3d-printing

Solgte 3D-printselskapet og startet mer tradisjonell bedrift: – Godt å ta steget ut 

Alf Petter Mossevig har byttet ut startup-drømmen med mer tradisjonell produksjonsbedrift. Men: Vulkaza-visjonen lever videre. 

Alf Petter Mossevig startet Vulkaza som har slått seg sammen med Somebodymakeit.
Alf Petter Mossevig startet Vulkaza som har slått seg sammen med Somebodymakeit.
Publisert

– For meg var det godt å ta steget ut av rollen som gründer, sier Alf Petter Mossevig til Shifter. 

Etter fem år har han nå avsluttet kapittelet som gründer av Vulkaza, som var en markedsplass for 3D-printede produkter fra lokale produsenter. 

– For meg var det godt å ta steget ut av rollen som gründer, sier Alf Petter Mossevig til Shifter. 

Etter fem år har han nå avsluttet kapittelet som gründer av Vulkaza, som var en markedsplass for 3D-printede produkter fra lokale produsenter. 

Innholdet og teknologien til selskapet er solgt, og Vulkaza AS er med det formelt oppløst. 

Mossevig forteller at avgjørelsen bunner i to hovedårsaker:

– For det første har det vært vanskelig å hente kapital til markedsplasser, spesielt i Norge. Det norske økosystemet er ikke spesielt vennlig for markedsplasser, slik jeg ser det. 

Et annet vendepunkt var da Somebodymakeit, kjøperen av Vulkaza-innmaten, kom på banen.

– De startet et selskap som ligger nært det vi jobbet med i Vulkaza, men med en ny markedsapproach. Da så vi at det var bedre å slå oss sammen enn å fortsette hver for oss, sier han.

En god del av det som en gang var Vulkaza, er med det overført til Somebodymakeit. 

– Alt vi har bygget, og visjonen vår om bærekraftig lokal produksjon, lever videre i Somebodymakeit, men med en litt annen tilnærming til markedet og bedre indikasjoner fra investorer, sier Mossevig. 

Selv er han rådgiver for selskapet, men har ingen operativ stilling i bedriften. Mossevig forteller at det er godt å tre litt ut av den typiske startup-gründer-rollen. 

– Det er slitsomt å drive opstart, så de leder det videre, sier han. 

Startet tradisjonell bedrift

Helt ferdig med å bygge bedrift er han likevel ikke. 

Det siste halvannet året har han nemlig jobbet med å bygge det mer tradisjonelle selskapet Brokkr, sammen med Håkon Skorge, som produserer diverse produkter gjennom 3D-printing.

– Brokkr er navnet på smeden i norrøn mytologi. Det er ikke en startup i tradisjonell forstand, og ikke et selskap som skal skalere raskt. Vi driver lokal produksjon, først og fremst av lamper og interiør, sier han.

Selskapet har allerede levert store oppdrag:

– Nylig leverte vi et stort kunstprosjekt til verdens største cruiseskip – et prosjekt til rundt 1,5 millioner kroner, med full «engineering», 3D-print og installasjon, forteller Mossevig.

Brokkr holder til på Skøyen i Oslo og fokuserer altså på lokal resirkulering av plast.

– Det er litt gøy å ha produksjon midt i byen, legger han til. 

Forskjellige typer gründerbedrifter

Gründeren forteller at han har lært mye om ulike måter å drive bedrift på gjennom årene.

– Startups handler gjerne om hyperskalering, avhengighet av investeringer og rask vekst. Vulkaza var jo gjennom Antler-programmet – som er en slags hyperscale-inkubator. Det finnes jo veldig mange forskjellige måter å starte en bedrift, avhengig av marked og gründere. Alle trenger ikke følge den Antler-støpekjeen, påpeker han. 

– Vi er en oppstartsbedrift, men ikke en startup i tradisjonell forstand. Nå har vi startet en bedrift med positiv kontantstrøm fra dag én, og det er mye mindre slitsomt, både for familiesituasjonen og stressnivået, legger han til. 

Weronica Budnik og Tonje Brattås er gründerne bak Somebodymakeit.
Weronica Budnik og Tonje Brattås er gründerne bak Somebodymakeit.

Videreføres 

Mossevig har stor tiltro til at Vulkaza-arven vil bli videreført på en god måte gjennom Somebodymakeit – som ble etablert av Tonje Brattås og Weronica Budnik.

– Vulkaza bygget et imponerende nettverk av skapere og 3D-printere over hele verden, og vi er glade for muligheten til å ta dette videre som en del av SomebodyMakeIt, sier Brattås, daglig leder i selskapet. 

– 3D-print er en av produksjonsmetodene vi har høyt fokus på, og at vi allerede fra start har med oss over 600 design, 200 aktive skapere og lokale produsenter på tvers av USA, Europa og Norge. Det gir oss en flying start, fortsetter hun. 

Brattås forteller at de deler Vulkazas visjon om et enormt uutnyttet potensial i creator-økonomien og i lokal, etterspørselsdrevet produksjon av fysiske produkter.

somebodymakeit

– Det Somebodymakeit gjør annerledes, er å åpne hele verdikjeden, fra idé til fysisk produkt. Hos oss kan hvem som helst legge inn en produktidé. Hvis andre også ønsker seg produktet, valideres etterspørselen, matches med relevante skapere, og utvikles som en IP-sikret blueprint som lisensieres til lokale produsenter.

– Dette skaper en ny type verdikjede der alle som bidrar, fra idéhaver til designer til skaper til produsent, får betalt gjennom automatiske royalties. Og selve blueprinten kan gjenbrukes og skaleres globalt.

Somebodymakeit hentet nylig inn sin første investorrunde, har mottatt støtte fra Innovasjon Norge, opplyser hun. 

– Målet er at det skal være like enkelt å få laget og skalert et fysisk produkt som det i dag er å lansere en digital tjeneste. Derfor sier vi at vi bygger Databutton for fysisk produktutvikling.