Fintech

Ukjent fintech-rakett har investert 200 millioner kroner i MeaWallet

Gjennom et aggressivt oppkjøpsraid, bygger London-baserte Saltpay Group en europeisk «hub» for løsninger innen betaling og drift for SMB-markedet. – Det strategiske samarbeidet med Saltpay, er verdt like mye som pengene vi har fått, sier MeaWallet-sjef Nuno Sitima

Nuno Sitima, daglig leder i Meawallet er fornøyd med å ha fått en ny storeier i Saltpay
Publisert Sist oppdatert

Den nye hovedeieren i MeaWallet har nettopp fulgt opp en initiell investering på fem millioner euro fra november, med å gå inn med ytterligere 15 millioner euro, drøyt 150 millioner kroner i en miks av emisjon og kjøp av aksjer.

Det er norsk målestokk oppsiktsvekkende mye penger, ikke minst i en periode der overskriftene for det meste handler om kutt i verdivurderinger og at vekstselskaper må bestrebe seg om å bli lønnsomme så raskt som mulig.

To ting som ikke passer inn på MeaWallet.

Saltpays penger har økt verdien på selskapet betraktelig, selv om ingen vil snakke om verdsettelsen, og selskapet har fortsatt en «burnrate» som gjør at det ikke vil bli pluss på bunnlinjen i år heller.

– Vi jobber med strategiske partnere, som Saltpay, for å utvikle gode produkter. Da vil det alltid finnes penger, helt enkelt fordi det er rasjonelt, sier Nuno Sitima.

Les mer om det som mest sannsynlig er den største fintech-investeringen hittil i et norsk fintech-selskap, og hva det betyr for tidligere hovedeier Idekapital.

Nesten helt ukjent

For de aller fleste, til og med blant fintech-nerder, er Saltpay et selskap som ikke får noen bjeller til å ringe. Men med London som base er det i stillhet blitt bygget en betydende europeisk aktør på betalingsområdet.

Jeg vil påstå at Saltpay er en av enhjørningene på vårt område som faktisk har en reell verdivurdering, sier Sitima da han skal beskrive sin nye hovedeier for Shifter, samme dag som nye rykter gjør gjeldende at verdivurderingen av Klarna har falt til seks milliarder dollar.

Den enhjørningstatusen oppnådde selskapet i fjor, bare to år etter starten i 2019. Hedosophia og Tiger Global var to av investorselskapene som bidro til det etter en serie C-runde på 500 millioner dollar i april i fjor og en utvidelse på 200 millioner ut på høsten.

LES OGSÅ: Norsk fintech-startup klar med samme løsning som Apple nylig annonserte - men frykter ikke konkurransen

Aktiv oppkjøpsstrategi

Til å være et så nystartet selskap har Saltpay også valgt en uvanlig strategi. Selskapet har vært særdeles aktivt som kjøper av - eller investor i - små betalingselskaper over hele Europa.

Det har gjort at Saltpay Group nærmest er blitt et kooperativ av betalingskomponenter. Målet skal være å bygge en europeisk «hub» for løsninger innen betaling og drift for små og mellomstore bedrifter.

Bare i første halvår i fjor kjøpte Saltpay, ifølge Crunchbase, Borgun (Island) Paymentology (Storbritannia) Storyous (Tsjekkia) og Tutuka (Dubai). Det er så blitt fulgt opp med tre investeringer nå i vår: Flow Money Automation (Nederland), Odeal (Tyrkia) og Salescloud (Island).

Det er ikke kjent hvor mye penger Saltpay har brukt på disse investeringene, men da Sifted skrev om Saltpay i fjor vår, kommenterte en anonym kilde tempoet med «they’re spending like crazy».

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Skal bidra med kontaktløs betaling

Det har skapt en foretaksgruppe med over 1000 ansatte på 14 kontorer i ti land som betjener over 100.000 butikker. Gruppen kan tilby alt fra kortutstedelse, utgiftshåndtering, point-of-sale-systemer, lojalitetsprogrammer, kreditt og en rekke andre tjenester.

– Nå ønsker de å bruke vår teknologi for alle former av kontaktløs betaling, sier Sitima.

Det er ikke vanskelig å se at MeaWallet kan passe godt inn i det selskapet med sin plattform for tokenisering av kort og den kommende software-baserte betalingsterminalen.

– Vi hadde allerede jobbet med blant annet Paymentology, som ble kjøpt opp av Saltpay. Det var slik vi ble kjent med hverandre, sier Nuno Sitima.

LES OGSÅ: Svensk utfordrerbank skal kapre bedrifteretter kjøp av Zettle-konkurrent

Store synergier

Han forteller at MeaWallet har hatt en dialog gående med Saltpay det siste året. Etter hvert innså begge parter at et fordypet samarbeid ville gi store synergier på begge sider.

– For oss er det viktig å kunne konkurrere i globalt. Vi så etter partnere som kunne hjelpe oss å vokse, sier MeaWallet-sjefen.

– Så det strategiske samarbeid med Saltpay Group, er verdt like mye som pengene vi har fått, legger han til.

Alle er ikke like overbevist om Saltpays oppkjøpsstrategi. Da Sifted prøvde å kartlegge selskapet i fjor, var det flere anonyme kilder som var kritiske.

En analytiker lurte på hvorfor Saltpay «støvsuger markedet etter alle slags mediokre selskaper», men en tidligere ansatt mente at selskapet var «nødt til å vokse aggressivt, ellers ville de aldri få en fot inn på et konkurranseutsatt marked, men at selskapet ikke kunne regne med å få samlet tilfeldige selskaper og få alt til å fungere med en gang».

Ble sammenlignet med Square

Det er ikke bare selskapet Saltpay som som stikker seg ut. Selskapets CEO og medgründer, brasilianeren Eduardo Pontes, sies å være ekstremt mediesky, men har likevel endt opp med å bli internasjonalt omtalt.

Etter ti år som seriegründer innen betalinger og e-handel sammen med kompanjongene Andrew Street og Bernardo Carneiro, startet Rio de Janeiro-trioen Stone Payments i 2014. Et selskap som sannsynligvis er mer kjent enn hans nåværende Saltpay.

Stone var modellert etter Jack Dorsey’s betalingsselskap Square, eller Block som det heter i dag. Og selskapet fikk raskt rykte på sig å være Sør-Amerikas svar på nettopp Square. Det tiltrakk seg den virkelige elitedivisjonen i investorverden.

Da selskapet ble børsnotert på Nasdaq i 2018, fantes Warren Buffets Berkshire Hathaway, Jack Ma, den amerikanske milliardærfamilien Walton og Softbank på aksjonærlisten.

Det siste året har derimot ikke vært like godt for Stone. Pandemi, inflasjon og stigende renter vært en giftig cocktail for selskapet som har mistet nesten 90 prosent av børsverdien det siste året, ifølge Bloomberg.

Pontes og Street forlot ledende roller i Stone kort tid etter børsnoteringen, dro til London og startet Saltpay sammen med Ali Mazanderani. Forbildet var denne gangen deres eget Stone og posisjonen de klarte å gi selskapet i Sør-Amerika.

Bloomberg skriver at de to har brukt en god del av fortjenesten på salg av Stone-aksjer til å bygge opp Saltpay.

Har mer enn doblet kundelisten

Helt uavhengig av avtalen med Saltpay peker det meste i riktig retning for MeaWallet. Stadig flere banker og finansselskaper over hele verden ønsker å ta i bruk selskapets token-plattform, eller som Nuno Sitima forklarer det – «det som gjør det mulig for banker og fintechs å forsyne kundene med digitale betalingsmetoder».

Det vil si om en bank ønsker å tilby kundene å betale med Google Pay, Apple Pay eller Samsung Pay, står MeaWallet for verktøykassen som ordner det. Gjennom å tokenisere kort, kan man tillate betalinger uten å avsløre kundens kort- eller kontoinformasjon. MeaWallet er en av relativt få tilbydere som er godkjent av alle de tre store kortnettverkene, Visa, Mastercard og American Express.

Det har gjort at MeaWallet i løpet av de siste 15 månedene har gått fra 67 til over 150 kunder verden over. Blant annet har selskapet signert den første kunden på det afrikanske kontinentet. På hjemmebane renner det derimot ikke inn med kunder. Komplett Bank er fortsatt den eneste norske kunden.

– Vår MRR (månedlige gjentagende inntekter Reds. Anm.) er dessuten tredoblet det siste året, så på inntektssiden ser det bra ut, sier Sitima.

Klare for disrupsjon

MeaWallet andre produkt MeaPay, som selskapet har brukt det siste halvannet året på å utvikle, er i prinsippet klart for lansering. Ifølge Sitima ønsker man å gjøre noen ytterligere integrasjoner med Saltpays produkter og regner med å lansere løsningen i august.

Meapay er kort fortalt en software-basert betalingsterminal, noe som kan snu opp ned på hele betalingsmarkedet i fysiske butikker.

– Dette er en kjempedisrupsjon. Det betyr i praksis at vi kan bygge en betalingsløsning, legge den på Google Play, og så kan butikken bruke hvilken som helst dings som bruker NFC, sa Sitima til Shifter første gang han fortalte om løsningen.

Det er et område som ventes å kunne bli en skikkelig kamparena. Tidligere i vår meldte blant mobilgiganten Apple at man kommer med en såkalt «Soft-POS-løsning», som gjør det mulig å gjøre Iphone til betalingsterminal.

Som er ren Android-tilbyder frykter Sitima ikke konkurransen – tvert imot.

– Apple har en fantastisk evne til å skape buzz for sine produkter, så jeg håper de kommer til Europa så rask som mulig. Det vil være bra for oss også, sier Nuno Sitima.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*