Fintech

MeaWallet-sjefen etter oppkjøpet: «Vi hadde trengt ytterligere 500-600 millioner for å overleve på egen hånd»

I dagens turbulente marked mener MeaWallet-sjef Nuno Sitima at flere fintech-selskaper burde vurdere strategiske samarbeid eller å bli kjøpt opp.

Nuno Sitima daglig leder i MeaWallet har fått en ny tittel å legge på visittkortet etter at selskapet ble kjøpt opp av Saltpay. Han er nå også Head of Enterprise i det britiske betalingskonsernet.
Publisert

I fjor sommer ble det kjent at det britiske fintechkonglomeratet Saltpay hadde blitt majoritetseier i Meawallet. Dette etter å ha fulgt opp en investering på 50 millioner kroner høsten 2021 med en ny på 150 millioner kroner ut på våren.

Deretter tok det bare noen måneder før Saltpay kom tilbake og ønsket å kjøpe resten av selskapet. I november var oppkjøpet i boks og MeaWallets to produkter, en plattform for tokenisering av betalingskort og en softwarebasert betalingsterminal, er allerede i ferd med å bli fullt integrert inn i andre deler av Saltspays raskt voksende betalingsunivers.

Liten komponent

– I det store internasjonale bildet var vi en bitteliten komponent. For at MeaWallet skulle kunne nå sitt fulle potensial var vi nødt til å bli en del av et større økosystem, sier Nuno Sitima.

Han ble hentet inn som sjef i april 2020, med det tydelige oppdraget om å snu et selskap kjøpt ut av en konkursbo til en vinner i det europeiske betalingsmarkedet.

– Saltpay har det økosystemet, så denne løsningen var til det beste for selskapet, for de ansatte og for investorene, sier Sitima.

Flere av nøkkelpersonene i MeaWallet har fått ekstra roller i Saltpay-systemet. Sitima har for eksempelvis blitt Head of Enterprise for hele konsernet, i tillegg til daglig leder-rollen i MeaWallet. Teknologidirektøren Karlis Balcers er blitt Head of Architecture for en av Saltpays viktigste plattformer, og produktsjef Tomas Benjaminsen Normann er i gang med å ta frem nye produkter til konsernet.

Dessuten er MeaWallets utviklingsavdeling i Riga blitt oppgradert til en av Saltpays fire globale utviklingshuber.

LES MER: Norsk fintech-startup klar med samme løsning som Apple nylig annonserte

Har investert i 19 selskaper

Saltpay er et lite kjent selskap i Norge, men har satt sitt avtrykk rundt om i Europa etter at selskapet ble grunnlagt i 2019 av trioen Eduardo Pontes, Andrew Street og Ali Mazanderani.

MeaWallet er bare ett av i alt 19 selskaper, som Saltpay har kjøpt opp eller investert i de siste to årene.

Det har resultert i en foretaksgruppe, som nesten kan minne om et slags Visma, men med fokus på alle ledd i betalingskjeden i stedet for ERP-systemer.

For MeaWallet innebærer dette at det opprinnelige produktet, med samme navn som selskapet, som handler om tokenisering av betalingskort, blir integrert med et britisk datterselskap kalt Paymentology. MeaPay, som skulle bli det selskapets nye software-baserte betalingsterminal (også kalt SoftPOS), blir i stedet kjerneproduktet i selskapet Saltpay IS (som opprinnelig var Borgun, en islandsk innløser som ble kjøpt i 2002).

– Vi var nettopp i ferd med å lansere den sammen med en annen innløser, da Saltpay kom på banen med oppkjøpet. Nå blir den i stedet lansert i til våren som et rent Saltpay-produkt, sier Sitima.

– Så om noen år er MeaWallet-navnet helt borte?

– Det skulle ikke overraske om det blir slik, sier Sitima.

LES MER: God deal for Idekapital: Fikk tilbake investeringssummen og eier fortsatt 31 prosent av selskapet

Umulig å klare seg alene

Samtidig er han tydelig med at det å fortsette som liten frittstående aktør hadde vært nesten umulig i det lange løp. Dette til tross for at selskapet har hentet rundt 225 millioner kroner de siste to årene.

Om vi tar det gryende SoftPOS-markedet som eksempel. Når kortterminalene vi er kjent med i dagens butikker blir erstattet av software-baserte løsninger som kan kjøres på en helt vanlig smarttelefon åpnes helt nye muligheter.

Analyseselskapet Juniper Research spådde i fjor en vekst på 475 prosent i antall butikker som vil bytte ut sine betalingsterminaler fra 2022 til 2027. Når en av de helt sentrale aktørene i dette racet heter Apple, er det lett å se at en konkurransesituasjonen kan bli utfordrende.

– Om vi hadde prøvd å fortsette på egen hånd, hadde vi måtte hente 500-600 millioner kroner, bare før å ha en mulighet til å lykkes. Det hadde ikke vært mulig i dagens marked, sier Sitima.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Pengene flytter fra fintech til AI

Et slikt scenario er det flere fintech-selskaper som burde ta høyde for mener MeaWallet-sjefen.

Selskapet har i dag rundt 150 kunder. Bortsett fra Komplett Bank, er alle utenlandske. Han har merket på tilbakemeldingene fra kundene at kravene om en fungerende forretningsplan og inntjening, vil gjøre det stadig tøffere å klare seg selv.

– Pengene er i ferd med å flytte fra fintech til AI. Så for selskaper som sliter vil det være lurt å søke strategiske samarbeid.

Betalt i aksjer og kontanter

Resultatet et av det egne strategiske samarbeidet med Saltpay er både Nuno Sitima og tidligere hovedeier Idekapital mer enn fornøyde med.

Den sist kjente verdsettelsen av selskapet er fra mars 2021. Da ble selskapet verdsatt til 150 millioner kroner etter å ha hentet 26 millioner kroner, hvorav Idekapital bidro med ti.

Hva verdsettelsen har vært etter Saltpays to kapitalinnsprøytinger og endelige oppkjøp, er ikke kjent. Ved alle tre tilfellene ble oppgjøret foretatt gjennom en kombinasjon av aksjer i Saltpay og kontanter.

– Vi kan ikke kommentere på beløp, men verdivurderingen ved oppkjøpet i november var høyere enn i tidligere runder, sier Sitima.

En perfekt snuoperasjon

For Idekapital, som kjøpte MeaWallet fra et svensk konkursbo i oktober 2018, har reisen endt som et skoleeksempel på en snuoperasjon.

I forbindelse med Saltpays 150 millioners-innskudd i fjor sommer, fortalte partner Kristian Øvsthus fornøyd at investeringselskapet hadde fått tilbake de drøyt 50 millioner av den investerte kapitalen i MeaWallet. Dessuten eide de fortsatt 31 prosent av MeaWallet.

For Kristian Øvsthus partner i Idekapital har MeaWallet blitt et skoleeksempel på en snuoperasjon.

Nå er Øvsthus og kollegene i Idekapital blitt enda mer tilfreds.

– Vi har cirka doblet investeringen vår, bare på det vi har fått betalt i penger, sier Øvsthus til Shifter.

Kan bli en helt fantastisk reise

– Men så har vi blitt investor i Saltpay via oppgjøret i aksjer. Vi har jo en veldig liten eierandel i svære Saltpay, men for oss er det en betydelig verdi. På papiret har vi fått igjen investeringen mange ganger om, legger han til.

Den beregningen baserer han på verdsettelsen fra den siste emisjonen, en utvidet serie C-runde i november 2021. Da oppnådde nemlig Saltpay enhjørningsstatus, altså en verdsettelse på en milliard dollar, cirka ti milliarder kroner. Med andre ord hver prosents eierandel i selskapet er papiret er verd cirka 100 millioner kroner. Hvor mange prosent som tilhører Idekapital, Nuno Sitima og andre deleiere av MeaWallet er Shifter ikke kjent med.

– Dette har vært en veldig hyggelig reise for oss, og det kan bli en helt fantastisk reise hvis Saltpay utvikler seg OK, sier Øvsthus.

Han er ikke helt overrasket over at det MeaWallet-reisen endte som den gjorde

– Da Saltpay kom inn første gang, skjønte vi at det trolig var den fremtidige exiten som hadde presentert seg. Allerede da laget vi aksjonæravtaler som tok høyde for at noe slikt kunne skje, forteller Øvsthus.

At det bare skulle gå noen måneder mellom siste investering og oppkjøp, var likevel litt raskere enn hva Øvsthus regnet med.

For Nuno Sitima var forløpet mer sømløst.

– Vi jobbet så tett sammen at det til slutt bare føltes helt naturlig at det kom et tilbud, sier han.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Ja, takk!