LAST MILE

Roboten kjørte brev og pakker for Posten i to uker. Så ble det full stopp

Nå forteller Buddy Mobility-gründer Morten Theiste hva som egentlig skjedde i kulissene til verdens første selvkjørende brev- og pakkerobot.

– Vi følte så sterkt at vi hadde dårlig tid, og når hastighet trumfer orden, går det fort i begynnelsen, men så lugger det, sier Buddy Mobility-gründer Morten Theiste, som nå er på vei ut av selskapet.
Publisert Sist oppdatert

Daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var i 2018 førstemann til å hente ut et brev fra Postens selvkjørende brev- og pakkerobot. «Verdens første i sitt slag», het det under avdukingen i Kongsberg sammen med Postens konsernsjef, Tone Wille.

Konsernsjef Tone Wille i Posten skrev den historiske brevet som samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne hente ut fra verdens første selvgående brev -og pakkerobot i 2018. To år senere var det slutt på autonomi-satsingen.

I kulissene sto det norske oppstartsselskapet Buddy Mobility og gründer Morten Theiste.

Den selvkjørende pakkeboksen var laget i samarbeid med partnere i Sveits og Nederland. To år etter første sniktitt i Kongsberg, leverte den pakker til Postens kunder i to uker på Løren i Oslo som en test.

Det ble en foreløpig avslutning på samarbeidet.

– I vår prosess var det som i de aller fleste andre innovasjons- og oppstartsprosesser, mange ting som gikk galt, sier Theiste.

Les også: Noen skjøt turbofart i kampen om den siste milen. Andre kjørte i grøfta

Flere utfordringer

Det var i det hele mange faktorer som til slutt gjorde det vanskelig å tegne en helt tydelig forretningsidé i prosjektet, forteller han.

Gründeren peker blant annet på utfordringer knyttet til at reguleringer om både ubemannede og ubevoktede selvkjørende doninger i trafikk, ennå lå mange år unna.

– Teknologien som vi oppfattet det, var også for ustabil og ville kreve mange dyre timer hands-on med booting, rebooting, connectivity, latency og andre repetitive uforutsette tech-hickups, sier Theiste.

Han understreker at teknologiske utfordringer av den art, fordrer store finansielle muskler, skal du vinne i konkurransen mot etablerte aktører. Mobilitetsselskapet gikk også i gang med utvikling og inngikk partnerskap, uten å ha all finansiering på plass.

For eksempel hadde de ikke fått tilsagn på Innovasjon Norges Miljøteknologi-ordning før de gikk i gang. Det kom etter hvert, men beløpet var lavere enn de hadde forutsett.

– Vi hadde da allerede inngått forpliktelser som var dyrere enn hva vi hadde budsjettert med, og vi ble derfor tvunget til å gå for et mindre omfattende prosjekt.

Manglet et stabilt team

På spørsmål om hva annet som gikk galt, svarer Theiste; et manglende team.

Prosjektet ble ifølge gründeren mer eller mindre drevet frem kun av ham selv.

Theiste understreker at det riktignok har vært god hjelp å få i ulike faser, fra blant andre Pål Brun, Per Selvaag, Andrew Smith og Stine Norum, i tillegg til administrasjonen hos selskapets hovedeier, Tharald Nustads EXP-group, og styret for øvrig.

– Men vi har ikke hatt et stabilt lag gjennom prosessen, sier gründeren og legger til:

– Om jeg skulle satt i gang dette på nytt, ville jeg hatt på plass i hvert fall to dedikerte mennesker, i tillegg til meg selv, som sammen kunne drevet dette raskere og smidigere.

En annen tabbe var å ikke være trofast mot opprinnelige hypotester, forteller han.

En av dem gikk ut på å teste om den autonome boksen kunne levere både brev og pakker til et borettslag og et boligfelt på Kongsberg. På den måten kunne de ivareta Postens mandat til brevombæring, i tillegg til å distribuere pakker, forklarer gründeren.

Da Posten byttet prosjektleder, ville de i stedet kjøre piloten på Løren, forteller Theiste.

De gikk også for en løsning der det kun skulle bli levert ut pakker i form av gavekort.

– På grunn av høyere bygninger på Løren, måtte vi bygge om teknologien på roboten, og på grunn av den endrede oppgaven, fikk vi ikke fullt ut testet hypotesen. Det var korona overalt, og vi var allerede sent ute med prosjektet, så vi kjørte på likevel.

«Praktisk erfaring»

Posten omtaler pilotprosjektet med Buddy Mobility som nyttig. Pressesjef i Posten, Kenneth Tjønndal Pettersen, understreker at samarbeidet ga dem praktisk erfaring og innsikt på et område få andre aktører hadde testet denne formen for teknologi.

– Vi tar med oss verdifull innsikt i vårt videre innovasjonsarbeid, sier han.

– Fra Postens perspektiv er vi veldig fornøyd med samarbeidet, og vi har i fellesskap levert det vi ble enige om. Da er også per definisjon prosjektet gjennomført og avsluttet, legger Tjønndal Pettersen til.

Autonom teknologi vil ifølge pressesjefen fremdeles interessant for Posten i årene fremover, og han sier de følger godt med på utviklingen.

– Lett å være etterpåklok

Theiste har flyttet til Sørlandet og trer snart inn en ny jobb relatert til elektriske fly, en bransje gründeren også har erfaring fra tidligere. Han ønsker fremdeles å ha en rolle i Buddy Mobility, som består med en ny kurs, men da som rådgiver eller i et styreverv.

– Det er alltid lett å være etterpåklok, sier Theiste om hva han ville gjort annerledes.

Han nevner likevel, foruten å bygge et ordentlig team, å få orden i kassa før oppstart og tydeligere avtaler med partnere og leverandører.

– Vi følte så sterkt at vi hadde dårlig tid, og når hastighet trumfer orden, går det fort i begynnelsen, men så lugger det, og man må ta en fot i bakken både nå og da.

Det tar tid, legger han til, og man kan aldri ta høyde for alt som eventuelt oppstår, men:

– Jeg tror en god magefølelse kan være nyttig før man tråkker på gassen. Vår magefølelse var ok, men kunne vært litt bedre, innrømmer Theiste.

Ville vært tydeligere

Gründeren ville heller ikke på nytt ukritisk gått med på dyre endringer, som ifølge ham forringet kvaliteten på læringspunktene fordi de da følte de var på etterskudd.

– Da vi oppdaget at roboten ikke klarte å kjøre like godt på Løren som i Kongsberg, burde vi vært tydeligere overfor Posten på hvor mye ekstra arbeid det var å få dette til å fungere, men vi ville være flinke og få det til allikevel, sier Theiste og legger til:

– Da det ble klart at vi i tillegg ikke fikk testet hypotesen godt nok, burde vi utsatt piloten til et nytt test-case hadde blitt etablert, sier han.

Buddy Mobilitys nye prosjekt er ifølge Theiste langt unna selvkjøringsteknologi, men handler likevel om bylogistikk, dog med en mer helhetlig tilnærming - som igjen, forteller han, en gang kan bidra til at roboter kan ta noe av varelevering og nyttetransport i fremtiden. Han kan ikke røpe flere detaljer på nåværende tidspunkt.

– Hvordan spår du fremtiden for selvkjøringsteknologi?

– Selvkjøringsteknologi tror jeg i mange år kun kommer til å utvikle seg som mer og mer avanserte kjøreassistentsystemer, noe som også reguleres i EU nå.

– Selvkjørende spesialiserte maskiner på kontrollert grunn, er på full fart inn på havner og flyplasser, men i den generelle trafikken vil vi kanskje ikke se annet enn små, lette og ufarlige småboks-roboter som leverer pizza og annet småtteri. Små, gjerne søte, roboter som ikke gjør mer skade enn å kile litt på leggen om den kjører på deg.

Nytt prosjekt

Investor Tharald Nustad sier dette om det nye prosjektet i Buddy Mobility:

– Da vi gjorde pakkeleveranse-prosjektet så vi at det var nødvendig å starte med en data- og software-plattform for å kunne løse leveranseproblemet på best måte. Derfor er dette et fundament for den videre utviklingen av den autonome leveranseløsningen.

Han fortsetter:

– Vi har også begynt å skisse prosjektet etter dette, som blir en videreutvikling av robotprosjektet, men med en mer helhetlig system-tilnærming, med flere roboter, omlastningssentral og en software-plattform i bunn.

Nustad sier det selvfølgelig er trist at brev- og pakkeprosjektet ikke kunne kommersialiseres like raskt som de håpet, men understreker at det ga dem et viktig fundament for den videre utviklingen.

– Det hadde vært fint om prosjektet hadde ledet videre til et kommersialiseringsløp hvor vi kunne skalert opp et produkt som kunne generere inntekter, sier han.

– Det viste seg at det må en del system-elementer til for at et slikt produkt kan bli fordelaktig for brukerne, men læringen og erfaringene er veldig verdifulle for våre neste prosjekter i Buddy Mobility, sier investoren.