Fintech

Vipps Mobil legger på røret

Å forenkle mobilbransjen ble for tøft. Drøyt to år etter starten og store milliontap underveis, gir Vipps opp og overfører de 19.000 kundene til Ice Mobil.

Når er det over for Vipps Mobil. Rune Garborg fikk aldri forenklet mobilmarkedet i den grad han ønsket.
Publisert Sist oppdatert

– Mye har endret seg siden vi lanserte vårt mobilabonnement: Vi har slått oss sammen med MobilePay og fått kunder og kolleger i Finland, Danmark og Litauen. Å lykkes innen mobil ville krevet vesentlig mer innsats og investeringer fra vår side, dersom vi skulle lykkes med å ta satsningen til et nytt nivå, sier kommunikasjonssjef Caroline Lunde til Shifter.

Varslet beslutning

Beslutningen kommer egentlig ikke som noen stor overraskelse. Allerede i sommer kom det sterke signaler fra Vipps-sjef Rune Garborg om at mobilmoroa nærmet seg slutten.

– Det er ikke til å legge skjul på at vi trodde på en utvikling på linje med andre vekstcaser i Vipps. Den eksponentielle veksten har vi ikke fått, sa Garborg til Shifter da regnskapstallene for 2021 ble lagt frem i begynnelsen av juli.

Disse viste at Vipps tapte 54 millioner kroner på mobilsatsingen i fjor. Totalt hadde mobilsatsingen kostet selskapet litt over 70 millioner kroner frem til årsskiftet. Tapene har fortsatt inn i 2022, bekrefter Caroline Lunde, uten å svare på hvor store de er.

Kuttet alle kostnader

Med slike minus i regnskapene kunne Garborg fortelle at selskapet hadde kuttet alle kostnader til markedsføring og videreutvikling av mobilvirksomheten og lagt kruttet andre steder.

– Når vi har en vekst på 110 prosent i netthandel, ligger det i sakens natur at vi prioriterer ressurser for å gi næring til den veksten, sier Garborg.

Netthandel er også et prioritert område for «nye» Vipps, der også Mobile Pay inngår på en helt annen måte enn hva mobiltelefoni ville være.

– Vipps Mobil ble lansert før planene om å bygge en nordisk lommebok ble kjent. Kan man si at fusjonsplanene egentlig gjorde det uunngåelig å kutte ut mobilsatsingen?

– Ser man på utviklingen samlet nå, må man si at det var slik, sier Lunde.

Ble aldri enkelt nok

Optimismen var større da Vipps «mobilapponment» så dagens lys høsten 2020, etter at den opprinnelige ideen ble unnfanget på en oktoberfest for de ansatte.

Tanken var at Vipps allerede hadde styring på telefonummerene til over fire millioner nordmenn og en fungerende faktureringsløsning. Alt som måtte gjøre var å legge til en mulighet for å melde seg som abonnent i appen og tilby data til en rimelig pris.

– Det er et område vi mener har et betydelig potensial for forenkling. Vi har alle telefonnumre i Norge, vi har lave «aquisition»-kostnader og en sterk merkevare knyttet til forenkling. Det vi gjør er å forenkle brukeropplevelser på nye områder som treffer mange nordmenn, sa Garborg til Shifter da tjenesten ble lansert.

– Mobilsatsingen ble jo ikke helt som det var tenkt. Hva var det som gikk feil?

– Å bli mobiloperatør var en mye større jobb enn vi så for oss. I tillegg viste seg vårt hovedverdiforslag om evig data-rollover ikke å være så viktig for folk som vi trodde. Større datapakker og til og med fri databruk fra andre operatører bidro til det, sier Lunde

– Hva er den viktigste lærdommen?

– Det viktigste prinsippet for Vipps er: Er det ikke enkelt nok skal vi ikke gjøre det. I dette tilfellet overvurderte vi forenklingspotensialet.

Kundene flytter til Ice

De 19.000 kundene til Vipps Mobil blir i dag, torsdag, informert om at satsingen blir lagt ned. I løpet av januar neste år overtar Ice kundeforholdene.

– Hva fikk Ice betale?

– Det kan vi ikke gå inn på, men det er en avtale vi godt fornøyd med både for oss og med det tilbudet våre kunder får med seg inn i Ice, sier Lunde,

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*