karriere

Tenketiden etter Attensi over for Anne Lise Waal: – Jeg vurderte en jobb i en VC eller noe sånt

Men så var det en startup hun stadig kom tilbake til.

Anne Lise Waal på skitur i Vestmarka i Bærum.
Publisert

Etter nesten 10 år i Attensi, kjente Anne Lise Waal forrige sommer at det begynte å krible litt etter nye utfordringer å løse.

Tilbake i 2013 var hun ansatt nummer fem i det spillbaserte opplæringsselskapet som har vokst til 145 millioner kroner i årlige gjentakende inntekter (ARR), 250 ansatte og store internasjonale kunder.

– Det har vært fantastisk morsomt, spennende, slitsom og lærerikt på en gang, sier hun.

Da Waal ble ansatt, kom hun fra Funcom hvor hun også jobbet med den ene Attensi-gründeren Trond Aas. I over 15 år nå har de to bygget selskaper sammen.

– Jeg tror det er bra for oss begge med en liten pause nå, ler Waal. – Trond har vært min viktigste sparringspartner og mentor alle disse årene, så vi kommer til å holde god kontakt også fremover – Jeg forblir i styret og som selskapets mest engasjerte cheerleader!

Hennes siste poster i selskapet var som operativ sjef og teknologidirektør, der tar to av hennes mellomledere nå over hver sin stafettpinne. Ole Johnny Rosendahl blir ny CTO og Mandeep Grewal blir ny gloabl sjef for kundeleveranser, og begge går inn i ledelsen med overordnet ansvar for 50-60 personer hver.

– Attensi er gode på å bygge nye ledere, noe som gjør en slik overgang mye enklere.

Tar jobb i porteføljeselskapet

Neste stopp blir i startupen Aiba. som springer ut av NTNU-forskning og utvikler en tjeneste som gjør internett tryggere for barn og unge. Selskapet bruker kunstig intelligens til å avdekke overgrepssamtaler, uønsket adferd og falske profiler i nettsamfunn og online-spill.

Waal gikk inn som engelinvestor og styremedlem i selskapet i fjor vår.

Når hun snakker med Shifter, har hun akkurat tatt seg en skitur i glitrende solskinn i Vestmarka i Bærum.

– Planen var å ta seg god tid til å finne noe annet å gjøre og snakke med folk. Kanskje ta en jobb i VC-bransjen eller noe sånt.

Men for hver potensielle arbeidsgiver hun snakket med, kom hun tilbake til Aiba og gründeren Hege Tokerud. Til slutt var det mannen som sa det som måtte sies: «Du har jo egentlig bestemt deg».

Og så rett før jul var de enige om at hun skulle ta stillingen som selskapets medgründer og driftsdirektør (COO) og kommer til å bidra bredt i selskapet på, alt fra produkt og teknologi til det kommersielle og strategiske - altså slik det gjerne er i oppstartsbedrifter.

– Det går en rød tråd med spillteknologi i karrieren min fra Funcom, Attensi og nå tilbake i Aiba. Det føles som at sirkelen sluttes nå, sier hun. – Jeg forventer at det vil bli mange likhetstrekk med tidligere jobber i denne nye rollen, som det å bygge salgsmaskin, henter penger og ansette flinke folk, som er noe av det første vi skal gjøre.

Aiba er i gang med tre pilotkunder og samarbeider med spillselskaper og politiet for å trene på chattedata fra virkeligheten. Selskapet er fortsatt helt i startfasen og hentet presåkornfinansiering i fjor. Nå rigger de for videre vekst og skal etter planen hente mer kapital i løpet av 2023.

Regulering førte til oppkjøpsbølge

Waal forteller at markedet Aiba operer i har blitt støvsugd av techgigantene de siste årene. Mange tilsvarende konkurrenter er kjøpt opp av streamingtjenestene Discord og Twitch. Både Reddit, Spotify og Microsoft har gjort oppkjøp av liknende teknologiselskaper for å gjøre egne produkter sikrere.

Ny regulering, kombinert med at problemet er enormt økende, er en viktig drivkraft bak oppkjøpsbølgen. Nylig fikk Epic Games bak 3d-motoren Unreal Engine og spillet Fortnite en bot av amerikanske myndigheter på 520 millioner dollar, om lag 5 milliarder kroner, for å ikke beskytte barn godt nok. Boten kom som følge av brudd med amerikanske The Children's Online Privacy Protection Act (COPPA).

Ifølge Waal kommer det lignende lovgivning i EU, England og andre store markeder neste år.

– I tillegg er det problematisk at mange onlinespill implementerer såkalte «dark patterns» som lurer barn til å kjøpe mange ting i spillene, sier hun.

I april i fjor gikk Epic og Lego sammen om å bygge et trygt sted for barn på nettet.

– Selv om intensjonen er god, blir gjerne slike steder som honningkrukker for de som er ute etter barn. Så det vil kreve enda mer for å beskytte dem, sier Waal.

Med ferdig trente ai-modeller er det spillselskapene som blir Aibas første kunder. På sikt er tanken at alle med en eller annen nettaktivitet eller onlinesamfunn bruker løsningene.

Først til Texas

Mens det er et stykke dit, er Aiba er eneste norske selskap som er valgt ut til å pitsje på den store SXSW konferansen i Austin i starten av mars. Gjennomslag der, kan få store ringvirkninger for et lite norsk selskap, så det jobbes hardt med forberedelser frem til dette.

Men først skal Anne Lise ha en måned med fri og et par ekstra skiturer i Vestmarka.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!