Fornybar energi

Reodor går mot nytt rekordår, etter at de ble gigantens allierte i kampen mot vindmøllesøppel

Sammen med DNV har de skapt en tjeneste som gjør det mulig for vindparkeiere å avvvikle gamle vindmøller på en miljøvennlig måte. Et oppdrag som neppe hadde kommet for fire år siden, ifølge Reodor-sjef Nassir Achour.

Noen av menneskene fra Reodor og DNV som har utviklet Rewind. Fra venstre: Jun Villanueva (Reodor), Embla Holten (DNV), Kate Butchart (Reodor), Erlend Hovgaard (Reodor), Simon Ratcliffe (DNV), Matthew Geraghty (DNV), Nassir Achour (Reodor) og Eva Topham (DNV).
Publisert Sist oppdatert

Langt de fleste forbinder Reodor Studios med innovasjon innen forbrukertjenester, men nå er selskapet på Youngstorgets bredder i hovedstaden i ferd med å få skikkelig fotfeste også i industrien. Nå slipper de nyheten om sin seneste store satsing – der de sammen med DNV har utviklet en digital tjeneste som skal gjøre det enkelt å planlegge for bærekraftig avvikling og resirkulering av vindmølleparker. Prosjektet kommer i en rekke der Reodor også har vært involvert i «corporate innovation» hos giganter som Mesta og Aker.

– Det er ekstremt gøy å jobbe med dette. Når noe gjøres på så massiv skala som hos disse aktørene, får det utrolig mye å si for hvor stor påvirkning prosjektet får, sier medgründer og partner Nassir Achour i Reodor Studios.

Med en drøy måned igjen av året viser regnskapene hos innovasjonsselskapet at storprosjektene slår positivt ut også der. I «katastrofeåret 2022» vil Reodor gå med et pent overskudd, til tross for at de hadde betydelige kostnader i forbindelse med innflytting i nye og større lokaler.

Omsetningen ender på rundt 23 millioner kroner, opp fra 19 millioner året før der igjen, og 9 millioner året før der igjen.

Fornybart problem

Prosjektet med DNV er et godt eksempel på hva den fremgangsrike modellen til Reodor kan føre med seg. Utgangspunktet for samarbeidet er at tusener av aldrende vindmølleparker verden over møter en ny problemstilling:

Hva gjør man med en 300 tonns vindturbin når den har nådd enden av livsløpet sitt?

I dag graves de fleste av de avviklede vindturbinene ned i jorda, i mangel på en bedre løsning. I 2020 skrev Bloomberg om Casper, Wyoming i USA, hvor 870 vindturbinblader ligger nedgravd under en søppelfylling. WindEurope estimerer at 25 tusen tonn vindturbinblader kommer til å måtte resirkuleres innen 2025, og innen 2030 øker antallet til 52 tusen tonn.

Power couple

Det er her DNV og Reodor i turbotempo har skapt Rewind, der man har kombinert Reodors ekspertise innen utvikling av digitale produkter og tjenester med DNVs verdensledende domenekunnskap. DNV fikk selv til et minimumsprodukt (MVP) av prosjektet i form av PDF-basert rådgivning og rapportering, som de nå har gått sammen med Reodor for å digitalisere.

– Denne tjenesten skal gjøre det mulig for vindparkeiere å planlegge bærekraftig avvikling av vindmøller som nærmer seg slutten av livsløpet sitt, og raskt vurdere de ulike turbinenes resirkulerbarhetsprosent og -alternativer, sier Matthew Geraghty, grunnlegger og Rewinds venture-leder i DNV.

Allerede kunder

Rewind har allerede pilotkunder – blant annet Capital Dynamics Clean Energy, som investerer i prosjekter innenfor fornybar energi.

– DNV, som allerede har en stor kundebase med vindturbinprodusenter og sitter på verdensledende kunnskap om vindkraft, har jo forutsett behovet for en slik tjeneste, både gjennom dialog med produsentene, men også gjennom harde data. Kombinert med Reodors kreativitet og erfaring med å bygge produkter og tjenester får vi en perfekt match for å skape en løsning som potensielt kan løse et stort, globalt industribehov, sier Kate Butchart, strategisk rådgiver i Reodor Studios.

Storselskaper i endring

DNV-samarbeidet er ifølge Nassir Achour del av en større trend, der det har vært et skifte hos de store selskapene etter pandemien. Store industrielle aktører satser nå tungt på «corporate venture», da med helt nye metoder enn tidligere.

– Kunne dere ha fått slike oppdrag som dere nå får for tre til fire år siden?

– Det hadde ikke skjedd. Vi har jo hatt det i vår ambisjon og strategi hele veien, rigget oss for det, og satset mot det. Men vi har måttet vokse i takt med at markedet har modnet, og for fire år siden var det ikke mye som dette, sier Achour.

Kjente utspringere

Han viser til hvordan det de siste årene har det dukket opp flere kjente norske tech-selskaper sprunget ut av «corporate venture». Vipps, Cognite og Aion er noen av dem. Det er forventet at utviklingen kommer til å vokse raskt i årene som kommer, en McKinsey-rapport spådde en femdobling i løpet av fem år.

– Med slike selskaper som kunder, har dere også måttet ansette masse folk med industriell bakgrunn?

– Vi bringer ikke domenekunnskapen, det er det partnerne som gjør. Vi gjør det lettere å forstå hvordan ny teknologi og data kan løse ulike problemer, hvordan nye forretningsmodeller kan appliseres, og hvordan man kan gå raskt fra ingenting til ut i markedet med en løsning.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!