last mile

Se opp! Disse trendene skyter fart i utlandet

Ferske startup-raketter drar inn mangfoldige millioner til smart frakt av både deg og handleposene dine, og snart kan de være på full fart mot Norge.

Shifter har spurt samtlige utenlandske aktører i denne oversikten, om de planlegger å entre det norske markedet i nær fremtid.
Publisert Sist oppdatert

Fem last mile-trender leder an på internasjonale veier, i kampen om å flytte både folk og varer raskest mulig hjem.

1. Digital hurtighandel - mer enn bare mat!

Vi snakker minutter, ikke dager, så glem Posten, Helthjem og andre i godt selskap.

Denne åpenbare kategorien eksploderer globalt. Også her hjemme kastet opprinnelig tyske Foodora seg nylig i kamp om å levere både mat og pakker raskest mulig.

Hurtighandel-satsingene har et episenter i Tyskland, der knapt tre år gamle Gorillas leder an. Selskapet som leverer matvarer på ti minutter, har allerede fått enhjørning-status. Delivery Hero, etablert svenske Niklas Östberg, investerte i fjor 2 milliarder kroner i nykommeren på markedet. Delivery Hero er også på eiersiden i Foodora.

Spekulasjonene har for øvrig gått høyt om når Gorillas vil etablere et brohode i Norge etter at Oslo-bosatte Arna Ægisdóttir ble selskapets ekspansjonssjef. Så langt har de valgt å satse på København, og Ægisdóttir har flyttet til Danmark, får Shifter bekreftet.

I samme kategori finner vi også Zapp, Getir og Gopuff, blant mange, mange, flere.

Førstnevnte er britisk og hentet i forrige uke 200 millioner dollar (!), tilsvarende over 1,7 milliarder norske kroner, men den digitale hurtighandelen beveger seg nå også fra matvarer til andre nødvendigheter. I Norge er e-resepter en godt etablert tjeneste, men vi må likevel ut av døren for å hente ut medisinene våre. Tyske startups har derimot utnyttet landets nylige liberalisering av e-resepter, blant andre berlinbaserte Mayd.

Tjenesten lover leveranse fra ditt lokale apotek på under 30 minutter, og selskapet hentet i fjor høst 15 millioner dollar. De planlegger ifølge Techcrunch ekspansjon, og hurtighandelen vil med stor sannsynlighet også treffe ytterligere segmenter fremover.

Les også:

2. Super-app (vertikalt integrert)

Én aktør, flere tjenester.

Bolt er et eksempel. Appen tilbyr alt fra elsparkesykler og bildeling til mat- og andre varer på døra, selvsagt levert på 15 minutter, fra samme tjeneste. Det opprinnelig estiske selskapet hentet i fjor 600 millioner dollar fra blant andre Sequoia Capital.

Selv om Bolt entret det norske markedet med elsparkesykler allerede i 2020, og året etter med egne taxier, har vi per i dag ikke tilgang til hele tjeneste-porteføljen deres.

Meta, tidligere Facebook, har også et uttalt mål om bli en super-app, og med mobilitetsbriller er det interessant å se at Uber på tampen av fjoråret lanserte en mulighet for å bestille turer via en chat-tjenesten Whatsapp, et datterselskap av Meta.

Les mer:

3. Super-app (horisontalt integrert)

Vi har SaaS, og vi har MaaS; mobilitet som en tjeneste.

Shifter omtalte forretningsmodellen allerede i 2018 da den finske Whim-gründeren var på norgesbesøk og fridde til Ruter og NSB. Siden den gang har Ruter riktig nok dyppet lilletå i den stadig større, likevel ikke hurtigvoksende, dammen, med sin integrasjon av elparkesykler fra tyske Tier. Ruter vraket for øvrig tre norske aktører i dette anbudet.

Whim er i dag til stede i seks land, mens tyske Free Now, leder an med tilstedeværelse i ni land, deriblant Sverige. Tjenesten integrerer tredjeparts mobilitetsaktører gjennom ett grensesnitt, typisk taxier og sjåfører, og selskapet eies i dag av de tyske bilgigantene BMW og Daimler gjennom et «joint venture». Uber skal i 2020 ha kommet med et bud på én billion euro for å kjøpe Free Now. Jelbi er en annen aktør i samme segment.

Les mer:

4. Abonnement på elsykkel

Elsparkesykkel, buss og taxi fra én app - eller kanskje en egen elsykkel til fast månedspris?

Norske Whee, som tilbyr fast leie av el-lastesykler, gikk ut av 2021 med over 140 kunder og 1,2 millioner kroner i omsetning i sitt første driftsår.

Internasjonalt er dette også et marked i stor vekst. Tyske Swapfiets er den største europeiske aktøren som tilbyr leie av elsykler. Belgiske Cowboy, som i januar hentet 80 millioner dollar, tilsvarende over 700 millioner norske kroner, er en annen.

Også tyske VanMoof, som leverer sykler til 18 land, er med i racet, og for to år siden lanserte Soundcloud-gründere også elsykkel-tjenesten Dance.

Selskapet hentet i fjor høst 16,5 millioner dollar, tilsvarende 145 millioner norske kroner, til utrulling av flere elsykler til sin flåte, hovedsakelig i Berlin.

Dance bekrefter overfor Shifter at de planlegger ekspansjon til flere nye markeder i 2022. Norge står foreløpig ikke på listen, men selskapet utelukker ikke en inntreden.

Felles for aktørene er i hvert fall ideen om et såkalt «Hassle-free ownership as a Subscription», som inkluderer tjenester på vedlikehold og reparasjon.

Modellen ligner på norske Wandas nylig annonserte samarbeid med XXL, der de i eksisterende abonnement tilbyr vedlikeholdstjenester av sportsutstyr.

Les også:

5. Abonnementsbasert logistikk

Den ikke ukjente "Netflix-modellen"; ubegrenset tilgang, her pakkelevering, til én fast månedspris.

Schibsted lanserte en slik løsning med et utvalg av norske nettbutikker allerede i 2019, men Svosj ble lagt ned etter bare to år.

I år hoppet opprinnelig finske Wolt på en lignende abonnementsløsning på egne tjenester, og Foodora planlegger visstnok det samme, ifølge DN.

Wolt ble sent i fjor solgt til amerikanske DoorDash for 69 milliarder kroner, og oppkjøpet sto igjen en av de største venture-backede exitene i Europa gjennom tidene. Nøkkelen til Wolts suksess, var ifølge finske Claes Mikko Nilsen i Nordic Ninja VC, rask og effektiv skalering.

Amazon Prime er likevel størst i denne kategorien, kanskje også i Norge, selv om de ennå ikke opererer med netthandel her hjemme. I fjor høst rykket de nærmere enn noen gang, gjennom sin svenske lansering etter årevis med spekulasjoner og rykter.

Shifter kjenner til at representanter for Amazon i Norden har vært i kontakt med flere norske aktører om en potensiell lansering her til lands, og som kjent har Amazon allerede lyst ut stillinger som omfatter ansvaret for å utvide til Norge.

Les mer:

Shifter har spurt samtlige utenlandske aktører i denne oversikten, om de planlegger å entre det norske markedet i nær fremtid, og (nesten) like mange svarer med et blunkefjes og ber oss laste ned appen - og følge med. Vi lover å gjøre det siste.

Beta Mobility, et oslobasert startupstudio for ny mobilitet, har bidratt til oversikten.