Jonas Stokke, daglig leder i Livly sammen med Sandor Camai, Head Chef (i sort) og Budda BK, Sous Chef (i hvitt).

Livly kaster seg på global trend: Leverer mat fra et «cloud kitchen»

Selskapet bak den norske tilbudsappen Livly utvider med nytt take away-konsept.

Publisert

Kjøkkenet skal lage mat på vegne av utvalgte restauranter, kun beregnet for take away. En av de første restaurantene om bord er Pacific Poke i Oslo.

– Etter tusenvis av samtaler med restauranter vi har jobbet tett med de siste 18 månedene, har vi sett en økende friksjon som følge av veksten i take away, sier Livly-gründer Jonas Stokke.

Han utdyper:

– Å drive take away fra et kjøkken designet for restaurantdrift kan være krevende, og restaurantene møter også begrensninger med tanke på hvor langt de kan levere.

Livly har så langt ansatt fire kokker som forbereder maten nøyaktig likt som i restaurantene, og kunder kan gjøre en bestilling via Wolt, Foodora og Just Eat.

Når en kunde gjør en bestilling og Livly-kjøkkenet ligger nærmest, går den dit, foklarer Stokke videre. Han mener det vil gi en raskere levering av ferskere mat.

Raskere levering

Livly står også bak appen som gir deg to måltider til prisen av én på restaurant. I fjor sommer hentet selskapet frisk kapital og utvidet tilbudet i appen.

Tjenesten ble også lansert i Danmark like før pandemien traff Norden.

– Corona fremskyndet planene om å lansere et "cloud kitchen", sier Stokke.

Nå har de åpnet sitt første kjøkken på Grünerløkka i Oslo - og er allerede i gang med planleggingen av tre nye lokasjoner i hovedstaden, ifølge Stokke.

I ett Livly-kjøkken kan de lage mat for opptil fem ulike restauranter.

– Vi har siden starten brakt kunder inn døren på restauranter, og nå kan vi også bringe rettene deres ut til folket, og la restaurantene ekspandere uten risikoen og kostnadene knyttet til å sette opp en ny restaurant, sier Stokke videre.

Populært konsept

"Cloud kitchen"-konseptet er allerede etablert i utlandet og går også under navn som "ghost kitchen", "dark kitchen" og "virtual kitchen". Det London-baserte oppstartsselskapet Karma, for eksempel, var nylig på kapitaljakt og siktet mot å hente 3 millioner pund til sitt kjøkken, men endte opp med 252 millioner pund.

Tidligere Uber-sjef Travis Kalanick har også startet en "cloud kitchen"-startup.

I Norge har også oppstartsselskapet To Ghost kastet seg på trenden, og Shifter erfarer at Askeladden & Co også er blant dem som snuser på konseptet.

I en epost til Shifter skriver partner Martin Schütt:

«Vi ønsker ikke å kommentere på det p.t., utover at vi kontinuerlig jakter forretningsmodeller der vi kan gjøre noe bedre for kunden og samtidig tjene penger på det, og observerer at ulike cloud kitchen-modeller sprer seg.»

Martin Schütt i Askeladden.

Norgessjef i Wolt, Elisabeth Stenersen, gleder seg i hvert fall over at konseptet har nådd Norge. Det finske matlevering-selskapet entret det norske markedet i fjor.

– Det som er interessant med "ghost kitchen" er at du tilrettelegger helt for levering av mat. For mange restauranter handler det om å legge til levering, men de er ikke nødvendigvis tilrettelagt for det, sier Stenersen og eksemplifiserer:

– I noen restauranter er det for eksempel litt dårligere å komme til for et bud, og de har kanskje ikke stort nok kjøkken - og når det "peaker" i restauranten, så kan det være vanskelig å levere ut mat. Det er klassiske problemstillinger, sier Stenersen.

Norgessjefen tror vi bare vil se mer og mer av dette konseptet her hjemme.

– Dette er trenden i andre land, og jeg tror dette kommer med stor styrke også i det norske markedet, sier Stenersen.