SCHIBSTED VENTURES: DEL 3 AV 4

Øverst til venstre: Leder for markedsføring i Schibsted Venture, Hanne Hollstedt. Nede fra venstre: Investeringsdirektør Christian Horn Hanssen og leder Dan Ouchterlony. Øverst til høyre: Kanskje deg?

Dette kravet firer Schibsted Ventures aldri på når de leter etter mulige investeringer

Stiller skyhøye krav til gründere, men har samtidig flere ting de kan by på.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ser ganske bredt, forteller investeringsdirektør Christian Horn Hanssen i Schibsted Ventures.

Han nevner teknologier og stammespråk i fleng. Det må gjerne være disruptivt, digitalt og tjenesterettet, salget kan gjerne være rettet mot konsumenter (B2C), men det utelukker ikke salg rettet mot bedriftsmarkedet (B2B).

– Vi er altetende når det kommer til forretningsmodeller, men det er enkelte ting vi alltid må være sikre på før vi investerer, og det er ståltro på at teamet er sterkt med komplimenterende egenskaper, sier han.

Listen med selskaper som hadde gode ideer, men hvor investorene aldri helt klarte å stole på gjennomføringsevnen til teamet, er lang.

– Noen ganger merker man at det kanskje er litt dårlig tillit mellom teammedlemmene. Kanskje har de jobbet sammen bare en kort periode. Slike ting teller negativt, sier Horn Hanssen. – Hva skjer når selskapet plutselig skal skalere fra fem til femti ansatte hvis ikke teamet fungerer fra start?

Samtidig må selskapet ha et krystallklart konsept som løser et problem med åpenbar verdi for kundene og eierne. Og aller helst må det også ha et betydelig internasjonalt potensial.

Horn Hanssen mener vi ikke er bortskjemt med overdreven tro på egen fortreffelighet i Norge.

– Men vi vil ha gründere som kan tenke stort og langt utenfor Norge grenser, sier han.

Vil ha gründere på konsumentenes lag

En sentral del av strategien handler om å bygge merkevarer basert på det eksisterende distribusjonsnettverket til Schibsted.

– Det er også enormt viktig at vi kjenner at gründerne står på konsumentens side. Vi er for eksempel ikke interessert i selskaper som driver innen gambling eller hvis det åpenbart handler om å tjene mest mulig penger på bekostning av kundene, sier Ouchterlony.

Kjenner på den internasjonale konkurransen

2021 ble langt fra et nøkternt år innen venture. Investert kapital i tidligfaseselskaper doblet seg på verdensbasis, og i Norge var veksten på elleville 285 prosent fra året før.

Bransjefolk er forsiktige med å spå hva som vil skje videre, men det er langt mellom pessimistene. Dessuten er utlendingene i ferd med å oppdage hva norske gründere sitter på av kunnskap og skapervilje. Flinke gründere har ikke vanskelig for å hente penger nå.

Schibsted Ventures kjenner på konkurransen. Teamet forteller at de jobber med å bli gode på det som skiller dem ut fra fra verdens Softbanker og Northzoner, det må presenteres et «tydelig verdiforslag».

– For oss er det viktig å være en god og langsiktig eier. Her skiller vi oss ut fra en del andre venture-investorer. Vi mener vi vet en god del om hva selskaper i vår interessesfære har behov for og at vi kan bistå med å akselerere veksten deres, sier Horn Hanssen.

Bidrar med dette

Hanne Hollstedt er en av teamet som jobber tettest på gründerne i Schibsted Ventures porteføljeselskaper. Hun er leder for markedsføring.

– Vi investerer ofte på et tidspunkt når konseptet er bevist, og markedsføringen kan akselerere. Da har vi også noe å tilby som mediehus med kompetanse på nettopp markedsføring, sier hun og legger til at de færreste selskaper blir startet av markedsførere, og at merkevarebygging derfor ofte er ekstremt undervurdert.

Selskapene som kommer inn i varmen, tilbys andre goder også.

– Vi åpner nettverket vårt, hjelper til med vanskelige konktrakter, IT-sikkerhet og ting som GDPR, hvis det er behov for det, sier Ouchterlony.

Schibsteds stabilitet i Norden er en annen viktig del av innsalget.

– Det er innarbeidet i kulturen vår i Schibsted at dersom vi som selskap skal lykkes over tid, så må vi ha tillit. Og da trenger man noen gode caser å vise til, sier Horn Hanssen.

Stjernecaset er Finn.no som var den første organiske startupen som virkelig ledet til stor verdiskaping. Senere har man lykkes med tjenester som Prisjakt som gir kjøpere oversikt over hva ting koster i forskjellige nettbutikker, og Lendo som gir prisoversikt for over forbrukslån. Dette er blitt heleide selskaper i konsernet som man har kunnet internasjonalisere.

Derfor investerer de

Corporate venture blir med jevne mellomrom kritisert for å kjøpe opp konkurrenter eller utfordrende teknologier for å bremse utviklingen og verne om egne produkter.

Dan Ouchterlony er godt kjent med kritikken, men føler seg ikke truffet.

– Kritikken rammer kanskje techgigantene som Google og Facebook, men ikke Schibsted. Hvis vi hadde fått rykte på oss for å strupe konkurrenter , hadde vi ikke vært så lenge i bransjen som vi har vært. Selv med en 20 prosents eierandel, har vi ikke kontroll til å gjøre slike ting uansett. For oss er det viktigst å bygge selskaper som passer inn i økosystemet. Samtidig vil vi utfordre oss selv. Et stort selskap uten innovasjonsevne er alltid på vei mot døden.

Ikke alle gründer-historiene er like flatterende for Schibsted heller.

I 2017 ble det konflikt da gründer Geir Engdahl i Dagens Næringsliv bidro til å skape et bilde av at Schibsted utnyttet selskapet hans Snapsale for teknologien via en detaljert aksjonæravtale som i praksis ga Schibsted mer kontroll enn forutsett.

Schibsted kontret med at det var gründerens advokat som hadde utformet kontrakten og teknologien uansett ikke var god nok.

Inntrykket mange satt igjen med var likevel av en gigant som hadde vært for hard i klypa.

Dan Ouchterlony har en kommentar.

– Vi lærte mye fra den saken, og vi ser med glede at det har gått veldig bra for günderne i andre prosjekter.

Les også: