HR-tech

Techstar og Equinors «wildcard» skal finne og hjelpe med­arbeidere som sliter

– Alt rundt meg så veldig bra ut. Jeg hadde lykkelige, friske barn, et flott hus og en karriere med spennende utfordringer, men jeg hadde det ikke bra. Jeg måtte gjøre noe, sier medgründer Jan Strøm om hvorfor han startet Weme - som nå er tatt opp i Techstars / Equinors inkubator som «wildcard».

Jan Strøm, Rune Kroken og Linda Krog Ødegaard i Weme.
Publisert Sist oppdatert

Stress, utbrenthet og destruktiv kultur er globale megatrender, som alle påvirker medarbeideres ytelse.

Weme Facilitators AS, en norsk oppstartsbedrift som leverer en AI-basert SaaS-plattform for å katalysere bedre dialog mellom ledere og ansatte, har nå blitt valgt som ett av ni globale selskaper for årets Equinor & Techstars Energy Accelerator.

Måtte gjøre noe

Da Jan Strøm nådde punktet i det som til da hadde vært en vellykket karriere, hvor man er så utbrent at alt sier stopp, var han klar for å ta noen grep.

– Alt rundt meg så veldig bra ut. Jeg hadde lykkelige, friske barn, et flott hus og en karriere med spennende utfordringer, men jeg hadde det ikke bra. Jeg måtte gjøre noe.

Barndomsvennen Rune Kroken befant seg også ved et veiskille i livet. Han var kommet til at det store prosjektet på jobben som virket viktig der og da, som valg av CRM-system, kanskje ikke burde oppta så stor plass i livet.

Mangeårig coach Linda Krog Ødegaard hadde gjennom arbeid med over tusen personer sett hvordan medarbeidere og ledere hadde behov for en bedre dialog.

Stort globalt problem

Sammen så de et betydelig behov for økt dialog og livsmestring i næringslivet.

– Gallups Q12-undersøkelse viser at de selskapene som skårer høyt, i snitt er 23 prosent mer lønnsomme, sier Kroken.

Mens Gallup oppgir at undersøkelsen måler engasjement i organisasjonen, mener han den sier noe viktig om mental helse og menneskelige hensyn.

– Det som går igjen er at det handler om å bli sett og tatt på alvor, sier han.

8. mars 2020 startet de Weme, bare for å skrote forretningsmodellen med konsulentselskap fire dager senere, da alle ble pandemistrandet på hjemmekontoret.

I dag tilbyr Weme et digitalt system for å skape dialog mellom ledelse og medarbeidere. Systemet skal gi ledere et verktøy til å foreta tiltak.

– For å heve dialogen trenger vi bevisstgjøring gjennom innsikt, ny kompetanse og jevnlig stimulering, eller «dulting», for å få til en adferdsendring, sier Ødegaard og presiserer at dette ikke er en erstatning av en-til-en-dialogen.

Hentet penger i desember

Startupen var stort sett selvfinansiert frem til midten av 2022. Siden har de hentet 2,2 millioner fra et knippe engleinvestorer, Weseed og Fryd Invest.

Løsningen Weme Dialog ble lansert i januar, med blant andre IT-selskapet Atea som kunde.

– Dere står litt ut i mengden av selskaper i Techstars / Equinors inkubator som gjerne driver med noe innen energi eller hav. Hvorfor søkte dere?

– Naboen min tipset om det, faktisk. Det viste seg at de hadde en wildcard-kategori hvor de ba søkere om å overraske dem, så da tenkte vi at yes, dette skal vi gjøre, sier Strøm.

– Omstillingen energisektoren står overfor er enorm. Og alt handler til syvende og sist om menneskene. Når Equinor sier at den viktigste «stakeholderen» deres er egne folk , så tror vi valget på WeMe i denne akseleratoren vitner om en nysgjerrighet om hva vi kan bidra med i denne omstillingen og fokuset de har på å ivareta menneskene i denne omstillingen.

Vil identifisere hvem som sliter

En av løsningene til Weme sender i et fast tidsintervall, for eksempel to ganger i måneden, en melding til arbeidstakere med spørsmål om hvordan de har det og en mulighet for å svare. Det er viktig for gründerne å poengtere at løsningen er mer enn en hyppig medarbeiderundersøkelse.

– Alle arbeidstakere har behov for å bli sett og tatt på alvor. De må få anerkjennelse for den de er og ikke bare det de gjør. Psykologisk trygghet på jobben er viktig for å forebygge sykefravær og turnover, sier Ødegaard.

Ved å se svarene fra de ansatte skal ledere ikke bare forstå medarbeiderne bedre, men appen skal også øke evnen til selvledelse.

Mens en standard medarbeiderundersøkelse kan vise at 30 prosent av staben er misfornøyde, skal appen kunne vise hvem av disse 30 som faktisk er det.

– Vil man alltid være ærlig i svarene sine?

– Det er mange situasjoner der det kan være vanskelig å si ting som de faktisk er. Vi jobber med en anonymisert løsning også.

– Er det en fare for at idéen er enkelt å kopiere?

– Vi mener vi får et varig konkurransefortrinn gjennom prediktiv analyse, sier Kroken, som har jobbet med IT-utvikling i blant annet Telenor og Yara.

Han forteller at verktøyet har integrert ChatGPT og skal, gjennom analyse av data fra flere kunder, kunne predikere hvilke medarbeidere som sliter slik at det blir mulig å ta grep så tidlig som mulig.

Selskapet har utviklet sin egen GPT-4 «Dialog Conditioning Engine». I tillegg brukes AI for innholdsproduksjon, oversettelse, aggregasjon, analyse og utvikling av kultur.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!