner dollar i fjor sommer fra en rekke amerikanske venture-selskaper. Totalt har selskapet hentet 87 millioner dollar, eller drøyt 900 millioner kroner.

► Berlin-baserte Mondu begynte 2023 med å utvide sin serie A-runde med 130 millioner kroner. Totalt er den nå på cirka 550 millioner kroner. Med en tidligere emisjon på 140 millioner kroner og et lån på 200 millioner fra i fjor høst, har selskapet fylt på kassen med drøyt 90 millioner kroner.

► Britiske Tranch startet også 2023 med et kraftig tilskudd av friskt kapital. Ifølge en melding i slutten av januar hentet selskapet 100 millioner dollar, drøyt én milliard kroner i form av en såkornrunde og en kredittfasilitet. Hvor stor seed-runden var, kommer ikke frem av meldingen.

►I tillegg kan nevnes britiske Hokodo som, ifølge Crunchbase, har hentet totalt 56,9 millioner dollar, nesten 600 millioner kroner. Siste runde var en Serie B på drøyt 400 millioner kroner. Selskapet annonserte også i forrige uke et samarbeid med den franske storbanken BNP Paribas om å lage B2B BNPL-løsninger for store multinasjonale bedrifter.

► Svenske Treyd hentet 100 millioner svenske kroner i en Serie A-runde mai i fjor, til en prising på 550 millioner svenske kroner. Denne uken kunne selskapet melde at man åpner opp i Norge og at moteappen Villoid er den første kunden.

– Vi gir vekstselskaper muligheten til å holde farten oppe, slik at de slipper å velge mellom å investere i vekst eller varelager, sa sjefen Peter Beckman til Finansavsien.

Til sammenligning ligger Twos samlede kapitaltilførsel på rett under 300 millioner kroner. Den siste Serie A-runden, en SLIP-avtale på 80 millioner kroner og en såkorninvestering på 25-30 millioner kroner.

LES MER: Tysk Two-konkurrent henter 130 millioner kroner

Ubekymret

Konkurrentenes pengejakt bekymrer ikke Andreas Mjelde i det hele tatt.

– «Fundraising» er en viktig del av å bygge et godt selskap, men det er ikke et mål i seg selv, det er et virkemiddel på vei mot målet. Vi har sørget for at vi henter nok kapital, med en utvanning vi kan være komfortable med, men ikke mer, sier han.

For Mjelde er dessuten den ferske partneravtalen med investeringsbanken Santander CIB og verdens største kredittforsikringsselskap Allianz Trade mye viktigere enn et antall millioner dollar i kassen.

– Sammen bygger vi en global løsning som kan tilbys til veldig store selskaper. Det betyr to ting for oss. Vi kan ekspandere til nye markeder mye raskere enn hva vi kunne ha gjort på egen hånd, og vi når ut til en helt ny gruppe av mye større selskaper, sier Mjelde.

I stedet for bare å tilby betalingsløsninger til SMB-er i et eller noen få land, slik situasjonen er for Two og de andre B2B BNPL-selskapene i dag, innebærer partneravtalen at Two nå ser på kundecase der de vil kunne tilby den samme løsningen til svært store selskaper i opp mot 20 land på en gang.

– Det vi har fått nå er et ganske unikt utgangspunkt. Vi har muligheten til å gå veldig dypt og eie så mye eller lite vi vil i de kjernelandene vi har etablert oss. Samtidig kan vi være den riktige partneren for store globale selskaper uten at vi må være eksperter på kredittrisiko i Spania i morgen. Vi har partnere som kan ta den biten, sier Mjelde.

– Det høres ut som en ganske så OK konkurransefordel?

– Det er det. Vi kan gå etter kunder og tilby løsninger som ingen annen kan per i dag, fortsetter han.

Konkurrentene følger imidlertid etter. Som nevnt ovenfor tenker britiske Hokodo i de samme banene og annonserte i forrige uke samarbeid med franske BNP Paribas.

LES MER: FinShift: Two står sterkere med tre

Partnere, men ikke investorer

– Verken Santander eller Allianz Trade er på listen over investorer i Serie A-runden. Var det bevisst eller tilfeldig?

– Bevisst. Akkurat der er det bedre at vi er forretningspartnere som bygger en løsning sammen, men det er ingenting som tilsier at de ikke kan bli med på investorsiden i fremtiden, sier Mjelde.

– For drøyt et halvt år siden var du helt komfortabel med konkurransesituasjonen, er det fortsatt slik?

– Det er ingenting per se som bekymrer oss. Dette er en industri som er i en veldig tidlig fase, så det er naturlig at det investeres betydelige beløp i flere selskap i flere land, særlig om det handler om noe som vil bli en betydelig komponent i en global kapitalstrømsaktivitet, sier Two-sjefen.

– På den andre siden er det et gigantisk marked, så i teorien kan vi og våre konkurrenter leve lykkelige i hvert vårt land eller segment i veldig lang tid.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.S

Vinner fire av fem anbud

Two er i dag blitt et selskap med cirka 70 ansatte. I fjor sommer hadde selskaper omtrent 150 bedrifter på kundelisten, hvor mange det er nå ønsker selskapet ikke å opplyse om. Det samme gjelder konkrete tall om omsetning og resultat. Det eneste Mjelde vil røpe om 2022-tallene er at inntektene er høyere enn hva selskapet hadde budsjettert med.

Two-sjefen har i alle intervjuer med Shifter vært svært tilbakeholden med tall. Denne gangen er ikke noe unntak. Men til sist kan Mjelde ikke la være å fortelle om et tall han svært fornøyd med.

– Når vi er i en konkurrerende prosess så vinner vi 79 prosent av gangene. Det er jo et tall som er så høyt at det ikke kan opprettholdes, men vi er veldig stolte av å være der i dag.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!