FINTECH

– Vi skal ta høy risiko, feile mye og satse på mange ting hele tiden

Andreas Talseth har fått jobben med å sørge for at Vipps fortsetter å eksperimentere, også etter sammenslåingen med Mobilepay. Den tidligere Kredd-gründeren vil gjerne få hjelp av både startups og scaleups.

Andreas Meland Talseth er mannen som skal se til Vipps Mobilepay ikke går glipp av noen gode ideer i organisasjonen.
Publisert

De seneste månedene har kanskje ikke vært de beste for eksperimentlysten i Vipps.

I desember ble satsingen på Vipps Mobil lagt ned. 19.000 kunder på halvannet år var ikke godt nok til å fortsette.

I januar kom så beskjeden om at det var over og ut for QR-koder i butikkenes betalingsterminaler. Vipps hadde på to og et halvt år fått en markedsandel på to promille av transaksjonene i butikk.

To tilsynelatende store bomskudd har imidlertid ikke skremt selskapet fra å satse på nye høyrisikoprosjekter. Tvert imot.

LES MER: Vipps Mobil legger på røret

Alle ideer skal sjekkes ut

Beskjeden fra Rune Garborg og resten av ledelsen er at selv med virksomhet i tre land, 11 millioner brukere og rundt 600 ansatte, må viljen til å prøve nye ting fortsette - og egentlig intensiveres.

Jobben med å kanalisere organisasjonens evne til å tenke stort eller smart, har gått til Andreas Meland Talseth. Han er sjef for avdelingen «New Ventures & Insights», og skal rapportere til sjefen for «New Growth», tidligere Mobilepay-sjef Claus Bunkenborg.

– Et større selskap har behov for et område som hundre prosent kan fokusere på nye ideer og vekst. Vi skal ta tak i alle ideene i selskapet og gi dem en skikkelig vurdering. Det kan være et helt nytt produkt, noe som har med betaling å gjøre, eller en liten tilpasning som gjør appen mer effektiv, sier Talseth til Shifter.

LES MER: Vipps-funksjon legges ned: «Ingen hemmelighet at det finnes enklere løsninger

Inkubator-tankegang

Han eksemplifiserer med de interne «hackathons» selskapet har, og som har bidratt med mange ideer opp gjennom årene. I ettertid har det vist seg at kapasiteten i selskapet ikke alltid ha strukket til for å ta tak i og virkelig sjekke ut disse ideene.

– Vi setter opp avdelingen nesten som en inkubator, sier han.

Som navnet antyder, skal avdelingen også drive med analysearbeid og følge med på hva som skjer i andre selskaper og i andre land.

LES MER: Fra Kredd til kreditt - Andreas Talseth bytter ut gründerlivet med Vipps

Både korte og lange «bets»

– Skal man kalle dere en forretningsutviklingsavdeling?

– Vi skal ikke være en gjeng som bare forbedrer eksisterende ting. Det kan være det, men først og fremst ligger det en forventning i at vi skal ta høy risiko, feile mye og satse på mange ting hele tiden, sier Talseth og fortsetter:

– Det kan være både langsiktige «bets» over flere år, eller ting som gir en stor gevinst med liten innsats. Underveis skal vi være ærlige med oss selv og til enhver tid legge bort ideer der vi ser det ikke går veien.

Han er imidlertid tydelig på at selv om risikoviljen skal være høy, vil de følge noen prinsipper for å verifisere at ideen er verdt å gå videre med.

– Skalerbarhet er viktig nå som vi har blitt et nordisk selskap, så en ide bør kunne nå ut i alle tre land og helst Europa. Om det passer strategien og styrker lønnsomheten er to andre.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Kan minne om Revolut

Forklaringen med «bets» kan minne en del om hvordan Revolut-sjef Nik Storonsky på Slush i fjor beskrev måten den britiske bank-appen jobber på, i hvert fall når det gjelder de mer langsiktige veddemålene.

Ifølge Storonsky har selskapet kontinuerlig 10-15 nye «bets» gående, som kan bli til et nytt produkt eller marked. Det begynner med 9-12 måneder å ta frem produktet, ytterligere 6-9 måneder på å finne en «product market fit», og så en kraftig vekstfase for at satsingen skal anses som vellykket.

Jakter nye kolleger

Foreløpig består avdelingen av Talseth og en person til, men før arbeidet offisielt startet i forbindelse med at Vipps-Mobilepay-fusjonen trer i kraft 1. mai, skal han ha fått på plass ytterligere fire kolleger.

I dag har Andreas Talseth én kollega i avdelingen.. Til sommeren skal han ha minst fire til.

Andreas Talseth var frem til for et år siden gründer og daglig leder i folkefinansieringsselskapet Kredd.

Ambisjonen i den nye jobben er å beholde kontakten med startup-universet.

– I utgangspunktet er det jo ideer som vi utvikler i Vipps Mobilepay, som er mitt ansvar. Men i alt vi gjør fremover, kommer vi også til å se etter partnere på ting som ikke er innenfor kjernevirksomheten. Om vi finner noen på et område vi ikke typisk er de beste til å utvikle, da skal vi heller gjøre ting sammen med partnere, sier Talseth.

Vi ha input utenfra

Han mener at de 11 millioner kundene og 400.000 butikkene som er koblet til Vipps og Mobilepay, gir er enormt potensial for produktutvikling.

Om det er et eksternt selskap som gjør at Vipps får på plass noen byggeklosser som gir selskapet et enda sterkere verdiforslag, vil ikke være et hinder.

Det spiller ikke noen rolle om det en norsk startup, en finsk scaleup eller en danske med en gründer i magen, mener Talseth.

– Alle som tror de har noe å bidra med, kan ta kontakt.