AVtale

Landet avtale med verdens største esport-turnering:
– Kunne ikke tro det var sant 

Esports World Cup får hjelp fra Crescat fra Bergen. 

Gründerne Matteo Blomberg Ghini og Jørgen Iden på kontoret i Bergen.
Publisert

Esports World Cup i Riyadh i Saudi-Arabia har 2000 deltakere som konkurrerer om 25 spilltitler og en premiepott på til sammen 70 millioner dollar, tilsvarende 716 millioner kroner. 

Turneringen har flere tusen enkeltarrangementer, fra konserter til aktiviteter og foredrag. 

Esports World Cup i Riyadh i Saudi-Arabia har 2000 deltakere som konkurrerer om 25 spilltitler og en premiepott på til sammen 70 millioner dollar, tilsvarende 716 millioner kroner. 

Turneringen har flere tusen enkeltarrangementer, fra konserter til aktiviteter og foredrag. 

Hele kulturprogrammet under turneringen planlegges ved hjelp av teknologiplattformen til Bergen-selskapet Crescat. 

– Vi kunne ikke tro det var sant, sier medgründer og daglig leder Jørgen Iden om avtalen med giga-arrangementet. 

Les også: Bergen Live-gründerne går inn i arrangør-plattform

Han forteller at det var én liten melding en sen kveld som startet salget. 

– En av Crescats selgere, Liam, fikk sent en søndag kveld et varsel om en demo-booking mandag morgen klokken 7. De som booket møtet, hadde lagt igjen minimalt med info. Men da han logget seg inn på videomøtet, ble han møtt av et entusiastisk og engasjert team, som viste seg å være teamet og selskapet som skulle produsere den gigantiske Esports World Cup 2025. Liam kunne ikke tro det var sant. Noen intense dager fulgte, før kontrakten var signert litt over en uke senere, sier Iden. 

Han gründet Crescat sammen med Matteo Blomberg Ghini i 2017. 

Selskapet omtaler seg som den ledende plattformen for arrangementshåndtering i Norden. 

– Gøy å se det virker 

Plattformen til Crescat holder styr på tidsplaner, crew, artister, akkreditering og logistikk. Nå gjør de dette også under Esport World Cup som pågår fra 8.juli til 24.august i sommer. 

– Vi har investert mye i i«inbound»-kanalene våre det siste året, så det er gøy å se at det virker, sier Iden. 

«Inbound» vil si at kundene kommer til selskapet fordi de synes selskapet tilbyr verdifull innhold, i stedet for at selskapet aktivt oppsøker kunder. 

– Hva betyr avtalen for Crescat? 

– Å lande Esports World Cup er en fantastisk milepæl og representerer en spennende utvidelse inn i den hurtigvoksende esport-verdenen. VI er utrolig stolte over å ha blitt valgt som leverandør til et så komplekst og globalt arrangement, sier Iden.  

Han vil ikke si noe om den økonomiske verdien av avtalen. 

Årsresultatene i Brønnøysundregistrene viser at selskapet har økt omsetningen fra 4 til 5 millioner, fra 2023 til 2024. På samme tid har resultatet vært stabilt på minus 3,2 millioner 

– Vi er fornøyde med utviklingen i 2024, et år hvor målet var å rigge selskapet for internasjonalt salg. Vi gjorde betydelige investeringer i organisasjon, juridiske rammer og teknisk plattform for å ruste oss for dette, sier Iden. 

Crescat har det siste året satset utenfor Norge, gjennom å blant annet opprette salgskontor i Storbritannia. Selskapet oppgir å ha mer enn 200 kunder i åtte ulike land. Hovedvekten av kundene er fortsatt i Norge, mens markedet i Storbritannia vokser. 

I 2025 skal selskapet lage en skalerbar «salgshåndbok» og finne frem til hvilke nøkkeltall selskapet skal styre etter når det gjelder internasjonalt salg. 

– Så snart vi har validert disse nøkkeltallene og modellene, vili vi starte oppskaleringen av det internasjonale salget og salgsteamet i 2026.