FinSHIFT 11,01.2023

Two står sterkere med tre

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Andreas Mjelde, gründer og daglig leder i Two
Andreas Mjelde, gründer og daglig leder i Two

Hva er saken?

I fjor vår ble verdens største kredittforsikringsselskap Allianz Trade samarbeidspartner med norske Two på det britiske markedet.

Nå utvides det samarbeidet med en tredje partner - Santander CIB. Det er investeringsbanken til den globale bankkjempen fra Spania.

Santander CIB er store på «trade finance», altså finansiering av betalingsstrømmer i internasjonal handel, og jobber første og fremst mot store og veldig store multinasjonale selskaper.

Dermed åpner det seg et helt nytt marked med betydelig større kunder enn hva B2B BNPL, altså utsatt betaling ved netthandel mellom bedrifter, hittil har handlet om. I dag er dette først og fremst rettet mot små- og mellomstore bedrifter.

– Vi kommer ikke til å overgi SMB-markedet, men én ny kunde på dette nivået kan jo i beste fall tilsvare 1000 små kunder i transaksjonsvolum, sier Andreas Mjelde til Shifter

Hvorfor er dette interessant?

B2B BNPL var et av få fintechområder som faktisk opplevde økt interesse i løpet av 2022. Det er kanskje ikke så rart. Potensialet er enormt. Det globale bedriftsmarkedet har et volum som er tre ganger så stort som forbrukermarkedet.

For å gi et lite perspektiv: Giganten på forbrukersiden, Klarna, var gjennom en heftig nedtur i verdivurdering i løpet av fjoråret og flere har stilt spørsmål ved om forretningsmodellen er bærekraftig, men omsatte likevel for cirka 14 milliarder kroner i årets ni første måneder i 2022, noe som var på omtrent samme nivå som i hele 2021.

Two er jo ikke der. I sitt første driftsår omsatte selskapet for 34 millioner kroner. Hvor mye det ble i fjor er ikke kjent. Andreas Mjelde er ikke kjent for å snakke om omsetningstall om han ikke må. Men inntektene for 2022 skal i alle fall ha vært gode nok til at Two ikke skal ha noe akutt behov for å forsterke kassen med frisk kapital. Det er likevel langt fra milliardinntekter.

Selv om sammenligningen med Klarna halter, sier den likevel noe om vekstmulighetene som finnes for et selskap som har tatt sikte på et enda større marked.

Og sitatet over sier mye om de gigantiske skaleringsmulighetene som ligger i den nye, utvidede samarbeidsavtalen.

Hva er konsekvensen?

Two har i løpet av sin korte levetid, to år, skilt seg ut i det norske fintech-miljøet. De internasjonale ambisjonene har minnet mer om Silicon Valley enn om lokale konkurrenter. Storbritannia har for eksempel vært like mye hjemmemarked som Norge helt fra begynnelsen.

Samarbeidspartnerne er også på et nivå som få andre norske selskaper kan skilte med. Verdens største kredittforsikringsselskap og en investeringsbank med global tilstedeværelse åpner dører som sjelden ville vært åpne for selskaper av Twos nåværende størrelse.

Slik FinShift skjønner det har Two helt fra starten vært godt posisjonert i racet om å erobre BNPL-markedet for bedrifter.

Om det er slik Andreas Mjelde sier, at Two sammen Allianz Trade og Santander CIB faktisk er alene om å kunne tilby en BNPL-løsning for multinasjonale bedriftskunder, vil det kunne plassere troikaen i en klar tetposisjon.

– Vi har svært spennende prosesser på gang med kunder som faller inn i den kategorien, sier Mjelde i Shifter.

Faller de på plass kan det bli et svært interessant 2023 for Two.

Relaterte saker

Two tar sikte på de aller største bedriftene
→ (+) Britiske samarbeid åpner for raskere vei ut i Europa for Two
→ (+) Markedet til Two har eksplodert på kort tid: – Foreløpig er vi helt komfortable med situasjonen

Powered by Labrador CMS