Fintech

Two gjør kjempeemisjon – henter 184 millioner kroner

Gründer Andreas Mjelde fyller på kassen i en av Norges største fintech-emisjoner gjennom tidene. Den verdsetter Two til over 800 millioner kroner

Two-sjef Andreas Mjelde (i rødt) og resten av staben i Oslo er for lengst i gang med å ta bruk pengene fra høstens emisjon.
Publisert Sist oppdatert

Serie A-runden på 184 millioner kroner var faktisk i boks allerede i fjor høst og pengene var utbetalt for lenge siden da startup-verdenen for to uker siden ble rystet av kollapsen i Silicon Valley Bank.

Heller ikke Two var uberørt av kollapsen. Pengene var delvis plassert i den britiske delen av Silicon Valley Bank, men Two-sjef Andreas Mjelde tok det likevel relativt rolig. Til forskjell fra mange andre kunder i SVB, hadde Two spredt pengene til flere banker.

– De konti vi trengte for å drive virksomheten var i andre banker, så det var langt fra like stressende for oss som for en del andre, sier Mjelde til Shifter.

At emisjonen har vært på plass en god stund, er selvfølgelig bra, men for Mjelde hadde det ikke spilt noen større rolle om han hadde måtte gi seg ut på pengejakt i dag.

– Vi opplever ikke at det er noen forskjell i interessen fra investorhold, hevder han.

Årsaken til det er at Two opererer innenfor en av fintech-bransjens få riktig hete segmenter – B2B BNPL – altså at man gjør fakturabetaling for bedrifter tilgjengelig også innen e-handel. Bare siden nyttår har flere konkurrenter hentet store beløp.

Sammen med et titall andre bedrifter er Two involvert i et race som enkelt forklart kan sies å være kampen om hvem som skal blir Europas «Klarna for bedrifter».

Les mer om det racet her.

Allerede i det første intervjuet med Shifter, i mai 2021, da selskapet så vidt hadde kommet i gang med virksomheten, pekte gründer og daglig leder Andreas Mjelde ut retningen og ambisjonene.

– Med de byggeklossene Norge har i løsninger, tankesett og erfaringer, ser jeg ikke noen grunn til at den neste store fintech-startupen ikke skal være norsk – særlig innenfor B2B, sa Mjelde den gang.

Tredje største fintech-investeringen

Nå har Two altså hentet 184 millioner kroner fra norske og internasjonale investorer for å ta et stort skritt nærmere det målet.

Serie A-runden er etter hva Shifter kjenner til, den tredje største fintech-investeringen hittil i Norge etter Dune Analytics sin runde på 600 millioner kroner og de 543 millioner kroner de norske eierbankene tilførte Vipps på vei inn i fusjonen med Mobile Pay.

Skal man regne med oppkjøp, så er også Storebrand-kjøpet av Kron for 400 millioner kroner, samt det samlede beløpet britiske Saltpay har puttet inn i MeaWallet, større.

Emisjonen verdsetter selskapet til over 800 millioner kroner etter penger.

– Vi har vært i den heldige situasjonen at vi til enhver tid har vært tilbudt mer kapital, enn hva vi til slutt har endt opp med å hente. Det er en vanskelig balansegang å sørge for at vi henter nok kapital, med en utvanning vi kan være komfortable med, samtidig som vi ikke blir for høyt priset heller, sier daglig leder Andreas Mjelde til Shifter.

Two-sjef Andreas Mjelde har all anledning til å smile etter å ha fylt på kontoen skikkelig.

– Så verdsettelsen på drøyt 800 millioner kroner, er noe dere har hatt styringen over og ikke blitt presset til å godta?

– Prising av startup-selskaper er ekstremt komplisert. Det er jo derfor vi har brukt «SLIP»-noter tidligere. Men vi har kunnet vise til en jevn kurve oppover i forhold til konverteringer og nåverdivurdering i rundene. Så ja, vi er fornøyde, sier Mjelde.

LES MER: Two tar sikte på de aller største bedriftene

Startet med Sequoia

Mjelde og hans fire medgründere Edward Brandler, Stavros Tamvamakis, Kiran Thomas og Joachim Krüger fikk en supertstart på gründerlivet gjennom at Sequoia Capital gikk inn med brorparten av pengene i den aller første seed-runden på cirka 30 millioner kroner i begynnelsen av 2021.

Andre som deltok var det britiske fondet Local Globe, tyske Visionairies Club, Antler, Arkwright, Bring Ventures og Oda-sjef Karl Munthe-Kaas.

I fjor ble det også kjent at Two på høsten 2021 fylte på kassen med drøyt 80 millioner kroner i en såkalt SLIP-avtale. Det er en mulighet til å finansiere et selskap uten å måtte sette en formell verdi på selskapet ved investeringstidspunktet. Den ble konvertert til aksjer i forbindelse med den nye emisjonen.

LES MER: Markedet til Two har eksplodert på kort tid: – Foreløpig er vi helt komfortable med situasjonen

Klikket med ny hovedinvestor

Hovedinvestor i denne runden er det amerikanske investeringsselskapet Shine Capital, som går inn med cirka 82 millioner kroner. Det ble startet i 2019 av Mo Koyfman, som nå trer inn i styret til Two.

Shine Capital forvalter i dag 435 millioner dollar, cirka 4,3 milliarder kroner, i tre forskjellige fond.

– Hvordan kom dere i kontakt?

– Vi møtte hverandre før første i gang i Barcelona for omtrent et år siden. Det var en perfekt match fra første stund. Mo har vært en fantastisk sparringpartner og problemløser så langt, og han vil være en viktig døråpner for oss inn i USA, sier Mjelde.

Koyfmans investeringsfokus har nemlig vært rettet mot det amerikanske fintech-markedet. Han har blant annet vært med på hele reisen til Plaid, en amerikansk fintech som gjør omtrent det samme som aktører som openbanking-selskapene Tink, Nets eller Neonomics.

LES MER: Tysk Two-konkurrent henter 130 millioner kroner

Antler satser satser stort

Nest største investor, investeringsselskapet Antler, er godt kjent med Two og Andreas Mjelde. Antler var med i den aller første såkorn-runden i begynnelsen av 2021, og har fulgt opp med mer penger etter det.

Når det nå handler om en Serie A-runde, høyner Antler innsatsen og går inn med 52,5 millioner kroner.

Mathias Owing Maanum, juniorpartner i Antler

Mathias Owing Maanum, juniorpartner på Antlers London-kontor har holdt i Two-investeringen.

– Det er et betydelig beløp, men i tråd med vår strategi når vi ser på en «high conviction»-investering i en Serie-A runde, sier Maanum til Shifter.

Han er ekstremt imponert over Andreas Mjelde og hele gründerteamet til Two. Ikke minst evnen til å tiltrekke seg de beste talentene i Norge, i Storbritannia og i andre deler av verden.

– Hva er det som gjør Two til en spennende investering?

– B2B-betalinger er tre-fire ganger større enn B2C og volumene beveger seg raskt online. Det som virkelig kan akselerere dette skiftet, er gode og sømløse betalingsløsninger. Det er lett å glemme, men også B2B-betalinger blir gjennomført av individer. De forventer seg de samme løsningene på jobb som privat, men det er langt fra realiteten i dag, der papirfaktura fortsatt er standarden. Vi mener Two har bygget et markedsledende produkt og er godt posisjonert til å bli en ledende aktør globalt, sier Maanum, og fortsetter:

– Two gir forhandlere evnen til å tilby sine kunder kjøp på kreditt, uten selv å måtte opptre som bank. Samtidig kan Two hjelpe bankene med å kunne tilby kreditt til SMB-segmentet på en skalerbar måte.

– Twos samarbeidsavtale med Santander og Allianz Trade var klar etter at emisjonen var gjennomført. Bidro den likevel til investeringen?

– Det var ikke avgjørende for vår investeringsbeslutning, men selvsagt positivt. Evnen til å lande en slik avtale er et bevis på styrken til teamet og at de har utviklet en innovativ løsning

Alliance Ventures går også inn med et betydende beløp. Via sine to svenske fond Delta og Delta Norweigan Sidecar bidrar Alliance med drøyt 16 millioner kroner.

Blant andre investorer fyller Sequoia Capital, Bring Ventures og Visionaries Club på tidligere investeringer. Det er også verdt å notere at Kjetil Holmefjord og Henrik Hatlebrekkes Sondo går inn med drøyt 800.000 kroner.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Fersk avtale sikter på de største selskapene

I begynnelsen av januar kunne Two og Mjelde melde om en samarbeidsavtale med verdens største kredittforsikringsselskap, Allianz Trade og investeringsbanken Santander CIB.

Målet er å kunne tilby BNPL-løsninger, ikke bare til små og mellomstore bedrifter i enkeltland, men også en global løsning til de aller største selskapene på tvers av landegrenser.

Mjelde har ikke noen planer om å overgi SMB-markedet, men forklarer at én ny, skikkelig stor kunde i beste fall tilsvarer 1000 små kunder i transaksjonsvolum.

Siden storemisjonen faktisk var i boks allerede i september i fjor, har Two for lengst begynt å ta i bruk pengene.

Høyest på agendaen står det å få ferdigstilt en løsning som sømløst integrerer finansiering fra Santander og kredittforsikring fra Allianz med Twos BNPL-løsning for bedrifter.

– Er det dit pengene går?

– Vi kommer til å investere i vekst inntil vi er kommet dithen at vi ikke trenger å hente mer penger. Det betyr at vi investerer tungt i teknologi og jakter på utviklere og data scientists. Vi lager et produkt som hjelper andre selskaper å håndtere risiko og kapitalflyt. Å bli best på risikobeslutninger, enten det er kreditt eller svindel, er et arbeid som alltid er «work in progress» som aldri blir helt ferdig, sier Mjelde.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!