emisjon

Seriegründer og tidligere Farmasiet-sjef henter 30 millioner til sin nye plattform for «First Price-byggere»

Hans Furuseth får med seg Sondo og et kobbel av internasjonale investorer på sin nye satsing.

Ben Holdham, Hans Furuseth og Rita Kerbaj i Torg.
Publisert

Berlin-baserte Torg utvikler et markedsnettverk for leverandører, eller «Tinder for sourcing av mat og drikke». 

Selskapet ble startet av tidligere toppsjef i Farmasiet og seriegründer Hans Furuseth og medgründerne Ben Holdham og Rita Kerbaj. Sammen har de over 20 års global erfaring i ledende selskaper på tvers av e-handel, matteknologi og rådgivning i Zalando, Delivery Hero og Just Eat Takeaway 

– Når man starter, er målet å bli en enhjørning, men jeg synes det er enda mer spennende å revolusjonere en gammeldags bransje, sier Furuseth.

Mens han var i Farmasiet så han at arbeidet med å utvikle egne merkevarer, eller «private label» som for eksempel «First Price», ofte var ineffektivt og byråkratisk. Kommunikasjonen var preget av eposter frem og tilbake og mye tid kastet bort på messer i jakt etter inspirasjon. Det kunne skape mye frustrasjon. 

– Private label kan være veldig lønnsomt, i Farmasiet klarte vi til slutt å få ut et produkt som var 30 prosent billigere enn konkurrentenes, det ble en bestselger over natten, og hadde bedre marginer, sier Furuseth.

Men lanseringenvar krevende, med en evig lang jakt på de rette leverandørene, som så måtte verifiseres og følges opp. 

At ting kunne gjøres bedre, var åpenbart. Men det var først etter en prat med en kompis som hadde jobbet med private label i mange år, og som også fant systemet tungt og byråkratisk, at idéen om et selskap festet seg. 

– Vi så en stor mulighet innen mat og gikk videre med det, sier Furuseth. 

Mens plattformen er gratis for kjøpere som får mulighet til å finne leverandører og skaffe produkter innen matservice og private label-kategorier mer effektivt, må leverandørene betale en plattformavgift. 

Tanken er at Torg skal gjøre det mye enkele for detalj- og grossistkjøpere å oppdage, koble til og samarbeide med over 100 000 verifiserte mat- og drikkeleverandører av høy kvalitet i Europa. 

For å spare tid og penger for både kjøpere og leverandører, effektiviserer selskapet innkjøpsprosesser gjennom leverandøroppdagelse, kommunikasjon, forhandlinger og finansiering. 

Henter 30 millioner

Nå har selskapet gjennomført en såkornsrunde på 2,7 millioner euro, tilsvarende 30 millioner kroner. 

Runden ble ledet av Connect Ventures og fikk selskap av eksisterende investor FoodLabs og nye investorer inkludert Sondo, Ventures Together, Sameer Singh, Jonas Meynert (medgründer av Lanch og Torg-bruker). 

Med den friske finansieringen har Torg som mål å videreutvikle plattformen og utvide leverandørdatabasen, samt å bygge mer intuitive verktøy for kjøpere for å spare tid og gjøre jobbene deres enklere.

Overraskende stort

Sondo-partner Henrik Hatlebrekke kom i kontakt med Furuseth og Co gjennom nettverket sitt. 

Han sier til Shifter at Sondo investerer på grunn av en utrolig dyktig og driftig gründer, og et team med helt unik og riktig erfaring for å bygge en virkelig stor markedsplass for private labels.

– Private labels er et overraskende stort marked og i sterk vekst på grunn av attraktiv enhetsøkonomi. Markedet har alle de riktige karakteristikaene for at en b2b markedsplass kan lykkes, blant annet med en stor og uoversiktlig leverandørside. Teamet har erfaring fra både å source private labels og med b2b markedsplasser, og er sånn sett unikt posisjonert for å gå etter den muligheten, sier han. 

At selskapet ligger i Berlin og har internasjonale kunder har hjulpet godt på å få inn flere globale investorer.  

Engleinvenstor og medgründer i Launch, Jonas Meynert, var selv kunde av produktet og ønsket å investere. 

– Vi prøvde å kjøpe inn på tradisjonell måte ved å bruke byråer og konsulenter, men etter tre måneder hadde vi bare fått tre tilbud, alle over målprisen, sier han. 

– Vi prøvde Torg og på to uker mottok vi 15 tilbud fra toppprodusenter, de fleste under målprisen vår. Ikke bare oppnådde vi gode resultater, men på grunn av Torgs effektive verktøy, bestemte vi oss for å ikke ansette et dedikert innkjøpsteam og gjør nå all vår innkjøp gjennom Torg.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.