Frøya Hetzel og Kristine Bakk i selskapet To Ghost.

Bestillingene rant inn da gründerne lanserte «digital mathall»: – Aldri hatt så høy puls

To Ghost-gründerne sto selv bak grytene da de åpnet sitt "cloud kitchen"-konsept før sommeren. Nå har de ansatt flere kokker og kan endelig løfte blikket mot videre vekst.

Publisert

Skrekkblandet fryd. Et stup med hodet først. Famling i blinde.

Frøya Hetzel og Kristine Bakk forsøker å beskrive oppstarten av To Ghost, selskapet bak en ny "digital mathall" i den såkalte "cloud kitchen"-kategorien.

De hadde null erfaring fra matbransjen.

– Vi hylte av glede for hver gang en bestilling kom inn - og skrek fordi vi plutselig måtte levere kvalitet til alle disse kundene, innen åtte minutter, sier Hetzel.

Hun beskriver den knapt to måneder gamle tjenesten slik:

Konseptet baserer seg på produksjon av mat til "virtuelle restauranter", uten å ha tilgang til restaurantlokaler i frekvente gågater. De virtuelle restaurantene tilbyr kun levering, og måltider selges kun gjennom tjenester som Foodora og Wolt.

I forrige uke omtalte Shifter Livly som også har kastet seg på denne trenden i Oslo, men motsetning til To Ghost lager Livly mat på vegne av eksisterende restauranter. Hetzel og Bakk har i stedet utformet fem ulike matkonsepter i samarbeid med Mathias Relte, tidligere kjøkkensjef på den Oslo-baserte restauranten Plah.

– Vi vurderte også å levere mat på vegne av eksisterende "brands", slik at de kunne nå ut til enda flere, men ser du på regnestykket, må vi da gi enda en "cut" til enda aktør. Det slipper vi nå, og vi tenkte det var best å starte slik i hvert fall, sier Hetzel.

«Cloud kitchen»

Deltok på gründerprogram

Hun har tidligere studert ved NTNUs Entreprenørskapsskole og ble kjent med Bakk på Gründerskolen i Boston i 2013. Gründerne sier det bare var et spørsmål om tid før de kom til å starte noe sammen - og kaller det hele «en drøm» å ha fått til.

Bakk var inntil nylig daglig leder i nettbutikken Mymuse, og Hetzel har blant annet jobbet som forretningsutvikler i Attensi, Nike og sist i Vipps. Hun deltok i Antlers norske program på nyåret, men returnerte tomhendt tilbake til den trygge jobben.

– Jeg tenkte først at jeg ikke kom til å finne noe jeg hadde lyst til å jobbe med og dro tilbake til Vipps. Men så kom jeg på "ghost kitchen"-konseptet, som det også var mye snakk om på Antler, uten at noen hadde tatt opp ballen, sier Hetzel.

Hun leste seg opp på trenden, særlig i USA og Asia - og pitchen ideen overfor Bakk.

– Det gikk én helg, så var vi solgt begge to, sier gründeren.

«Aldri hatt så høy puls»

Gründerne har så langt hentet 600.000 kroner fra en større investor - i tillegg til noen private og venner. De har også sendt inn en søknad til Innovasjon Norge.

– Enn så lenge går det rundt. Vi har lave og fleksible kostnader. Vi kjøper for eksempel ikke inn mer mat enn det vi selger, og en del av forretningsmodellen vår handler om å gi en "cut" av omsetningen til de vi leier kjøkkenet av, sier Hetzel.

Bakk supplerer:

– På den måten kan vi alltid være helt fremme i skoen når det kommer til trender som ennå ikke er etablert i Norge. En del av ideen er kontinuerlig å optimalisere menyene. Fordi vi er digitale kan vi enkelt fjerne retter som selger dårlig, legge til nye retter og dermed raskt lære hva folk liker best, sier hun.

To Ghost har i dag ansatt tre kokker som lager maten fra det industrielle kjøkkenet de har inngått en langsiktig avtale med, men i hele mai sto gründerne bak grytene.

– For å lære mest mulig, raskest mulig, tenkte vi det var en god idé å prøve oss på kjøkkenet. Og jeg tror det var veldig bra at vi ikke visste hva vi gikk til, der vi sto å skrubbet gulvene til langt på natt og skvatt hver gang vi mottok en bestilling.

Hetzel ler og innrømmer:

– Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hatt så høy puls over så lang tid i hele mitt liv. Vi trodde at våre tidligere jobber i tech og netthandel var stressende.

– Vi er veldig takknemlige for alt vi har lært, i tillegg til at vi fikk validert at det finnes et enormt marked der ute, legger hun til.

Gründerne forteller at det har tikket inn over 2000 bestillinger siden mai.

– Responsen var over all forventning. Før vi startet hadde vi en hypotese om at folk kun bestiller fra restauranter de kjenner til fra før av, men det fikk vi avkreftet.

Store ambisjoner

Nå som gründerne har forlatt kjøkkenbenken, kan de løfte blikket og stake ut en strategisk vei videre. Allerede i høst planlegger de å ekspandere matkonseptet til Trondheim og Bergen. Innen sommeren 2021 ønsker de å være til stede i alle de største norske byene, og etter hvert venter Norden og i første omgang Sverige.

– Det blir uten tvil tøffere konkurranse i for eksempel Sverige og Danmark. De ligger langt foran oss hva gjelder trender og matkultur. Derfor har vi først tenkt til å ta hele det norske markedet, før vi går videre ut, sier Hetzel.

I tillegg til ovennevnte Livly snuser også Askeladden & Co på "ghost kitchen"-konseptet. Hetzel tror det vil være plass til mange aktører i det norske markedet.

Frøya Hetzel og Kristine Bakk i selskapet To Ghost.

– Det handler som alt annet om å tilby et produkt som kunden liker og som kunden ønsker å kjøpe igjen. Vi er opptatt av å inspirere og spre matglede. Det er hovedgrunnen til at vi gjør dette, sier Hetzel og legger til:

– Vi ønsker etter hvert også å få en "close feedback" med kunden, slik at man kan tilrettelegge hver enkelt bestilling enda mer, sier hun.

Unloc-gründer Kris Riise er også på laget, foreløpig som en rådgiver i selskapet.

– Hva er det store målet?

– Først og fremst å spre matglede, lage mat som også er bra for planeten, få til mange kule samarbeid med eksisterende aktører, sier Hetzel.

– Men vi tenker også enda større. Det hadde for eksempel være kult å havne på middagstallerkenen til noen i Indonesia, for eksempel, legger hun til.