finansiering

Gründeren fikk 57 nei og «sikkert like mange kalde skuldre» fra investorer. Så løsnet det

Nå henter Alf Petter Mossevig kapital til ny plattform for 3D-print.

Vulkaza er omsider i mål med finansieringsrunden. – Kanskje er det gründergenet i meg som underestimerer alt, sier Alf Petter Mossevig.
Publisert Sist oppdatert

– Helt fra jeg var liten har jeg vært fascinert av printere, sier Alf Petter Mossevig.

– De har en superkul egenskap; å ta noe digitalt og gjøre det til et fysisk produkt.

Senere ble han forelsket i 3D-printere.

– For meg er det fortsatt magisk, sier Mossevig.

Under pandemien var han del av en gjeng «makere», altså privatpersoner med 3D-printere, som produserte smittevernutstyr i en tid da all import hadde stoppet opp.

– Det ble etter hvert en stor nasjonal dugnad. Min kone startet en innsamlingsaksjon til dette formålet og fikk inn over 60.000 kroner til 3D-printere og materialer, sier han.

På under tre uker leverte de over 30.000 gjenbrukbare ansiktsmasker til helsevesenet og Forsvaret, forteller Mossevig. Det ble opptakten til oppstartsselskapet Vulkaza.

– Etter hvert løste forsyningskrisen seg litt opp, og sykehusene gikk tilbake til å bestille smittevernutstyr fra utlandet, men for meg var det uaktuelt å gi opp denne modellen.

– Vi hadde sett fremtiden - hvordan man kan lage en grønnere, mer lokal verden ved hjelp av 3D-print, sier han.

Henter 2,2 millioner kroner

Vulkaza ble etablert i 2020 og gründeren forklarer konseptet som en markedsplass der de knytter sammen kjøpere av produkter med produsenter i «nabolaget ditt».

– Det å kjøpe hos oss er tilsvarende en helt vanlig nettbutikk, men den store forskjellen er at vi ikke har noe lager eller eget produksjonsutstyr, sier Mossevig.

Selskapet tar 20 prosent per transaksjon via plattformen.

– Det du kjøper blir produsert av nabolagssmedene i nettverket vårt - etter at du har kjøpt produktet, sier han og forteller om et salg på omtrent 15 000 kroner i oktober.

– Vi regner med å doble dette i november, sier Mossevig.

Han lukker nå også en finansieringsrunde på 2,2 millioner kroner.

På eiersiden tar Raymond Øverlie (Bull&Bear Trading AS), Sam Syvertsen (7ertsen AS) og Tord Störtebecker (Saltholmen Invest AS) plass.

Veien hit ble imidlertid mye lengre enn gründeren hadde forestilt seg.

– Kanskje er det gründergenet i meg som underestimerer alt, men da vi startet å hente penger i april og mai var alt veldig urolig, og investorene ønsket å avvente før de tok inn nye prosjekter, og ønsket å vente til rundestørrelsene hadde stabilisert seg, sier han.

– Jeg talte akkurat opp, og vi har fått 57 nei fra forskjellige investorer i denne runden og sikkert like mange kalde skuldre, legger Mossevig til.

Gründerteamet ble oppløst

Det løsnet imidlertid da ovennevnte Raymond Øverlie ble med, forteller gründeren.

– Han tenker mindre på konjunkturer og mer på langsiktige trender, og vi fikk med han som rådgiver med ansvar for finansieringsrunden. Han har vært instrumentell for å sikre deler av summen, og resten har bare vært hard jobbing, sier Mossevig.

Foruten hvor lang tid det tok, ble han også overrasket over hvor mye hjelp det var å få.

– Selv om de ikke endte med å investere, har vi fått masse hjelp fra for eksempel Firda, Startuplab og Kjetil Holmefjord. Et annet eksempel er jo Skyfall som har hjulpet oss med workshops og regelmessige sparringer for å forbedre forretningsmodellen vår og hjelpe oss med go-to-market strategier, sier gründeren.

– Hvilke forbedringer ble gjort?

– Gjennom hypotesetestingen og sparringene med blant annet Skyfall og Tord Stortebecker, har vi valgt å gå bort fra den initielle B2B2C-forretningsmodellen og jobber nå direkte med sluttkundene våre. Det gir skapere mulighet til å selge direkte til konsumenter. Dette gir oss mer kontroll på veksten og tettere kontakt med kundene.

Parallelt ble det opprinnelige gründerteamet oppløst, forteller han.

– Jeg startet jo som en tech-nerd med en visjon og har brukt mye tid på å lande teamet som skal til for å skalere Vulkaza fremover. Vi ble tre medgründere gjennom Antler, men senest i høst ble det klart at vi ikke hadde samme visjoner for selskapet og måtte skille veier, noe som alltid er ekstremt vanskelig for ethvert selskap, sier Mossevig.

Hvordan løste du dette?

– Vi brukte mye tid på å snakke om hva som var viktig for oss, og jeg kjørte intervjuer med alle ansatte i selskapet om verdier og hva vi var gode på, for å forstå hva som var vårt konkurransemesige fortrinn, sier han.

– Det er jo selvfølgelig ekstremt krevende å bruke tid på denne type arbeid mens ganske mye annet brenner på dass, men på lang sikt så ser jeg at måten vi håndterte denne situasjonen på, der vi kunne gå fra hverandre med “good vibes”, har vært veldig bra, spesielt nå som vi får inn en ny medgründer, sier han, uten å kunne røpe hvem.

Kjøperne kan designe produktene selv

Mossevig har også en medgründer i Øyvind Byhring. Selskapet har i tillegg seks heltidsansatte, den siste er på plass på nyåret. Planen fremover er å bygge en plattform som gjør at alle kan oppleve skapergleden med 3D-print, forteller gründeren.

– Det er en plattform der kreative designere kan laste opp sine design og tilgjengeliggjøre dem for sine følgere i hele verden, og når noen så kjøper disse produktene så blir det produsert hos en 3D-printer i nabolaget ditt, sier han.

– I løpet av våren lanserer vi verktøy som gjør at kjøperne selv kan være med å designe produktene, og hvis du har en følgerskare kan du også selge disse egendesignede produktene selv, legger Mossevig til.

– Hva gjør at akkurat dere skal lykkes?

– For det første så er vi jo i et raskt voksende marked innenfor 3D-print. Vårt fokus på bærekraftig produksjon treffer veldig mange. Så har vi et utrolig bra team, med dyktige folk i alle posisjoner som brenner for det de gjør. Jeg tror ikke man skal undervurdere styrken i ha et team som tror hundre prosent på forretningsideen, sier han.

Motta nyhetsbrev fra Shifter

Ja, takk!