Media

Intervju med Schibsteds nye styreleder: – Vi er nødt til å se på andre områder å gå inn i og vokse i

Karl-Christian Agerup tror Nordens største mediekonsern vil bli sterkere av å involvere seg i oppstartsselskaper.

Karl-Christian Agerup har vært fremtredende i det nordiske tech-miljøet de siste tiårene. Her snakker han på et møte med daværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, om rammevilkår for gründere.
Publisert

Få andre har fulgt nordiske gründere og oppstartsbedrifter så tett som ham. For den jevne Shifter-leser er Karl-Christian Agerup kanskje mest kjent for å ha vært med å starte venturefondet Northzone og gründerhuben StartupLab.

Men han er så absolutt ingen nykommer i Schibsted-sammenhengen heller, når det nå blir kjent at han går inn som mediegigantens nye styreleder etter Ole Jacob Sunde.

– Jeg har jobbet i og rundt Schibsted i over 30 år. Schibsted var en av mine første investorer da jeg var gründer i 1997. Jeg ble også spurt om å sitte i styret den gangen Tinius levde, og var som var med på utrullingen av rubrikksatsningen etter oppkjøpet av Blocket i 2003, svarer Agerup når vi forteller at det kom som en liten overraskelse at det er han som nå tar over for Sunde.

Tech-profilen legger til at han også har sittet i styret i Aftenposten og i Tinius-stiftelsen, den største eieren i Schibsted.

– Jeg skjønner at noen kanskje tenker «jøss, ble det han», men jeg kjenner altså Schibsted veldig godt etter mange år i kulissene, konstaterer Agerup.

Vil du bli bedre kjent med Schibsteds nye styreleder? Hør på denne episoden av Shifter podcast.

Fra Northzone til StartupLab til Antler

Den nye styrelederen var McKinsey-konsulenten som ble lei av å jobbe for store selskaper, og heller startet et av Norges første internettselskaper på 90-tallet. Hans gründerselskap Hugin vokste raskt innen digitalisering av årsrapporter og selskapinformasjon, den gangen da det meste var på papir.

Ikke minst ble miljøet rundt Hugin kimen til Northzone, det norskgründede ventureselskapet som gjorde en kjempe-exit da Spotify gikk på børs i New York. Agerup var en av de som tjente meget godt på salget.

Parallelt med investeringene har han fortsatt å være en drivkraft i teknologisatsingen i Forskningsparken. For et par år siden fikk imidlertid kona jobb på Telenors kontor i Singapore, og med på flyttelasset fulgte Karl-Christian Agerup. Der gikk det til at han etter hvert gikk inn som partner i Antler, som hadde sin oppstart i nettopp Singapore. Nå bærer det hjem igjen til Norge etter sommeren.

Endringer og utfordringer

– Hva er de største endringene Schibsted har vært gjennom de siste 30 årene?

– De største endringene er åpenbare – med digitaliseringen av samfunnet fra 90-tallet og frem til nå, har Schibsted klart å følge med og ligge i forkant, i motsetning til ganske mange andre tradisjonelle mediekonsern, mener Agerup.

Han viser til internasjonale suksessen konsernet har hatt innenfor rubrikk.

– Den internasjonale suksessen til Schibsted er underkommunisert i Norge, men er helt på linje med andre skandinaviske suksesser som Skype og Spotify, sier den nye styrelederen.

Agerup mener at Schibsteds tradisjonelle avishus også har klart å fornye seg i disse årene, og har nå svært sterke posisjoner i Sverige og Norge.

– De står samtidig for de samme tingene som de alltid har stått for – demokrati, åpenhet og integritet, verdier som er avgjørende for at et samfunn skal fungere.

– Hva er de største utfordringene til Schibsted, slik du ser det?

– I et langsiktig perspektiv er et stort selskap som Schibsted avhengig av å videreutvikle seg og bli enda bedre, for å beholde posisjonen og markedet. Vi er nødt til å se på andre områder å gå inn i og vokse i. Da er det viktig å forstå kundene, være gode på innovasjon og levere tjenester som er bedre enn konkurrentene sine.

– Vi har alle forutsetninger for å lykkes. Vi er en attraktiv arbeidsgiver for unge mennesker med «purpose», og vi har utrolig mange digitale produkter som kan videreutvikles. Jeg er veldig optimistisk på Schibsteds vegne, men det skjer ikke av seg selv, jobben må gjøres.

En startup-fyr

I tillegg til å være partner i Antler, sitter Agerup i styret til både StartupLabs investeringsarm Founders Fund og Kjell Inge Røkkes startup-initiativ RunwayFBU. Han er også indirekte eier i en rekke oppstartsselskaper gjennom egne investeringer i VC-fondene til Snö og Antler og StartupLab sine ulike tidligfasefond. Foruten dette har han en direkteinvestering i Joymo, der han i sin tid bidro med hjelp i oppstarten.

– Du er definitivt en startup-fyr. Schibsted har jo økt aktiviteten betydelig i sine investeringer i startups. Kan vi forvente enda mer, nå når du blir styreleder?

– Det er jo slik at det er ledelsen og ikke styret som driver et selskap. Når det er sagt, tror jeg selskaper som Schibsted har en viktig rolle i økosystemet, og har selv nytte av å jobbe inn mot startups både for egen vinning og utvikling av tjenester. Det vil både styrke økosystemet og gjøre Schibsted kraftfullt og konkurransedyktig. Og i den grad det kommer forslag i den retningen, kommer det iallefall ikke til å være unødvendig motstand fra meg.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*