Entreprenører

Omsatte for millioner som tenåringer: – Et lite rakettskip 

Sivert Ridderseth (19) og Alex Andreessen (20) startet egen bedrift mens de fortsatt gikk på skolen.

Sivert Ridderseth og Alex Andreessen begynte tidlig med å utforske entreprenørskap på egen hånd.
Sivert Ridderseth og Alex Andreessen begynte tidlig med å utforske entreprenørskap på egen hånd.
Publisert Sist oppdatert

I en periode av livet der de fleste av oss trolig var mest opptatt av karakterer, den første forelskelsen, neste ungdomsfest og hva vi skulle bli når vi blir «voksne», var Sivert Ridderseth (19) og Alex Andreessen (20) allerede i full gang med å starte bedrift. 

De to har fra barnsben av lært seg gleden av å tjene penger og bygge egen arbeidsplass, ved å selge aviser, jobbe i godterikiosker og vaske oppkjørsler. 

I en periode av livet der de fleste av oss trolig var mest opptatt av karakterer, den første forelskelsen, neste ungdomsfest og hva vi skulle bli når vi blir «voksne», var Sivert Ridderseth (19) og Alex Andreessen (20) allerede i full gang med å starte bedrift. 

De to har fra barnsben av lært seg gleden av å tjene penger og bygge egen arbeidsplass, ved å selge aviser, jobbe i godterikiosker og vaske oppkjørsler. 

I 2023, mens de fortsatt var 18 år og gikk på skole, valgte de å gå all-in med sitt eget markedsføringsbyrå Curve – som i dag har over ti ansatte og omsetter for flere millioner. 

– Siden da har det egentlig bare vært et lite rakettskip, sier Ridderseth til Shifter. 

Tidlig start

Både Ridderseth og Andreessen var altså tidlig ute med å utforske måter å tjene penger på. 

Andreessen begynte som 10-11 åring å selge VG-aviser og jobbet i en godterikiosk for å tjene inn penger, som han ville investere videre etter å ha lest den populære boken «Rich dad Poor dad» som han fikk av faren. 

– Hver søndag var det opp klokka seks for å selge aviser til en tjuekroning hver. Jeg hata den jobben, men lærte mye, sier han. 

Pengene, som etterhvert kunne bli opp mot seks til sju tusen kroner i måneden, gikk til alt fra NFTs til et Minecraft-prosjekt. 

– De fleste pengene tapte jeg – alt vil jeg si til og med. På Minecraft brukte jeg sikkert 30.000 kroner, og det ble ikke noe av. Men det ga meg mye kul erfaring og førte meg inn i markedsføringsverden i 2022, sier han. 

Ridderseth fikk sin første smak på entreprenørlivet da faren kjøpte en høytrykkspyler til ham. 

– Sommeren 2022 begynte jeg å vaske oppkjørsler med høytrykkspyler fra dør til dør. 

De to fant hverandre på LinkedIn og ble først sparringspartnere før de etter et års tid bestemte seg for å slå seg sammen og opprette Curve.

Les også: Ansetter CEO på 19 år: Mål om å bryte 100 millioners-grensen i år

Gode rollemodeller

Som unge gründere har de stort sett bare fått masse støtte. Ridderseth og Andreessen forteller at de hadde gode rollemodeller blant annet i familiemedlemmer. 

– Jeg har vært superinspirert av morfar som drev for seg selv. Jeg har hengt mye med han siden jeg var barn og han har vært en stor rollemodell. Jeg vet at for min del så er dette den rette veien å gå for å få den friheten jeg trenger, sier Ridderseth. 

Gründerkompanjongen forteller at det for han startet med et ønske om å tjene penger. 

– Da jeg begynte å selge VG-aviser hadde jeg kanskje 3000 kroner i måneden, mens kompisene mine fikk 50 kroner i uka. Da trengte jeg aldri takke nei til bowling eller å kjøpe en is til vennene mine, sier Andreessen, som har hatt god støtte i foreldrene sine hele veien. 

Mens han droppet ut av videregående i i 2. klasse, fullførte Ridderseth skolegangen. 

– Jeg fikk ikke lov til å droppe ut, så jeg måtte fullføre. Det var busy – spesielt det siste året da jeg gikk fra rundt 4,6 i snitt til 3-ere. Men det var verdt det, forteller han. 

Noe skepsis i starten

Å starte bedrift som tenåring var ikke helt uten utfordringer. Ridderseth forteller at han var forsiktig med å dele planene sine i starten.

– Jeg startet vell med å være entreprenør på VG1, og ikke før VG3 begynte folk å få en liten anelse etter at jeg var i lokalavisa. Før det hadde jeg tre nære kompiser som visste om det, sier han og fortsetter: 

– Jeg har hørt noen historier i etterkant om at det kanskje ble slengt litt dritt da jeg ikke var i klasserommet. Litt janteloven kanskje.

Andreessen forteller at folk stort sett var positive overfor han. 

– I starten da jeg postet videoer på Youtube, så var det litt flaut og jeg skjulte det litt. Men folk var positive og jeg har egentlig aldri opplevd at noen har prøvd å dra meg ned, sier Andreessen. 

– Mange forteller jo gjerne historier om at de ville prøve å bevise noe overfor dem som har prøvd å dra dem ned, men sånn var det ikke for meg, legger han til. 

I møte med kunder kunne de noen ganger føle på litt skepsis, forteller Andreessen. 

– De tenkte kanskje «ok her sitter en 18 åring som skal selge meg markedsføring som er en 40-50 åring». Men det siste året har det forsvunnet og jeg har ikke hørt noe om det. 

– Når man har gode resultater å vise til bryr folk seg ikke egentlig så mye om det. 

Unngått tradisjonelle gründerprogrammer

Duoen forteller at de så langt bevisst har styrt unna tradisjonelle gründerprogrammer og støtteordninger. 

– Vi mener vi har fått mye mer av å bare hive oss ut i det selv. Da begynner man å sykle helt selv uten støttehjul, sier Ridderseth. 

– Vi har sett mer mot USA, ettersom Norge gjerne er noe år etter USA, supplerer gründerkollegaen. 

Gründerne mener fokus og praktisk erfaring har vært deres nøkkel til suksess.

– Vi har den filosofien at alt vi gjør sørger vi for å nailer selv. Alex brukte for eksempel flere måneder på å bli dritflink på Google. Jeg brukte flere måneder på å bli flink på sosiale medier annonsering, sier Ridderseth.

– Også laserfokus. I starten hadde vi mange forskjellige tjenester. Nå har vi kuttet ned til å kun være betalt annonsering på spesifikke plattformer, legger Andreessen til. 

– Føler dere det burde være mulig å lære mer om entreprenørskap på skolen?

– Jeg tror at det kan være mulig gjennom spesifikke studier eller om man klarer å koble næringslivet på skolen, men om jeg skulle tatt en bachelor i entreprenørskap tror jeg at jeg hadde blitt malt inn i et hjørne det kunne vært vanskelig å steppe ut av, svarer Ridderseth. 

Millionomsetning 

Selskapet jobber i dag med betalt annonsering og UGC-reklame, som de har levert for selskaper som Famme, SillySanta, Propr og BirdieBoss. 

Ifølge Ridderseth har de kunder som betaler opp mot 100.000 kroner i måneden for deres tjenester. 

Regnskapet for 2024 viser at selskapet hadde driftsinntekter på litt over tre millioner kroner. Resultat før skatt havnet på 132.000 kroner. 

Andreessen forteller at han om fem år håper å være økonomisk uavhengig. 

– Så målet er å ha en business som gjør det så bra at jeg ikke trenger å jobbe noen gang igjen. Det tror jeg er mulig å få til på fem år fra der vi er nå, sier han. 

Ridderseth legger til at de også har ambisjoner om å investere i andre sine selskaper etterhvert – inspirert av Charlie Munger og Warren Buffet. 

På spørsmål om hvordan det ville vært å gå en mer tradisjonell vei med fast jobb, er svaret klart:

– Jeg tror det ville vært helt OK, men når man først begynner med entreprenørskapsreisen og ser tilbake.. Jeg kan bare ikke forestille meg å gå til en vanlig corporate jobb, sier Andreessen

– Jeg tror det hadde vært greit å ha en vanlig jobb så lenge man føler man er en del av en større visjon, supplerer Ridderseth.