-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
CFO | Biosort
-
Data Engineer | Höegh EVI
-
Apputvikler | Frend
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
beredskap
Dette «ukjente» tech-selskapet fra Sørlandet har 100 mill. i gjentakende inntekter og kunder i 30 land
Bliksund er to ting: Et idyllisk sted i den sørlandske skjærgården Blindleia. Og en norsk startup som har vokst kraftig internasjonalt de siste årene.
I festivalbyen Roskilde i Danmark sitter Asger Plæhn. Her på den lokale brannstasjonen driver han et innovasjonsprosjekt for å utvikle videoteknologi som kan gi bedre oversikt og kontroll ved utrykninger.
– Slik kunne vi hjelpe dem å spare både tid og penger – og ikke minst redde liv, sier Asger Plæhn.
I en Volvo kommandobil parkert i brannstasjonens garasje demonstrerer han utstyret han og kollegene har utviklet. Den tidligere sersjanten fra FNs Standby High Readiness Brigade har tilbakelagt en usedvanlig karrierevei.
Fra militærtjeneste via salg i et amerikansk selskap som senere ble kjøpt opp av IBM, til å arbeide med å innovere beredskapssektoren i Danmark. Så ble han og kollegene kjøpt opp av sørlendinger med kapitalsterke krefter i ryggen.
Stille fra Bliksund
Egentlig er det litt forunderlig at Bliksund ikke har fått mer oppmerksomhet i startup-økosystemet, når de med god apetitt har spist seg inn i marked etter marked.
I Shifters spalter har vi kun et par korte saker de siste årene. Muligens er det det sørlandsk lavmælthet, muligens en smule hovedstadsk selvsentrisme, vil noen kanskje hevde.
Uansett - selskapet ble etablert av gründerne Tor Laukvik og Jan Falkevik, som jobbet ved Sørlandets sykehus inntil for 15 år siden.
De tok med seg nyskapende, digitale løsninger for å effektivisere arbeidet i pre-hospitalt område, og startet Bliksund AS.
I 2019 vant selskapet det nasjonale anbudet for å levere journalløsninger til alle landets ambulanser. Så tok det av.
I dag er selskapet blitt til et konsern med 75 ansatte i Norge og med datterselskaper i Danmark, Nederland og Vietnam, pluss folk på bakken i Storbritannia og Frankrike.
Det har om lag 3000 kunder i 30 land. Og det har fremdeles store vekst-ambisjoner, forteller toppsjef Janne T. Morstøl, som kom til selskapet for fem år siden.
– Bliksund-modellen er så langt en suksess. Jeg tror den kan fungere for flere norske oppstartsselskaper, sier toppsjef Janne T. Morstøl.
Tenk på helheten
Hun tror Bliksund er en oppstarts-historie mange norske gründere kan lære noe av.
Morstøl mener norske gründere som vil satse i utlandet er altfor flinke til å snakke om tekniske løsninger, men for lite flinke til å fokusere på det kommersielle - og å skaffe seg drahjelp fra smarte partnere og proffe investorer.
– Det er for mange selskaper som ikke tar hensyn til helheten, og glemmer å skaffe seg kunnskap om markedet, kundene, betalingsmodellene og slike ting.
Så hva har Bliksund gjort som skiller dem fra andre selskaper med utferdstrang? Ifølge Morstøl og selskapets egen CV er det fire faktorer:
For det første: Bliksund var tidlig ute med å skru sammen brukervennlige løsninger til nødetatene og forsvaret. Systemene er designet for å gi kontroll og felles situasjonsforståelse for alle som jobber under press og tidsnød. Blant annet ved å samle og dele informasjon om pasientbehandling, etablere kommunikasjon i sanntid på video fra skadesteder ved brann og ulykker, pluss tilgang til teknisk informasjon om kjøretøyer eller bygg som er involvert.
For det andre: Bliksund har vokst uten store fakter og PR-kampanjer. Morstøl mener dette springer ut av selskapets sørlandske lynne og verdisyn. Hovedkontoret ligger fremdeles i Grimstad.
– Det ligger noe i kulturen etter de to gründerne, som stammer fra Sørlandet. De er opptatt av at alt vi gjør skal ha en større mening. Misjonen vår er tross alt å hjelpe dem som hjelper. Det motiverer mange som jobber her. Verdigrunnlaget er viktig.
For det tredje: Bliksund la tidlig en strategi som handlet om først å vokse på det norske markedet. Da selskapet vant det nasjonale ambulanse-anbudet i 2019, var det en bekreftelse på at teknologien og systemene var gode nok til å konkurrere utenlands. Men det skulle skje ved organisk vekst og oppkjøp, der Bliksund kunne smelte sammen med selskaper som kunne være en god match, forteller Morstøl.
For det fjerde: For å satse internasjonalt, ønsket Morstøl og kollegene å finne en investor som forstår selskapet og har erfaring med internasjonal skalering av tech-selskaper.
Dette fant de i Sverige.
Svensk hjelp
Bliksund kjørte en grundig prosess for å finne en internasjonal partner, en kapitalsterk medeier som kunne virkeliggjøre tankene de hadde.
Til slutt falt valget på det svenske privatkapital-fondet Monterro.
Selskapet har gjort oppkjøp og eierskap i små tech-selskaper til spesialitet. Det har vært lønnsomt. Så sent som i september lanserte Monterro et nytt fond med rundt 20 milliarder kroner i investeringskapital.
– Kjennetegnet deres er at de satser på B2B. De har operativ erfaring, kjennskap til praktisk arbeid, og et nettverk av lignende selskaper vi kan snakke med. Vi brukte lite tid på å diskutere praktiske problemstillinger, forteller Morstøl.
– I tillegg lot de alle ansatte selv investere i selskapet. Det har vært populært.
I dag fungerer Monterro mer som en støttespiller enn en passiv tilskuer og eier. Monterro-gründer Thomas Bill Revland er også styreformann i Bliksund.
Svenskene har vært aktive i oppkjøpsprosesser, i å finne potensielle kandidater, finansiere dem og koordinere alt det formelle.
– Vi driver fremdeles selskapet fra Norge. Men de har et operasjonsteam som vi spiller på når vi skal gjøre ansettelser, diskutere tech-utvikling, finans og slike ting. De har kompetanse som vi ikke har internt. Det har fungert svært bra, mener Morstøl.
FN-soldat og gründer
Tilbake i Roskilde forteller Plæhn mer om historien om hvordan akkurat han og de åtte kollegene ble en del av Bliksund.
Historien begynte i 2009, da Københavns brannvesen hentet inn Plæhn for å forbedre dokumentasjon og videobruk under oppdrag. Men det var et senere møte i 2011 som skulle bli avgjørende.
Via kontakter fikk Plæhn høre om nordmannen Stian Eide fra Bergen, Norge. Han hadde slått seg ned på strandstedet Klitmøller på Jylland.
Der hadde han spesialisert seg på å strømme surfekonkurranser over hele verden , den gangen en unik nisje.
– Jeg tok kontakt med ham, og vi så fort at vi sammen kunne utvikle løsninger til å lage noe nytt for nødetater og andre som hadde bruk for viktig videoinformasjon i sanntid, forteller Plæhn.
Sammen med en tredje person, Thomas Baun, startet de tre Incendium, ansatte utviklere, og begynte å bygge strømmeløsninger. Ikke bare for surfing, maratonløp og landeveissykling, men for noe langt mer samfunnskritisk.
– Vi var de første som fikk til å strømme live fra dronekamera, sier Plæhn.
Bergen brannvesen helt i front
Gjennombruddet kom hos brannvesenet i Bergen, der Incendium utviklet en løsning for live-strømming fra innringer-telefoner. Da åpnet markedet seg.
– Vi så etter hvert at våre løsninger kunne fungere hvor som helst i verden, forteller han.
Det var på dette tidspunktet Incendium begynte å lete etter en strategisk partner.
I 2021 fant de Bliksund, og selskapet ble til et dansk datterselskap under den norske beredskapsaktøren.
En god match
Plæhn mener samarbeidet fungerer særdeles godt:
– Bliksunds løsninger for ambulansejournaler kan fint fungere sammen med Incendiums strømmeteknologi.
I kommandobilen på Roskilde brannstasjon er denne ideen synlig.
Bliksund har utstyrt kjøretøyet med kamera, whiteboard, kommunikasjons-pad og annet utstyr som trengs ved utrykninger.
– I dag kan vi hente inn informasjon fra akuttsentral, fra offentlige kamera, droner og videoutstyr som brann- og politifolk bærer på kroppen, forklarer han.
Teknologien har utviklet seg raskt. Incendium har hele tiden vært opptatt av å ta i bruk ny teknologi – fra 5G til droner – for å gi nødetatene bedre sanntidskommunikasjon.
Målet er enkelt, men viktig: Å kunne kommunisere effektivt i sanntid, og dermed sende ressurser dit behovet er størst.
– Så Bliksund er en god partner for oss, konkluderer Plæhn.
Kjøpte nederlandsk selskap
Bliksund har vokst kraftig på kort tid, fra 20 millioner til 100 millioner kroner i gjentakende inntekter over de siste fem årene. I fjor kjøpte sørlendingene også det nederlandske selskapet Moditech Rescue Solutions.
Konsernregnskapet for 2024 viser så vidt sorte tall på ebitda-nivå, men også en solid egenkapital. Økonomien gjenspeiler den kraftige veksten i selskapet.
Janne T. Morstøl forteller at selskapet skal fortsette å vokse internasjonalt. I årene som kommer skal selskapet ansette flere utviklere og teknologer, både hjemme og ute.
Kunsten å unngå krenk
Morstøl innrømmer at det å vokse kraftig over kort tid ved å kjøpe selskaper i utlandet, ikke alltid er knirkefritt.
Hun mener det er viktig å være sensitiv for at det er kulturelle forskjeller der ute.
– Nederlendere er kjappere og mye mer direkte enn oss. Danskene forhandler om alt, dealer og er forretningsorientert. Svenskene er veldig konsensubaserte. Så for nordmenn er det fort gjort å bli fornærmet eller forvirret, mener hun.
Bliksund ønsket å hindre konflikt og kulturelle misforståelser. Så Morstøl tok kontakt med Nederlands og Danmarks ambassader, og ba dem gi Bliksund et lite kulturkurs.
– Det har virkelig hjulpet oss med å forstå våre nye kolleger. Jeg kan varmt anbefale det for andre norske oppstartere som vil satse i utlandet, sier hun.