kultur

Bergen-Live-gründere går inn i arrangør-tek-selskap

Gründerne bak Bergen Live går inn som investorer i arrangementhåndtering-bedriften Crescat fra Bergen. Crescat-sjef er glad for å kunne holde bedriften i Norge. 

Gründerne Matteo Blomberg Ghini og Jørgen Iden på kontoret i Bergen.
Publisert Sist oppdatert

– Vi har vært veldig opptatt av å finne riktig investor, som kan bistå med både kapital, kunnskap og nettverk. Å finne dette i Norge har tatt tid, og vi har vært i dialog med mange ulike aktører i prosessen, sier Jørgen Iden, daglig leder i Crescat

Han mener at det ikke er mange norske investorer som forstår kulturbransjen, og mulighetene som ligger der. 

Utenlandske eiere innen kultur 

– Vi har en opplevelse av at norske investorer, naturlig nok, investerer i bransjer de kjenner godt fra før, som fisk, olje og fisk i olje. Internasjonalt er musikk og kultur «big business», og er en vertikal investorer nå virkelig begynner å få øynene opp for. De siste årene har en rekke norske kulturbedrifter fått utenlandske investorer og eiere. Dette gjelder alt fra festivaler, bookingagenter, management, leverandørindustri og teknologiselskaper. Dette er en naturlig konsekvens av at norske investorer i større grad ikke har fått øynene opp for mulighetene i kulturbransjen. Vi er derfor svært glad for å ha fått Live Events med på laget, og at vi kan holde Crescat i Norge, sier Iden. 

– Bergen Live var en tidlig pilot kunde. De er nå en svært viktig kunde, sier Iden. 

85.000 arrangementer 

I en nylig gjennomført emisjon kom Live Events inn på eiersiden til Crescat. Live Events eier 49 prosent av konsertarrangøren Bergen Live. Eksisterende investorer har i tillegg gått inn med mer. Buzzfond, Bergen sitt musikkfond, var blant en av de tidlige investorene i selskapet. 

– Det er et veldig spennende selskap. Vi har hatt troen på dem fra starten av. Det er veldig driftige gründere som gjør de riktige tingene. Vi har fulgt dem i tre runder. Det blir veldig spennende å se hvordan det går med utenlandssatsingen. Vi har veldig troen på at de skal få det til, også i utlandet, sier Elise Hessevik, leder i Buzzfond.

Crescat ble startet av Jørgen Iden og Matteo Blomberg Ghini og selger en programvare som en tjeneste, software as a service. De hjelper sine kunder med arrangementshåndtering, og har egne produkter for arrangører, scener og festivaler. Mer enn 85.000 arrangementer har blitt gjennomført i løsningen siden det ble lansert i 2020. 

Dette er blant dem som står på kundelisten: Live Nation, Nasjonalbiblioteket, Universitetet i Bergen, Oslo Jazzfestival og Bergen julemarked. 

Avtaler med utenlandske aktører 

Iden forteller at det har vært ti prosent brukervekst per måned. 

– Nå har vi akkurat skrevet de første avtalene med utenlandske aktører, så timingen med Live Events er helt perfekt. 

Styreleder i Live Events, Audun Hasti, har erfaring med verktøyet gjennom Bergen Live.

– Vi bruker Crescat som verktøy hver eneste dag i Bergen Live. Og vi er svært fornøyde med løsningen. Da Crescat spurte om vi ville være med på reisen for å ta dette internasjonalt, var vi ikke i tvil. Vi har definitivt mye vi kan bidra med gjennom vårt nettverk med tanke på kunder, partnere og eventuelle internasjonale investorer. Vi er veldig optimistiske på at vi sammen skal klare å utvikle Crescat videre. 

Skal ansette 

Per i dag har oppstartselskapet ti ansatte. Nå trenger de flere og er blant annet i prosess med ansette noen som skal jobbe med salg internasjonalt.

– Den friske kapitalen gir oss mulighet til å ansette flere innen produktutvikling og salg. Dette vil akselerere selskapets evne til å levere gode løsninger og tjenester. Vi har allerede rettet blikket utover Norges grenser. Dette markerer en spennende ny fase i selskapet, sier Iden. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.