virtuell virkelighet

Derfor mener gründere Apples svindyre VR-briller blir en «game changer» for industrien

Gründere i AR- og VR-startupene Ludenso, Naer og Appear XR om Apples nye produktlansering.

The Apple Vision Pro headset.
Publisert

Denne uken lanserte Apple et helt nytt produkt igjen. VR-brillen Apple Vision Pro består av kameraer som gjør det mulig å legge et digitalt slør på omgivelsene.

Som alltid når Apple lanserer en ny kategori, er det verdt å følge med i timen. Shifter har hørt med gründere innen VR/AR om hva lanseringen innebærer for dem.

«Apple har en evne til å treffe på timingen»

Eirik Wahlstrøm i Ludenso tror det er en game changer for AR/VR industrien, men ikke for folk flest - til å starte med.

– Dette er ikke for folk flest i første omgang. I tillegg til en pris på 3499 dollar er use-casene Apple viser frem, veldig likt hva Meta viste frem med sitt Meta Quest Pro til 1499 dollar, som er live og ikke har slått an, sier han.

Eirik Wahlstrøm har gründet Moviemask sammen med Harald Manheim. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Det er ikke sikkert Apple er opptatt å nå massene, for med en pris som i Norge vil ligge og vake rundt 40.000 kroner, trenger ikke selskapet selge så mange for å oppnå milliardomsetning. 200.000 enheter gir et salg på rundt 75 milliarder norske kroner.

Samtidig peker Wahlstrøm på at Apple har vist en evne til å treffe riktig på timingen.

– De var jo ikke først med smarttelefon, ipod eller smartklokke heller, men jeg tror det vil ta flere generasjoner av Vision Pro før det blir en hit- og gamechanger for massemarkedet.

Han forteller at «alle» han kjenner innen XR har snakket om dette lenge og virker overhengende positive til hva Apple viste frem.

Samarbeidet med Unity er viktig

– At det er en game-changer for industrien er tydelig. Unity sin markedsverdi økte med 26 prosent etter at deres samarbeid med Apple ble kjent, sier Wahlstrøm.

Apple kunngjorde integrasjon med en rakke utviklerverktøy, blant annet spillmotoren Unity som er mye brukt innen 3D.

Sondre Kvam i Naer.

Wahlstrøm spår økt bevissthet rundt teknologien for «alle», men spesielt for de som er tett på industrien,

– Og vi vil sannsynligvis se en flom av nye startups som vil prøve å treffe på timingen og trenden, sier han.

Sondre Kvam i Naer (tidligere Cohere XR) trekker også frem Unity som utviklere kjenner og har brukt til å lage spill siden 2005.

Denne våren vant Apple i rettssystemet i en feide mellom Apple og Epic Games som har den ledende konkurrenten til Unity, Unreal.

– Unity-samarbeidet er viktig. Motoren gjør det enkelt for utviklere å publisere på tvers av plattformer. Dessuten vil de gjerne unngå å måtte lære helt nye spillmotorer. Jeg synes det viser at Apple forvalter rollen som isbryter på en fornuftig måte.

Starten på et økosystem

– Er det en «game changer» for XR?

– Ja, i form av et nytt paradigme for oss utviklere, sier Kvam. – Selv om jeg ikke tror at dette blir allemannseie.

Han peker på at Apple nå tar en posisjon for å bygge et større økosystem, med kjøreregler, standarder og datastrømmer, som legger grunnlaget for det som kommer de neste årene.

– Meta har allerede jobbet med dette, men at Apple blir med i racet vil nok trekke mer oppmerksomhet mot det, ettersom de er kjent for «god design». Apple pleier å støtte opp langsiktig under ny hardware, som tilsier at man bør stålsette seg på en fremtid preget av spatial computing i hverdagen.

Overlater rom for andre til å utvikle

Han mener lanseringen er veldig interessant fra et design-perspektiv.

– Apple introduserer grensesnitt vi kjenner igjen fra PC-verdenens flate skjermer som kan gjøre det mer spiselig for folk flest.

Samtidig overlater dette et større rom for andre til å finne ut hvordan man skal interagere med 3D-objekter.

– Det er naturlig at Apple ikke tar risikoen med å finne ut av alt dette alene, spesielt når utviklernes suksess på plattformen gir Apple en cut.

Utfordringer med presisjon

Kvam har også merket seg at det nye headsettet lanseres uten håndkontrollere, noe dagens løsninger som regel bruker.

– Kroppene våre er vant til å få feedback når vi tar på noe. Når vi ikke får det fordi vi tar på noe virtuelt, kan det bryte illusjonen. I arbeidssituasjoner og for underholdning vil mange foretrekke å slippe håndkontrollere, men det vil gi utfordringer med presisjon og hastighet, spesielt mot spill og underholdning. Så blir det spennende å se hva Apple har klart å få til med sporing av øyets bevegelse.

Headsettet har innebygget teknologi som følger med på øynene og som skal kunne predikere hva man ønsker å se på før man aktivt gjør en bevegelse eller klikker på noe.

– Eye tracking, face tracking og slike ting finnes allerede andre steder, så det er ikke helt nytt for oss i «spacet», men måten de syr det sammen på, er spennende.

Trenger bedre batteri

Gründer Magnus Nilsen i proptechen Sparkel skriver på Linkedin at integrasjonen med annen programvare og sensorteknologien virkelig imponerer og virker å være milevis foran alle andre.

Samtidig ser han umiddelbart noen svakhetspunkter. Mens konkurrentene bygger i plast, har Apple valgt å bruke tyngre materialer. Batteriet er løftet ut og lagt på brukerens hofte.

– Dette er et produkt som «trygler om» en lettere formfaktor og bedre batterilevetid. Og det ser ut til å være et stykke frem i tid, skriver han og legger til at han ser frem til tiden hvor AR kan tas i bruk innen bygg- og anlegg.

– Lett å se verdien

Gregor Finger i Appear XR har et mål om å gjøre det like enkelt å programmere for VR som å bruke nocode-løsninger. Nylig fikk selskapet med seg Sondo Capital og flere i en runde på 10 millioner kroner.

Til Shifter sier han at de har mottatt nyheten fra Apple med stort engasjement, og at hardwaren synes å være foran konkurrentenes.

– Integrasjonen med programvare er gjennomtenkt. Det er lett å se verdien over eksisterende systemer. Vi ser frem til å integrere utstyret med våre løsninger, sier han.

– For oss signaliserer dette et stort og modig sprang mot adopsjon hos massene. Apple kan ha tyngden til å løfte VR/XR ut av nisjen og frem i lyset.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.