MOBILITET

Først fikk gründerne Mercedes Benz som partner - så hentet de millioner fra profilerte investorer

Heidi Andreassen og Ingrid Dahl Skarstein har bygget et selskap som vekker interessen til de største aktørene innen transport. Nå ruller millionene inn fra investorene.

Heidi Andreassen og Ingrid Dahl Skarstein er gründerne bak Testnor.
Publisert Sist oppdatert

Det som i utgangspunktet var en idé om å bygge et datadrevet testeldorado for den internasjonale bilbransjen i Norge, er i ferd med å utvikle seg til å bli en plattform som samler, analyserer og deler alskens data fra moderne biler og veiinfrastruktur.

Bak den Tromsø-baserte startupen Testnor står gründerduoen Heidi Andreassen og Ingrid Dahl Skarstein, som begge har bakgrunn fra Innovasjon Norge.

– Dataene vi tilbyr hentes fra sensorer som allerede er på veien, overalt hele tiden, uten at vi må ettermontere dyrt utstyr på kjøretøy eller langs veibanen. Dette er mer bærekraftig, både miljømessig og økonomisk, sier medgründer Dahl Skarstein.

Nå girer selskapet om, og henter fem millioner kroner i investorkapital. Samtidig har duoen landet en avtale med bilgiganten Mercedes-Benz' dataavdeling.

Friske millioner på bok

I tillegg til investorpengene, fikk selskapet tidligere i år et såkalt bedriftsutviklingstilskudd fra gründernes tidligere arbeidsgiver Innovasjon Norge, på to millioner kroner.

Da Shifter skrev om selskapet i fjor, i forbindelse med at selskapet var plukket ut til Startuplabs ettertraktede akseleratorprogram, beskrev gründerne moderne biler som «kjørende datamaskiner». All informasjon som genereres derfra har en enorm verdi, mener de, både når kommer til å gjøre veier sikrere og hva gjelder reduksjon av klimagassutslipp.

Ankerinvestor er det statlige startup-fondet Investinor. I tillegg er GC Rieber, det nordnorske innnovasjonshuset Kupa og engleinvestor Thomas Falck med. Partene vil ikke avsløre verdivurderingen som er lagt til grunn.

– Sensordata fra kjøretøy i bevegelse vil spille en avgjørende rolle i å øke veisikkerheten i fremtiden. Testnors plattform skaper betydelig verdi ved å samle inn og gjøre disse dataene tilgjengelige for en rekke ulike aktører. Teamet har kunnskapen og driven som trengs for å skape merverdi av dataene og kommersiell suksess, sier innovasjonssjef Fredrik Harloff i GC Rieber i en pressemelding.

Kunder i det offentlige

Investinors invsteringsdirektør Rannveig Fadum løfter frem selskapets kundeliste som imponerende. Den inkluderer Statens Vegvesen, Nye Veier, Nkom, og Norsk romsenter, blant andre.

– Offentlige anbudsprosesser kan være tungrodd. Hvorfor har dere satset på det segmentet?

– Det setter oss i en helt annen posisjon å bryne seg på offentlige anbud fra start. Det gir oss en helt annen legitimitet, også overfor børsnoterte selskaper. Vi skal sertifiseres, og det hjelper oss å profesjonaliseres fra dag én, sier Andreassen.

Testing med store aktører

Nå har Testnor også fått på plass en avtale med Mercedes-Benz Data, som innebærer at selskapet fôres med kjøredata fra den tyske giganten.

Nylig er det gjennomført et pilotprosjekt med norske vegmyndigheter for bruk av data fra slike oppkoblede kjøretøy på teststrekningen Oslo - Kristiansand. Denne informasjonen kan ifølge selskapet gi tidlig status om når tiltak som salting, brøyting eller annet vedlikehold må iverksettes.

– Dette vil gi oss tidlig informasjon fra kjøretøy som bruker våre ruter dersom tiltak som brøyting og/eller salting må iverksettes. I tillegg kan vi få tilbake informasjon om effektiviteten av disse tiltakene fra de samme kjøretøyene, sier Magnus Johansen, direktør drift og vedlikehold i Nye veier.

Selskapets hittil største prosjekt er cybersikkerhetsprosjektet «Jammertest», hvor bil- og forsvarsindustri deltar. Oppdragsgiverne i prosjektet er Statens vegvesen, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Forsvarets forskningsinstitutt, Justervesenet og Norsk romsenter.

Nytt ben å stå på

Fjorårsregnskapet til Testnor viser en omsetning på 1,7 millioner kroner, omkring en halv million bedre enn året før, som var selskapets første skikkelige driftsår. Resultatet har ligget rundt nullpunktet.

Fremover er planen derimot å investere tungt i vekst. Det inkluderer flere rekrutteringer og på sikt internasjonal ekspansjon.

– Vi vil fortsette å bygge opp våre tjenester innen testing for bil og forsvarsindustri. Når vi nå bygger opp dataplattformen får vi et helt nytt og viktig forretningsområde for selskapet, sier Andreassen.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.