Entreprenører

Her er 21 kvinneledede oppstarts­selskaper å se opp for i 2024

Shifter gir deg de råeste kvinneledede oppstartsselskapene, hva de har fått til år, og hva som blir neste milepæl.

Publisert Sist oppdatert

Det er et tilbakevendende faktum at menn dominerer blant gründerne. 

Tidligere i år viste i en rapport fra investeringsselskapet Unconventional Ventures nok en gang en skjevhet i hvilke selskaper investorene velger å satse på. Dataene slo fast at at kun 0,9 prosent av den totale investeringskapitalen i Norden gikk til kvinnelige entreprenører. 

En rapport fra DNB viser også at veksten i antall kvinnelige entreprenører i Norge står stille, og peker på flere barrierer kvinner møter på som forårsaker dette. 

Tallene tyder på en vedvarende kjønnskjevhet i bransjen, og understreker behovet for å styrke støtten til kvinneledede selskaper. Likevel er det mange der ute. Shifter har tatt jobben med å finne 21 kvinnelige gründere som leder an akkurat nå.

Les oversikten under!

Kimberly Larsen (Indyriot)

Sommeren 2020 gikk seriegründer Kimberly Larsen, for folk flest kjent som skulespiller fra TV-serien «Hotel Cæsar», sammen med milliardgründer Lasse Andersen sammen om å starte Indyriot

Indyriot blir beskrevet som en «white-label community»-plattform, som går ut å skape engasjerende og trygge online-opplevelser. 

Oslo-selskapet har hentet seks millioner dollar (rundt 60 millioner norske kroner) i investorkapital siden oppstart. På eiersiden er blant annet Spintop Investment Partners, Lyse Vekst og Exp Group. 

– Hva er det viktigste dere har fått til i året som gikk?

– I år har vi erstattet Slack med vår egen Indyriot-software. Det er en game-changer, som forener eksternt «community» og intern kommunikasjon helt sømløst under ett tak – samtidig som data-eierskap og personvern prioriteres, svarer Larsen. 

– Hva blir neste milepæl?

– Fokuset nå er å hjelpe andre selskaper og «brands» (merkevarer) som verdsetter sine kunders privatliv, uten å måtte ofre hverken kvalitet eller rimelighet. Neste fase handler om å vise at respekt for personvern både kan være kostnadseffektivt og overlegent i ytelse, noe som gjør Indyriot til et smart valg for fremtidsrettede merkevarer.

Kimberly Larsen, Time To Riot og Indyriot

Hege Fiskå og Ingvild Erøy Prestårshus (Kakadu)

Shifter har tidligere skrevet om gründerduoen bak Kakadu, Hege Fiskå og Ingvild Prestårhus, som jobber for å bekjempe digitalt utenforskap. 

Startupen fra Ryfylket har nemlig fått med prestisjetunge investorer fra Silicon Valley med siden oppstart, deriblant som det første norske selskapet i porteføljen til Right Side Capital Management. 

Kakadu er en inkluderings-plattform som hjelper bedrifter med å lage slik-gjør-du-det-oppskrifter til de minst digitale kundene. 

Selskaper som benytter seg av deres løsning er blant annet Norsk Tipping, BankID og Schibsted. 

Tidligere i år ledet energiselskapet Lyse Vekst og investeringsfondet Validé Invest II an runden på seks millioner. 

I tillegg kom en rekke mindre tidligfaseinvestorer, som blant annet Sagene Tech Ventures, Startup Invest og Thomas Falck. 

– Hva er det viktigste som har skjedd med selskapet i år?

– Definitivt å lande vår første kapitalrunde i starten av året. Det gav oss farten vi trengte til å kunne øke trykket på teknisk utvikling, salg og ikke minst å kunne utvide teamet med viktige nøkkelressurser, svarer Fiskå. 

– Runden utløste i tillegg en innovasjonskontrakt (Innovasjon Norge) med BankID som pilot, som er et av flere viktige samarbeid vi er utrolig stolte av. Nå passerte vi også 100.000 besøkende på nettsiden vår, som er en ekstremt viktig milepæl da det viser at treffer et behov hos mindre digitale, og at flere og flere får hjelpen de trenger i en digital hverdag.

– Hva blir den neste milepælen?

– Vi bygger for vekst, og jobber med store kunde-prosjekter for å bevise verdien tjenesten leverer også for næringslivet. I tillegg planlegger vi for en større kapitalrunde nå, for ytterligere vekst og skalering i Norge og ut mot Norden.

Ingvild Prestårhus og Hege Fiskå i Kakadu.

Anjali Bhatnagar (Tørn)

Anjali Bhatnagar er gründer i Tørn, som den siste tiden har landet en rekke samarbeid med noen av de største aktørene i byggevarebransjen, blant andre Maxbo og Mestergruppen. 

Tørn er en markedsplass som selger overskuddsvarer fra byggebransjen. Markedsplassen jobber med å koble sammen bedrifter som har varer de ikke får solgt med kunder som jakter tilbud – en slags Finn.no for byggebransjen. 

I fjor sikret Oslo-selskapet seg 40 millioner kroner i investorkapital, deriblant fra Orkla Ventures. I årsregnskapet går det frem at Tørn planlegger å hente ytterligere kapital i år.

– Hva er det viktigste dere har fått til i året som gikk?

– 100 prosent inntektsvekst i et krevende år. En del store avtaler med noen av de største byggevarekjedene og grossister ble også landet både i Norge og Sverige, svarer Bhatnagar. 

– En milepæl for neste år er også en pilotlansering i Tyskland. 

Styreleder Tore Engebretsens familieeide investeringsselskap, Passesta, og gründer Bhatnagars holdingselskap, Ab-kis, er de største eierne med en eierandel på 35 prosent hver. Schibsted eier også litt over 20 prosent av aksjene.

Andre investorer er Trond Bentestuen, Schibsted Ventures og Alveng Holding. 

Trond Bentestuen (t.v.) i Maxbo og Anjali Bathnagar i Tørn inngår samarbeid.

(Til opplysning: Shifters majoritetseier Schibsted er en av de største investorene i Tørn)

Merete Nygaard (Lexolve) 

Merete Nygaard, som har blitt omtalt i Shifter en rekke ganger, står bak jus-tjenesten Lexolve som ble etablert i 2017, med hovedkontor i Oslo. 

Lexolve er en slags «digital advokat»-tjeneste som bruker kunstig intelligens til å bistå bedrifter med advokathjelp. 

Nygaard har selv bakgrunn som forretningsadvokat, men valgte å hoppe av karrieren i 2017 for å starte Lexolve, som er navnet på selskapet bak Lexolve. 

– Hva er det viktigste dere har fått til i året som gikk?

– I år tok vi sju-milsteg på Lexolve-produktet vårt, som gav en solid vekst i antall kunder. Lexolve er nå en komplett juridisk «co-pilot» for bedrifter– der ansvarlige for HR, styrearbeid, salgskontrakter kan bruke Lexolve til å inngå avtaler opptil 10 ganger raskere enn alternativet, svarer Nygaard. 

Nygaard forteller videre at AI- og ChatGPT-bølgen det siste året også har vært viktig for utviklingen til Lexolve. 

– Hva blir neste milepæl?

– Neste milepæl er å få flest mulige til å høre om og bruke Lexolve – så ingen skal trenge å betale tusenvis av kroner på dyre advokater for noe de kan gjøre selv med Lexolve som «co-pilot». 

Blant annet har Technorocks med engleinvestor Silvija Seres investert i selskapet tidligere. 

Advokat Merete Nygaard ville ikke anbefalt gründere aksjonæravtalen Schibsted inngikk med Snapesale. Foto: Privat.

Anette Diwa Dimmen (As We Are Now/AWAN)

Anette Miwa Dimmen står bak As We Are Now (Awan) som er et DTC-klesmerke (direkte til kunden) som produserer klær basert på sirkulære prinsipper. 

Tidligere i år lanserte klesmerket en AI-motekampanje i samarbeid med fotograf og designer Edmond Yang. 

Selskapet ble opprettet i 2018 og holder til i Oslo. 

– Hva er det viktigste som har skjedd med selskapet i år?

– 2023 har vært et tøft år for de fleste i vår bransje, men takket være lojale kunder og engleinvestorer som tror på vårt konsept har AWAN klart å ta en tydelig posisjon som en utfordrer i klesbransjen i Norge, svarer Dimmen. 

I høst fikk selskapet inn britiske Pan Philippou, tidligere CEO av Diesel Europe og Nord-Amerika, som medeier og styremedlem, forteller Dimmen. 

– Jeg har kjent Pan en stund fra mitt miljø i London, og er utrolig takknemlig for å få hans fantastiske kompetanse, erfaringer og internasjonale nettverk med oss videre på reisen. 

– Hva blir den neste milepælen?

– AWAN lanserer veldig snart en folkefinansieringskampanje som utgangspunkt for en ambisiøs vekstreise. Med over 50% gjensalg hittil i år vet vi at våre kunder fort blir våre ambassadører. Derfor gir det mye mening for oss å nå ut til flere på denne måten.

Anette Miwa Dimmen

Marit Rødevand (Strise)

Marit Rødevand har sammen med Sigve Søråsen og Patrick Skjennum startet fintech-selskapet Strise. 

Strise utvikler programvare som automatiserer antihvitvaskingsarbeid, og effektiviserer bankenes arbeid med å kjenne sine kunder. 

En lang rekke banker står på kundelisten, deriblant Nordea og Handelsbanken. Selskapet har også begynt å få kunder utenfor banksektoren. 

Tidligere i høst hentet Strise 118 millioner kroner i en emisjonsrunde. Skype-gründer Niklas Zennströms Atomico Group kom også inn som storeier. 

– Hva er det viktigste dere har fått til i året som gikk?

– Dette året har virkelig vært noe for historiebøkene for oss i Strise. Vi har ikke bare vokst i et utrolig tempo, men vi har også klart å hente $10.8 millioner i Serie A-finansiering fra Atomico, som er en ekte storhet i VC-verdenen i Europa. Dette er ikke bare penger i banken – det er et kjempestort klapp på skulderen og en kraftig boost for alt vi har planlagt framover, sier Rødevand.

– Vår «go-to-market» strategi i Norden har vært veldig vellykket. De siste årene har vi har også satset betydelig på å bygge merkevare og et «community» rundt Strise. Dette har båret frukter, og vi opplever nå en betydelig større grad av nye kunder som tar kontakt med oss direkte, legger hun til.

– Hva blir neste milepæl? 

– Neste milepæl for Strise er å lykkes med vår internasjonale ekspansjon, særlig i viktige europeiske markeder som Storbritannia hvor vi nå lanserer Stise og ansetter folk. Vi ser også et kjempepotensial i å videreutvikle eksisterende kunder i det nordiske markedet med de nye produktene vi har bygget, og bli en enda større del av bankenes infrastruktur.

Andre sentrale investorer er Sondo Capital, Maki.vc og Curiosity VC. 

Selskapet har hovedkontor i Oslo. 

Daglig leder Strise, Marit Rødevand.

Janne Marit Aas-Jakobsen (Consigli)

Jakobsen står bak proptech-startupen Consigli som ble etablert i 2020. 

Consigli utvikler programvare som kutter energi- og materialeforbruket til store eiendomsaktører – deriblant Entra, Møller Eiendom, Buchardt og Stor-Oslo Eiendom. 

Selskapet hentet til sammen 30 millioner kroner i fjor

 Aas-Jakobsen har lang erfaring fra bygge- og eiendomsbransjen, og satt blant annet i ledelsen i skandinaviske NIRAS.

– Hva er det viktigste dere har fått til i året som gikk?

– Vi startet året med å forsøke å komme inn i markedet i Storbritannia. Dette har gått over all forventning og vi har i løpet av året både kommet oss inn og startet skaleringen i markedet i England. Vi er nå på plass med et britisk selskap, lokale ansatte og har begynt skaleringen mot USA, Japan, Midtøsten og Frankrike ut fra det britiske kontoret, svarer Aas-Jakobsen. 

Hun trekker også frem at Consigli har blitt plukket ut av den store Slush-konferansen til en liste over de ti neste selskapene de tror blir enhjørninger. 

– Hva blir den neste milepælen? 

– De to målene vi jobber mot nå, er størst mulig markedsandeler globalt og neste generasjon av teknologien på plass. Alt vi gjør, skal bidra til disse to målene.

Selskapet holder til i Oslo. 

Trond Riiber Knudsen og Bjarne Melbye har tidligere investert i selskapet. I tillegg har Consigli fått åtte millioner i et innovasjonstilskudd fra Innovasjon Norge.

Janne Aas-Jakobsen og Ingebjørg Foss Daae.

Vilde Regine Tellnes (Healthy Eats)

Vilde Regine Tellnes og Arve Førland står bak Bergens-oppstarten Healthy Eats som ble startet i 2020. 

Selskapet tilbyr sunn hurtigmat, og landet nylig en kontrakt med Helse Bergen etter å ha vunnet en anbudskonkurranse. Kontrakten innebærer at selskapet skal selge mat til pasienter, pårørende og ansatte ved Haukeland universitetssjukehus. 

Tre måneder før årsslutt lå selskapet an til å doble eller tredoble omsetningen fra 2022 til 2023, ifølge selskapet. Fjorårets resultat viste en omsetning på 3,37 millioner kroner. 

– Hva er det største selskapet har fått til i år? 

– Healthy Eats har gått gjennom en ekspansiv vekst i 2023 og hatt mange store milepæler. Fra å vinne anbud på et av Norges største sykehus, Haukeland sykehus med 12.000 ansatte, til å bli utvalgt til et globalt gründerprogram som én av fem i verden, med onboarding hjemme hos Richard Branson på Necker Island. 

– Dette året har vist oss hvor store ting som kan skje hvis du tør å ta store sjanser og hvilke ringvirkninger det kan gi. Rakettstarten på året og den økte etterspørselen for Healthy Eats i hele Norge gjorde også at vi utvidet til flere byer.

– Hva blir den neste milepælen? 

– Den neste milepælen for Healthy Eats blir å fortsette vår ekspansjon og nå ut til enda flere mennesker over hele landet. Vi har planer om å videreutvikle tilbudet vårt og teknologi for å gjøre sunn mat mer tilgjengelig og tiltalende for en enda bredere kundegruppe. 

– Samtidig ser vi på mulighetene for internasjonal vekst, å bygge på erfaringene fra det globale gründerprogrammet vi deltok i. 

I 2022 landet selskapet en kapitalinnhenting på åtte millioner kroner. Blant investorene var Trond Riiber Knudsen og Acme Capital. Transaksjonen priset selskapet til 35 millioner kroner før pengene var på konto. 

Vilde Regine Tellnes

Lilja Maria Hansen Guthu (Knips) 

Lilja Maria Hansen Guthu startet Knips sammen med broren David Isak Hansen. 

Knips tilbyr et vertkøy som lar eiendomsutviklere kommunisere direkte til potensielle kjøpere på tvers av forskjellige kanaler. 

Trond Riiber Knudsen og investorgruppen Blommenholm kom inn som investorer tilbake i 2020. 

I en emisjonsrunde i fjor, der selskapet hentet 16,5 millioner kroner, kom også Schibsted inn med 10 millioner kroner. Blommenholm gikk også inn med ytterligere fem millioner kroner. I tillegg har Kriise og Flaskehals investert i Knips. 

– Hva er det viktigste dere har fått til i året som gikk?

–  Vi har doblet antall nybyggprosjekter på plattformen vår, i et nybyggmarked som er veldig utfordrende om dagen, svarer Guthu og fortsetter:

– Vi har et sterkt fokus på produktutvikling. Hele teamet vårt jobber veldig hardt, hovedsakelig fra vårt kontor i Oslo, for å levere det beste produktet vi kan til kundene våre så de selv kan gjøre det best mulig. De opplever svært gode resultater fra en mer effektiv innsats.

– Hva blir den neste milepælen? 

– Vår umiddelbare milepæl er å bli lønnsomme med dagens segment. Neste større milepæl er å oppnå 30 millioner kroner i abonnements-inntekter. Vi håper å oppnå dette i løpet av de neste to-tre årene, men vi har ikke hastverk. 

CEO i Knips, Lilja Guthu

(Til opplysning: Schibsted er majoritetseier av Shifter). 

Kristin Lemme og Torgunn Hegland (Flor) 

Flor jobber med å produsere arbeidsklær for kvinner, og ble startet av gründerduoen fra Voss, Kristine Lemme og Torgunn Hegland, i 2017.  

Tidligere i år hentet selskapet seks millioner kroner i en Folkeinvest-kampanje. 

Flor har tatt utgangspunkt i at arbeidsklær i mannsdominerte yrker er tilpasset menn, og at det fører til mistrivsel og ubehag i hverdagen.

– Hva er det viktigste dere har fått til i året som gikk?

– 2023 var året da vi fikk inn 550 nye aksjonærer gjennom Folkeinvest. Det ga oss kapital til videre satsing, samt flere gode støttespillere. Gjennom fem år har vi opparbeidet oss mange lojale kunder, og vi hadde en teori om at de kunne ønske å være eiere. Det stemte.

– Hva blir neste milepæl? 

– I tråd med vår strategi for videre satsing og vekst, skal vi styrke laget og søker etter ny daglig leder. Vi har stillingsutlysning ute nå. 

Kristin Lemme på stand hos Nordea, i anledning julemarkedet deres.

Caroline Branzén (Okkult)

Caroline Branzén er gründer i Askeladden-konseptet og brille-utfordreren Okkult som ble stiftet i 2020. 

Konseptet til Okkult går ut på å tilby folk rimeligere designbriller ved å levere direkte fra fabrikk, og på den måten hoppe over fordyrende optikerledd. 

Tidligere i år hentet selskapet 8,5 millioner i en overtegnet emisjon hvor XXL og Europris-sjef Pål Wibe kom inn sammen med tidligere partner i Credo Partners Wilhelm Mohn, samt Petter Hagfors med bakgrunn fra oppkjøp i Synsam. 

Selskapet er 50 prosent Askeladden-eid, mens de nye eierne sitter på 25 prosent av aksjene. Frederik Wilhelm Mohn er også en investor i selskapet. 

Caroline Branzén i Okkult

– Det viktigste vi har fått til i året som har gått er at Okkult endelig har gått fra å være en butikk til å bli en kjede.  I tillegg gjennomførte vi en vellykket kapitalinnhenting på vårparten, som gir oss rom til videre ekspansjon og utvikling av både brille-kolleksjonene og tjenestetilbudet vårt, svarer Branzén.

– Hva blir den neste milepælen?

– Vi åpner vår tredje lokasjon på Storo Storsenter i første kvartal neste år. Med denne åpningen tredobler vi kapasiteten vår på antall undersøkelser vi kan gjennomføre, og vi er superspent på hvordan mottakelsen kommer til å være der. Videre ser vi på flere nyåpninger i 2024 for å fortsette å øke det geografiske nedslagsfeltet vårt, svarer hun og legger til:

– Vi håper at enda flere i fremtiden både skal kunne se bra og se bra ut uten at det koster skjorta.

Planen er å bruke millionene på å åpne ti nye butikker innen slutten av 2025. 

Karoline Sjødal Olsen (Blue Lice)

Karoline Sjødal Olsen står bak lakselus-startupen Blue Lice. 

Selskapet ble stiftet under akseleratorprogrammet X2 Labs i Stavanger i 2017. 

Shifter har omtalt selskapet, som har som mål å ta knekken på lakselusen, i flere omganger. 

Samme året som oppstart gikk Petter Stordalens Strawberry inn på eiersiden i Stavanger-selskapet.

I en ny investeringsrunde tidligere i år ledet Strawberry også an, der eksisterende investor Ekko Invest ble med. SeaGrow og Westcon kom inn som nye eiere. 

Til sammen sikret startupen 13 millioner kroner i investeringsrunden. 

– Hva er det viktigste dere har fått til i året som gikk?

– Det viktigste vi fikk til i året som gikk var at vi klarte å holde et oppdrettsanlegg hos Grieg Seafood i Rogaland uten avlusning. Dette klarte vi ved å bruke Blue Lice som forebyggende tiltak som fanget masse lakselus i kombinasjon med rensefisk, svarer Olsen. 

Hun fortsetter med å fortelle at 2023 ble året der Blue Lice fikk sitt markeds-gjennombrudd. 

– Hva blir neste milepæl?

– Vår neste milepæl blir å vise at når vi kommer opp i større skala og flere oppdrettere tar i bruk Blue Lice systemet i samme fjord, vil det ha en balanserende effekt på lakselusnivået i hele fjorden. 

Olsen forteller at de nå jobber med å få på plass nye kontrakter, samt videreutvikle teknologien. 

Gründer og daglig leder karoline Sjødal Olsen i Blue Lice.

Ulrikke Lien (Sensorita)

Ulrikke Lien startet Sensorita sammen med Emil Skar i 2020. 

Samme året fikk de én million for selskapets sensorteknologi via Forskningsrådets «STUD-ENT»-ordning. 

Selskapet utvikler en sensor for store avfallscontainere på byggeplasser for å drive renovasjonssektoren på en mer energi- og kostnadseffektiv måte. Sensorteknologien skal blant annet bidra til mindre transport og kutt i utslipp ved at den blant annet kan måle fyllingsgraden i containerne. 

Lien har tidligere også fått det attraktive EU-stipendet «WomenTechEU» på 75.000 euro. 

I 2022 hentet selskapet fem millioner fra blant andre Startuplab, Trond Riiber Knudsen, tidligere Huddly-topp Jonas Rinde og Ove Gusevik i Hitecvision. Samme året fikk selskapet også fire millioner kroner fra Innovasjon Norges miljøteknologiordning. 

Tidligere i år signerte Lien to svært meritterte tech-profiler til selskapet, Henrik Holen (en av gründerne bal smarthus-selskapet Viva Labs) og Joel Wilsson (bakgrunn fra Cognite). 

– Hva er det viktigste dere har fått til i året som gikk?

– 2023 har vært et bra år for oss i Sensorita. Mye har skjedd på produktutikling – vi har testet og utviklet både hardware og software i samarbeid med kunder siden janua. Det  har resultert i at vi er klare for masseproduksjon og skalering, svarer Lien og fortsetter:

– Året slutter med at vi er i full drift på Oslo kommunes prestisjeprosjekt Tøyenbadet, og at vi går i gang med vår første storskala utrulling i løpet av årsskiftet, svarer Lien. 

– Hva blir neste milepæl?

– 2024 ligger an til å bli et veldig lovende og spennende år for oss! Både med tanke på produktutvikling og kommersielle aktiviteter – «stay tuned». 

Sensorita holder til på Startuplab i Oslo. 

Ulrikke Lien i Sensorita under Innovasjonstalen til Innovasjon Norge..

Ida Pedersen og Synne Sauar (Li-Tech)

Gründerduoen Ida Pedersen og Synne Sauar står bak batterisensor-startupen Li-Tech som de startet i 2021. 

Selskapet utvikler altså sensorteknologi som skal oppdage liltium-batterier i store avfallsmengder for å forebygge brann.

Ved starten av året gikk renovasjonsselskapet Renas inn på eiersiden med en investering på to millioner kroner. Selskapet ble samtidig verdsatt til 24 millioner kroner. 

Startuplab og Nordavind Invest as er også medinvestorer. 

I 2022 var gründerne nominert i Dagens Næringslivs ledestjerner 30 under 30. 

I tillegg har gründerne fått offentlig støtte på 3,2 millioner til produktutvikling. 

Gründerduoen møttes under masterstudiet i innovasjon ved NMBU. Begge har bachelorgrad i økonomi og master i entreprenørskap.

I fjor ble selskapet plukket ut blant hundrevis av søkere til å delta i DNB og Startuplabs akseleratorprogram. 

– Det viktigste vi oppnådde det siste året, må være knyttet til produktutviklingen. Etter en vellykket omlegging av teknologien har vi gjort betydelige fremskritt. En stor anerkjennelse må rettes mot vår CTO, Joschka Winkel, og Head of Data Science, Byron Sanchez, for deres uvurderlige arbeid, sier Pedersen om året som gikk og legger til: 

– Den neste milepælen blir implementeringen av systemet ute i felt og gjennomføringen av vår første pilot.

Li-tech holder til i Oslo. 

Daglig leder: Synne sauar under pitch ved Startuplab.

Linda Krog Ødegaard (WeMe Facilitators)

Linda Krog Ødegaard er en av gründerne bak WeMe Facilitators som ble etablert i 2020 og holder til i Oslo. 

Selskapet utvikler digitale systemer for oppfølging av medarbeidere for å skape dialog mellom ledelse og ansatte. 

– Hva er det viktigste som har skjedd med WeMe det siste året?

– Vi lanserte i januar 2023, og rakk å «onboarde» to piloter hos Atea og Høyskolen Kristiania før deltakelse i Equinor Techstars Energy Accelerator fra mars til juni. Flere hundre søkte fra over 50 land, ni startups ble valgt og WeMe som første selskap som ikke jobber innen energisektoren som har fått delta, svarer Ødegaard og legger til:

– Fordi mental helse er minst like viktig i omstillingen i energisektoren, som grønn energi og karbonfangst er. I tillegg til kapital og utvikling har denne anerkjennelsen vært en viktig døråpner for oss.

Hun forteller videre at de nå har etablert et samarbeid med Equinor. 

– Vi kom tidlig i gang med å teste produktet, og var heldige som fikk med oss tålmodige kunder og brukere. Nå har vi fokus på hele leveransen til kunden fremfor bare å fokusere på teknologien.

Hva blir den neste milepælen?

– Nå skal vi lære oss å selge effektivt og lukke avtaler så raskt som mulig. Foruten at vi skal hente noe mer kapital er det dette vi fokuserer på de neste månedene. 

Investorer er Techstars og Fryd Invest. 

Linda Krog Ødegaard

Heidi Andreassen og Ingrid Dahl Skarstein (Testnor) 

I likhet med Li-Tech ble også Testnor plukket ut blant hundrevis til å delta i DNB og Startuplabs akseleratorprogram i fjor høst. 

Heidi Andreassen og Ingrid Dahl Skarstein er altså en annen gründerduo å følge med på. Sammen startet de Testnor i 2021 som holder til i Tromsø. 

Selskapet tilbyr testtjenester av automatisert og elektrisk transport. De har også bygget en plattform som samler, analyserer og deler data fra moderne biler og veiinfrastruktur. 

Nylig ble det kjent at gründerduoen har startet et samarbeid med bilgiganten Mercedes Benz og hentet fem millioner fra profilerte investorer. 

– I 2023 har vi lykkes med å få flere kunder og større prosjekter. Det viktigste vi har fått til er å lande vår første investeringsrunde hvor vi hentet fem millioner norske kroner i kapital fra sterke og solide investorer  – og to millioner i «soft funding», sier Andreassen. 

– Hva blir neste milepæl?

– Neste milepæl er å ansette folkene med evnene og kompetansen vi trenger på teamet til å utvikle plattformen og selskapet vårt videre, svarer Andreassen

Sentrale investorer er blant annet Investinor, GROWIT, KUPA og Sølen.

De har også flere navn på kundelisten, deriblant Statens Vegvesen, Nye Veier, Nkom og Norsk romsenter. 

Fra før har begge to bakgrunn fra Innovasjon Norge. 

Fjorårsregnskapet til Testnor viser en omsetning på 1,7 millioner kroner, omkring en halv million bedre enn året før, som var selskapets første skikkelige driftsår. 

Heidi Andreassen og Ingrid Dahl Skarstein er gründerne bak Testnor.

Amalie Eilertsen (Norsjór)

Tidligere i år ble Amalie Eilertsen sammen med medgründere Kennet Karlsen og Jarle Haugereod i Kristiansand-selskapet Norsjór, plukket ut blant hundrevis til å delta i Startuplabs akseleratorprogram. 

Norsjór utvikler et undervanns-lasersystem for å ta bort mikroorganismer, alger, planter og annet fra skrog innen skipsfart og maritim industri. 

Metoden skal spare skroget for skader, og forhindre at uønskede organismer sprer seg i habitater de ikke hører hjemme. 

Tidligere i år lanserte de deres første produkt ved navn «Leia Seawalker», som Eilertsen selv mener foreløpig har fått betydelig oppmerksomhet. 

– Vår suksess er et resultat av tett dialog med markedet, nøkkelpartnere og ikke minst et dedikert team som har vært villig til å gjennomgå omfattende testing, læring fra feil, og gjentatte forsøk, sier hun. 

Eilertsen kan videre fortelle at de nå er i siste fase med intern testing før de kjører i gang med flere pilotprosjekter. 

Selskapet planlegger i tillegg å hente en investering på rund 26 millioner norske kroner. 

Norsjór har også deltatt i Equinors Techstars-program. 

Amalie Eilertsen, en av tre gründere i Norsjór

Ingrid Sofie Øvrum Sem (Shapemaker)

Ingrid Sofie Øvrum er en av flere gründere som står bak Trond Riiber Knudsen-favoritten Shapemaker. 

Shapemaker holder til på Lysaker, og utvikler digitale verktøy for utregning av bæreevnene til telemaster. På sikt er planen å gjøre verktøyet anvendelig på flere tekniske områder. 

Selskaper som eier telekominfrastruktur som telemaster, såkalte tårnselskaper, er de primære kundene. 

Tidligere i år hentet selskapet 27 millioner kroner fra blant annet Telenor Amp. 

– Hva er det viktigste dere har fått til i året som gikk?

– Vi hentet 27 millioner norske kroner, signerte de første store kundene og bygget et på langt vei skalerbart produkt. Men det viktigste vi gjorde i 2023 var å rekruttere og bygge et «bad ass» team som kommer til å revolusjonere byggteknikk for alltid, sier Sem. 

Selskapet ble startet i 2021 og ble i investeringsrunden priset til 117 millioner kroner – opp fra 70 millioner høsten før. 

Firda, RunwayFBU og Antler har også investert i selskapet. 

Planen fremover er å konvertere store europeiske aktører til betalende kunder og utvide produktet, svarer Sem på spørsmål om hva som blir neste milepæl for Shapemaker. 

Lisa Haula Ribesen og Rebecca Ribesen Sjølie (ReLi)

Gründerduoen Lisa Ribesen og Rebecca Sjølie står bak Vibrent-utfordreren (tidligere Fjong) ReLi. 

Også Reli tilbyr digital utleie av klær i likhet med Vibrent.

Gründerne fra Stavanger startet ReLi som et svar på det konstante jaget etter nye klær; en motpol til fast fashion, skapt for moteinteresserte kvinner. 

ReLi eier mesteparten av klærne selv, men samarbeider også med ti designere som leier ut sine plagg via plattformen.

– Hva er det viktigste dere har fått til i året som gikk?

– 2023 har virkelig vært et knallår for ReLi. Vi har hatt en fantastisk kundevekst som har resultert i en tre-dobling av omsetningen. I tillegg til å styrke våre to lokaler i Oslo og Stavanger, har vi blitt tre fulltidsansatte, svarer Sjølie og legger til: 

– Men aller mest stolt er vi nok av hvordan vi dette året har bidratt til å endre forbrukervaner, bidratt til mindre overforbruk og mindre press på jordens ressurser. 

– Hva blir neste milepæl?

– For å møte den forventede veksten trenger vi å investere i både data-logistikk i backoffice og inventaret for å gi kunden den optimale «ReLi-opplevelsen». I framtiden vil vi alltid vurdere nye segmenter og geografiske områder. For eksempel tidligere i år introduserte vi bunader, som var en stor suksess. Men alt i alt, vil vi fortsette å revolusjonere klesindustrien med mer sirkulærøkonomi i hverdagen. 

Selskapet har Showroom både i Stavanger og Oslo.

Kog Invest har investert i selskapet. 

Annbjørg Falck og Yrr Mørch (NaDeNo) 

NaDeNo Nanoscience er en fersking, men har allerede rukket å få med Sondo som investor. Det er Annbjørg Falck og Yrr Mørch som står bak selskapet. 

Tidligere har selskapet blitt kåret til årets nykommer av DNB. Selskapet ble startet i 2022 av gründerduoen Annbjørg Falck og Yrr Mørch. 

Enkelt forklart utvikler selskapet teknologi som kan brukes i kreftbehandling. 

NaDeNo har flere samarbeid på gang, blant annet med Sintef og Rediumhospitalet. I tillegg har duoen landet en avtale med National Cancer Insitute i USA. 

– Hva er det viktigste som har skjedd i året som har gått? 

I 2023 har NaDeNo gått fra å være et forskningsprosjekt til å bli et etablert biotekselskap. Vi har jobbet med å oppskalere produksjonen av teknologien vår og vi har etablert et solid nettverk av prekliniske og kliniske eksperter, svarer Falck og fortsetter: 

– Samlet sett har disse aktivitetene gjort at vi har fått på plass en utviklingsplan fram mot vår første kliniske studie. I tillegg er vi svært tilfreds med å ha hentet inn nye 25 millioner kroner til videre utvikling av selskapet. 

– Hva blir den neste milepælen for selskapet? 

– Den neste store milepælen for NaDeNo er å ferdigstille preklinisk utvikling som gjør oss klare for å inkludere pasienter i kliniske studier.

Silje Fladmoe (Testhub) 

Silje Fladmoe er daglig leder og gründer av Testhub. 

Medgründere er Jens Martinsen og  Evelyn Eyong. Selskapet ble startet i 2019.

Testhub har laget et rekrutteringsverktøy som skal hindre diskriminering i arbeidslivet. 

Systemet evaluerer kandidatene etter hvor godt det tror de vil prestere i jobben. Kandidatene blir anonymisert for at arbeidsgiverne ikke skal ledes av fordommer mot andre. 

Silje Fladmoe

– Hva er det viktigste som har skjedd med Testhub det siste året?

– Det viktigste som har skjedd dette året er at vi har økt teamet med in-house tech kompetanse som har bidratt til å effektivisere løsningen og gjøre selskapet mer klart til å skalere utenfor Skandinavia. 

– Samtidig har selskapet inngått pilotprosjekter med store arbeidsgivere i Norge og Sverige, og vi holder på å integrere Testhub i SAP SucessFactors, som er en av verdens største HRM leverandører. Integrasjonen vil gjøre Testhub sin løsning enkelt tilgjengelig for SAP kunder globalt. 

– Hva blir den neste milepælen?

– Neste milepæl er at Testhub nå skal hente ekstern kapital for å skalere opp teamet og få fart på veksten. 

Selskapet har tidligere deltatt i Katapult sitt akseleratorprogram. Katapult har også investert i selskapet. Testhub holder til i Oslo. 

Savner du noen? Tips oss!

Skriv gjerne hvem vi mangler og begrunn hvorfor til mia@shifter.no eller redaksjonen@shifter.no.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.