bildeling

Girer opp utenlands etter 95 prosent vekst på norske veier. Derfor lykkes Hyre.

– Mange har et "Silicon Valley-tankesett" der du skal hoppe utfor klippen og bygge flyet på vei ned, sier medgründer Jon Harald Rønning - og forteller om en stikk motsatt metodikk i Hyre.

Medgründer i Hyre, Jon Harald Rønning, er markedssjef i det Møller Mobility Group-eide-selskapet som nå skal bli en internasjonal spiller.
Publisert Sist oppdatert

En knapp måned etter lansering av Hyre, var Shifter på reportasje(bil)tur med én av de åtte gründerne: «Markedet er relativt lite i dag, så skal du lykkes, må du også være en reell konkurrent til privatbilen», uttalte Nils Petter Nordbø fra førersetet i mai 2018.

Selv om privatbilen ennå dominerer, er det i dag tett mellom aktører som vil dele, men Hyre hevder å være størst i Norge. Medgründer Jon Harald Rønning rapporterer om en omsetning på 92 millioner kroner i fjor, opp fra 48 millioner kroner i 2020. Flåten vokste også fra 500 til over 1000 biler, som igjen ga Hyre et tap på over 18 millioner kroner, men ifølge Rønning; en avgjørende investering for å akselerere veksten på norske veier.

Tjenesten har i dag over 100.000 registrerte brukere og rundt 50.000 kunder.

– Tilgjengelighet trumfer hvor fin, flott og enkel appen er å bruke. Selv om det også er veldig viktig, særlig for nye brukere, men heller ikke da går du forbi fire andre biler først.

Les også: Hyre firedoblet omsetningen og gikk i pluss

Tøffe tak under panseret

Hyre lanserte tjenesten som en kombinasjon av utleie av privatbiler og egne biler, eller i samarbeid med profesjonelle utleiere, men endret denne modellen allerede året etter.

– Vi klarte ikke skalere flåten raskt nok med biler fra privatpersoner. Vi hadde heller ikke den sammen kontrollen på produktet når ikke bilene var våre, sier Rønning.

Denne prosessen gikk ifølge ham greit og var dessuten en forenkling for dem.

– På den ene siden snakket vi til kunder om at det var smart å leie ut bilen sin for å redusere bilkostnader, og så snudde vi oss til den andre målgruppen vår og sa; du trenger jo ikke eie egen bil, du bør heller leie bilen i stedet, sier medgründeren.

Å heller fokusere på egne biler de selv leaser i typisk 24 til 36 måneder, der også tredjeparter, på for eksempel vask og service, er koblet på, har gitt gode resultater. Men selv om pilene stadig peker høyere, forteller Rønning om tøffe tak, hver eneste dag.

Dobling av antall biler, for eksempel, gjør at tilbudet vokser raskere enn etterspørselen, og den utviklingen kan gjøre vondt å følge med på, hvis de ikke fokuserer på riktige tall.

– Når vi øker flåten såpass mye, opplever vi umiddelbart en mye lavere utnyttelsesgrad per bil, sier han, og forklarer at høysesongen til Hyre er i ferier - og særlig på sommeren.

– Da er det god stemning og full utnyttelse, men så kommer den mørke høsten. Da handler det om å omstille oss og heller fokusere på vekst i antall nye kunder.

Store deler av fjoråret jaktet de også på utviklere, uten hell.

– Vi visste jo at det var vanskelig å ansatte flinke utviklere, men det har tatt mye lenger tid enn vi trodd. Vi som jobber i Hyre mener jo dette er det mest spennende selskapet i hele verden, men det er ikke sikkert det er så godt synlig der ute, sier Rønning.

«Bygger flyet først»

Det løsnet på nyåret, og nå er all utviklingskraft i Hyre viet lansering i Sverige innen sommeren og senere i det danske markedet. De kunne sikkert ha passert landegrensene tidligere, men selskapet har ifølge Rønning vært opptatt av å bevise forretningsmodellen først.

– Vårt mantra har hele veien vært at vi ikke skal skalere et problem, sier han.

– Mange har et «Silicon Valley-tankesett» der du skal hoppe utfor klippen og bygge flyet på vei ned. Vi tror det er smartere å bygge flyet før du tar av. Det kan hende vi fyller på bensin underveis, men fundamentet må være på plass.

Rønning understreker at det også må være et positivt regnestykke for både dem og kundene, og at modellen er bærekraftig slik at Hyre faktisk blir værende i byene de etablerer seg i.

– En gjeng med bare systematikere?

– Vi er en utålmodig organisasjon, og prøver å gjøre det meste på et nivå som balanserer det at vi ikke skal overanalysere, men likevel jobbe med gode hypoteser.

– Hvordan får dere det til?

– Hver eneste beslutning skal ikke ha to streker under svaret, men det skal være gode indikasjoner på at det er stor sannsynlighet for at det er et riktig valg å ta. Vi gjør mye sonderinger i ulike markeder og skaffer oss hele tiden innsikt fra egne kunder, sier han.

Skal vokse organisasjonen

Hyre skal i første omgang etablere seg med 150 biler i hvert land og deretter sanke erfaringer fra kunder. De skal også rekruttere lokale organisasjoner i byene.

Hyre har i dag 35 ansatte i Norge, men planlegger å havne på mellom 40 og 50 i år.

– Vi blir ikke en betydelig aktør i for eksempel Stockholm med 150 biler, men det handler om å etablere produktet vårt på en god måte i markedet først. Det er litt den samme tankegangen vi har hatt i Norge. Vi må få på plass grunnmuren først.

– Ingen «copy paste», altså?

– Mye er «copy paste», men det er en del tekniske ting som må på plass. Nå jobber vi med en løsning som gjør det mulig å få betalt i svenske og danske kroner, sier Rønning.

– Hvor raskt må dere opp i et større volum?

– Vi bør nok opp i det samme volumet som i Norge innen et par år, men vi er innforstått med at vi ikke kommer til å se noen sorte tall med det første, sier han.

Rønning forteller videre om flere aktører i samme segment, særlig i Sverige.

– Så hva er Hyres ess i ermet?

– Vi har investert tungt i systemet som skal håndtere store bilflåter effektivt og kostnadseffektiv, slik at vi trenger færre hoder per bil vi putter på plattformen. Vi har også et effektivt rigg rundt det å knytte til oss tredjepartsaktører for vedlikehold.

– For eksempel?

– Ta for eksempel en klage på skitten bil, sier han.

– Da blir det logget et event i systemet vårt som igjen trigger en oppgave i systemet til vår vaske-partner som rykker ut. Hele flåten vår er også satt opp med automatisk håndtering og tildeling av oppgaver med tredjepart som skifter dekk, kjører bil på service eller til verksted, legger Rønning til.

Hyre samarbeider i dag med blant andre Shine og Autobutler på vedlikehold. Før var også tyske Surve en partner. Selskapet var til stede i 17 europeiske byer og hadde en norsk avdeling ledet av en nordmann, men hele selskapet ble slått konkurs i fjor.

– Dette er egentlig et godt eksempel på hvordan vårt system håndterte en slik konkurs uten store implikasjoner hos oss, sier Rønning.

Les mer her: Den elleville vekstreisen til Surve endte i grøfta

Les også: EasyPark og Hyre inngår samarbeid

80 prosent av veksten i Hyre kommer ifølge medgründeren fra eksisterende kunder. Det gjør Hyre tryggere på den reisen de nå skal ut på. Når de først klarer å overbevise noen til å leie via dem, er sannsynligheten stor for at de også kommer tilbake.

– En bevisst strategi?

– Nei, vi har alltid markedsført mot nye kunder, men selve produktet og tjenesten skal sørge for at kundene vil bruke oss igjen, og så skal markedsmotoren gi oss flere nye.

– Ikke et verktøy for Møller

Hyre springer ut av Møller Mobility Group, som i dag eier 77 prosent av selskapet.

Rønning mener prinsippet om «en armlengdes avstand» dem imellom har vært helt avgjørende.

– En viktig årsak til at vi har lykkes så langt, er at vi har vært tydelige på at Hyre skal bygges innenfor våre egne fire vegger.

– Vi skal ha mandater og insentiver til å løpe så fort vi kan i de retningene vi mener skal til for at Hyre skal lykkes - og ikke som et verktøy for at Møller Mobility Group skal selge én eller to biler ekstra, sier han.

– Det er mange varianter av bildeling i dag. Hvordan vite at dere er på rett vei?

– I et større mobilitetsbilde er vi helt sikre på at det plass til flere modeller. Det avhenger av hvilken livssituasjon kunden befinner seg i. Hyre er en "A til A"-tjeneste, og er et rimeligere alternativ når du skal ut av byen. For andre lønner det seg kanskje å ta kollektivtransport eller å ha et abonnement eller lease bilen selv, sier Rønning.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*