Foodsteps gjengen: Fra venstre: Jostein Medhus, kokk, medeier av KA og medeier av Foodsteps, Morten Sjøvik, kokk, produksjonsansvarlig og medeier i Foodsteps, Espen Vesterdal Larsen, daglig leder og medeier av KA, medeier og styreleder Foodsteps, Jonas Modell, kokk, daglig leder og medeier i Foodsteps

Kulinarisk Akademi lanserer digital kokebok på abonnement. Derfor mener de folk vil betale for digitale oppskrifter

Kulinarisk Akademi har siden 2008 tilbudt fysiske matkurs. Nå satser de digitalt med det nye selskapet Foodsteps.

Publisert Sist oppdatert

—Rett på sak. Hva er forretningsideen?

—Det er å tilby folk som har lyst til å lære å lage mat den beste informasjonen. Vi kokker har sittet musestille og sett på bloggere ha enevelde på å dele oppskrifter og tips, og flertallet har liten kunnskap om det de deler. Foodsteps blir kokkenes svar på hvordan det skal gjøres, sier Espen Vesterdal Larsen, daglig leder i Kulinarisk Akademi og styreleder i Foodsteps.

Han forteller at de ønsker å ha en reklamefri tjeneste, så derfor vil det koste 39 kroner per måned for å få tilgang til oppskrifter . I tillegg skal de lansere en premium-versjon med mange kurs.

—Tiden vil vise om markedet er villige til å betale for den beste kunnskapen. Hvis markedet ikke er det, så får vi justere på modellen, sier han.

Skal folk betale for noe de opplever som gratis?

— Hvorfor skal folk betale for oppskrifter? Hvis det er noe nettet er fullt av så er det jo gratis oppskrifter?

Enhver oppskrift som du finner på nett er egentlig bare en tradisjonell kokebokoppskrift. Våre oppskrifter vil være designet for mobiltelefonen, og du ledes gjennom oppskriftene på en annen måte med video, samt kort og presis tekst. Så lenge du følger fremgangsmåten, så er det umulig å mislykkes, sier han .

— Hva er inntektspotensialet her?

Vi har lagt oss på en pris på 39 kroner per måned for basisabonnementet. Så vil vi komme med en premiumversjon i høst med både mat- og vinkurs. Vi ser for oss å utvide i de nordiske landene, men med lokale partnere som kan nasjonalisere produktet. Har vi dette på plass, kan vi lage en nordisk matportal, sier han.

Skal ha 80.000 brukere

—Hvor mange brukere ser dere for dere?

—Det bør være fullt mulig å nå 80.000 betalende brukere på sikt.

— Hva vil det si å lykkes, og når lykkes dere?

—Den dagen vi har 20.000 betalende bruker, da har vi lyktes.

—Når er det?

—Vi håper å være der innen første kvartal neste år, sier han.

—Det er imponerende, hvis dere får det til så raskt. Men hvem er målgruppen?

—Det er folk mellom 25 og 50 år som har lyst til å lage mate, bli flinkere og utvide horisonten. Vi legger oss på folkelig nivå med ukesmenyer og hverdagsmat.

Derfor vil de lykkes

—Hva er «go to market»-strategien?

—Vi er jo enkle fagfolk som vil ta dette så langt det går. Digital markedsføring blir et viktig redskap. I tillegg må vi prøve å tilknytte oss noen som kan hjelpe oss med å spre dette ut. Vi ser et stort potensial i samarbeide med eksempelvis dagligvarebransjen eller utstyrsleverandører og etc, men det viktigste nå, er å få budskapet ut og få folk til å bruke tjenesten.

—Hvorfor vil akkurat dere lykkes?

Fordi det er svært sjelden at fagfolk innen vår bransje tør å ta det helt ut. Her tenker vi stort og vi mener at vår fagkompetanse sammen med teknologisselskapet vi bruker, Behalf, er med på revolusjoner måten digitale oppskrifter har blitt presentert på tidligere, sier han.

Vesterdal Larsen mener deres styrke er at de filmer og produserer alt innhold selv, som får ned kostnaden.

—Det er heller ingen som jobber så mye med formidling som vi gjør. Vi er allerede ledende innen det å holde matkurs.

— Har dere noen investorer?

—Nei, vi har ikke investorer ennå. Vi har finansiert det selv gjennom Kulinarisk Akademi og Skatefunnmidler. Så jobber vi med Innovasjon Norge. Vi er veldig åpne for investorer på sikt, men vi vil sitte på det så lenge som mulig for å få opp verdien, sier han.

—Hva blir største utfordring?

—Det er å bryte gjennom alt tilgjengelig innhold. At vi blir oppfattet som annerledes. Det er vi trygge på at vi klarer. Det som er spennende, er hvor lang tid det tar, sier Vestardal Larsen.